arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۱

گوجه‌ فرنگی‌های مخصوص برای جلوگیری از حمله قلبی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرآنلاین - گروهی از محققین، با دستکاری ژنتیک،‌ گوجه‌ فرنگی‌هایی تولید کرده‌اند که درون خود، ‌دارویی برای مشکلات قلبی دارند. برای استفاده از این دارو،‌ فقط کافی است از این گوجه فرنگی‌ها بخورید.

محققین با دستکاری ژنتیک، گونه تازه‌ای از گوجه فرنگی به وجود آورده‌اند. این گوجه‌ فرنگی جدید، پپتید خاصی تولید می‌کند که تشکیل پلاک‌ها در رگ‌های موش را کاهش می‌دهد. به گفته محققین، این ماده می‌تواند در بدن انسان هم همین عملکرد را داشته باشد.

به گزارش سایتک دیلی، محققین این مطالعه،‌ نتایج خود را در نشست علمی 2012 انجمن قلب آمریکا ارائه کردند. گوجه فرنگی‌هایی که در این مطالعه دستکاری ژنتیکی شده‌اند، 6.اف تولید می‌کنند، پپتید کوچکی که عملکرد ApoA-1 را تقلید می‌کند. ApoA-1 پروتئین اصلی در لیپوپروتئین با تراکم بالا یا به اختصار اچ.دی.ال است. محققین از این پپتیدها برای موش‌هایی استفاده کردند که نمی‌توانستند لیپوپروتئین‌ کم تراکم را از بین ببرند و نیز برای آن‌ها رژیم غذایی پرچربی تعیین کردند.

محققین به این نتیجه رسیدند که موش‌هایی که گوجه فرنگی دستکاری شده از نظر ژنتیک، 2.2 درصد از رژیم غذایی‌شان را تشکیل می‌داده، تفاوت‌های بدنی از خود نشان داده‌‌اند. از جمله،‌ در این موش‌ها،‌ سطح التهاب خونی پایین‌تر بود. همچنین، فعالیت آنزیم آنتی‌اکسیدان پاراکسوناز در بدن این موش‌ها بیشتر بود. به علاوه، آن‌ها دارای سطح بالاتری از لیپوپروتئین با تراکم بالا و برعکس، ‌میزان پایین‌‌تری از اسید لیزوفسفاتیدیک و نیز پلاک‌های آترواسکلروزی کم‌تری بودند.

دکتر الن ام.فوگلمن، سرپرست این مطالعه می‌گوید: «تا آن‌جا که ما می‌دانیم، این اولین باری است که یک دارو با این ویژگی‌ها درون یک گیاه خوراکی تولید می‌شود و بدون این که هیچ نیازی به جداسازی یا خالص‌سازی داشته باشد،‌ تنها از طریق خوردن آن گیاه، از نظر زیستی فعال می‌شود و بر بدن اثر می‌گذارد.»

به هر حال،‌ خوردن دارویی که درون یک میوه یا گیاه خوراکی است، در مقایسه با قرص، ساده‌تر است، شما این‌طور فکر نمی‌کنید؟
نظرات بینندگان