arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۱

فهم دولت از قانون اشتباه است

دولت کنونی مانند دولت های گذشته خدمات بسیاری داشته و در عین حال اشتباهاتی هم داشته است و باید ازآن اشتباهات برای دولت های بعدی عبرت بگیریم که دوباره تکرار نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی، با بیان اینکه دولت عواید حاصل از انفال را که در قانون اساسی به عنوان اصلی ترین منبع درآمدی در بودجه کل کشور نام برده شده است،هیچگاه در بودجه لحاظ نکرده است، گفت: فهم دولت از قانون اشتباه است.

به گزارش انتخاب ، کاظم انبارلوئی در گفتگو با مهر، با اشاره به ابلاغ بخشنامه بودجه سال 92 کل کشور توسط رئیس جمهور و غفلت  دولت از رعایت اصل 45 قانون اساسی در بودجه، گفت: در اصل 45 قانون اساسی از انفال به‌عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی بودجه کل کشور نام‌برده شده که شامل معادن، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها، نیزارها و ... است اما دولت فعلی با نادیده گرفتن این اصل کلیدی، انفال را به‌عنوان سرفصلی ازبندها و بخش‌ها و اجزاء در قسمت سوم لایحه بودجه کل کشور درنظر نگرفته‌اند.

سردبیر روزنامه رسالت، توضیح داد: در قسمت سوم لایحه بودجه ای که دولت به مجلس می آورد به بندها و بخش های درآمدی دولت از مالیات ها اشاره دارد که در آن بندها می گوید دولت در مورد مالیات ها چه باید بکند.

وی با بیان اینکه 27 نوع مالیات از سوی دولت اخذ می شود، ادامه داد: مالیات بر ارث، ثروت، مشاغل و حتی جرایم رانندگی و... مالیات هایی است که در بودجه آمده و وقتی دولت این مالیات ها را اخذ می کند مسیرش مشخص است و به خزانه و باکس مورد نظر می رود؛ اما در مورد انفال و اصل 45 که بیش از 12 مورد در قانون اساسی آمده ، دولت هیچ سالی نه در برنامه بودجه و نه در ردیف درآمدی اشاره ای به درآمد انفال نمی کند.

دولت دغدغه اجرای قانون را در قوه مجریه ندارد

انبارلوئی با طرح این سوال که رئیس جمهوری که دغدغه اجرای قانون اساسی را در دیگر قوا دارد، چرا این دغدغه را در قوه مجریه که خودش ریاست آن را عهده‌ دار است نشان نمی‌دهد؟ تصریح کرد: در شرف یابی امسال هیات دولت خدمت مقام معظم رهبری، وزیر صنعت اشاره کرد که ما 500 معدن فعال در کشور داریم که تولیدات آنها به 340 میلیون تن می‌رسد، بنابراین دولت باید نام معادن فعال را مشخص کند و عواید حاصل از آنرا در بودجه بیاورد .

وی با بیان اینکه تمام اختیار اجرای اصل 45 قانون اساسی بر عهده دولت است، گفت: هیچ نهادی مانع اجرای این بند از قانون اساسی نیست؛ لذا ما انتظار داریم رئیس جمهور توضیح دهد علت عدم اجرای اصل 45 چیست و چه کسی مانع اجرای آن است.

وی رئیس سخنگوی اقتصادی دولت و معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور را موظف به پاسخگویی در مورد نقص آشکار اصل 45 قانون اساسی دانست و گفت: دولت کنونی مانند دولت های گذشته خدمات بسیاری داشته و در عین حال اشتباهاتی هم داشته است و باید ازآن اشتباهات برای دولت های بعدی عبرت بگیریم که دوباره تکرار نشود.

رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی، با بیان اینکه نگاه دولت نهم به قانون و اجرای قانون اساسی متفاوت است، گفت: اگردولت فهمش از قانون را تصحیح کند مشکلی در دوره باقیمانده دولت نخواهیم داشت.

نامه پراکنیها برداشت ناصحیح از قانون بود

وی با بیان اینکه طبق قانون تنها برداشت و تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی صحیح است، گفت: آن چیزهایی که در غالب نامه پراکنی مطرح شد نوعی برداشت ناصحیح از قانون اساسی است؛ لذا اگر بخواهیم قانون اساسی را خوب اجرا کنیم باید به تفسیر شورای نگهبان در اصولی که محل اختلاف است، توجه و به آن عمل شود.

انتخابات 92 چندضلعی است

انبارلوئی، همچنین با اشاره به اضلاع رقابت انتخابات آتی گفت: اضلاع رقابت هنوز شکل نگرفته است و علت آن هم این است که کاندیدایی که امروز توسط رسانه ها مطرح هستند جدی نیستند که بشود حسابی روی آنان باز کنیم و بگوییم که فلان کاندیدا نماینده این جریان خاص سیاسی است.

سردبیر روزنامه رسالت، افزود: با توجه به فعالیت جریانات سیاسی به نظر می رسد یک رقابت چند ضلعی همچون انتخابات 84 و یک رقابت پرشور، سالم، آزاد پیش رو خواهیم داشت.

موتلفه مستقل از خرد جمعی اصولگرایان حرکت نمی کند

وی در پایان در مورد نامزد حزب موتلفه اسلامی، گفت: تاکنون در موتلفه در مورد مصداقی  به عنوان نامزد حزب بحث نشده  اما مشی موتلفه مانند همه انتخابات گذشته یک حرکت مستقل از خرد جمعی اصولگرایان نخواهد بود و سعی می کند در آن میدان ظاهر نشود؛ اما ممکن است خرد جمعی اصولگرایان به این تعلق بگیرد که یک موتلفه نامزد شود یا ممکن است یک غیرموتلفه ای باشد.
نظرات بینندگان