arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۱

حمایت 3 هزارمیلیاردی دولت از سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ستاد حمایت از بومی سازی فاوا از برنامه های حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعتبار سه هزارمیلیارد تومان برای فرصتهای سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات خبر داد.

به گزارش انتخاب ، محمود لیایی در گفتگو با مهر با بیان اینکه سهم صنعت فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی رقمی در حدود 4 دهم درصد است، اظهار داشت: براساس برنامه پنجم توسعه کل میزان GDP کشور - تولید ناخالص ملی - مبلغی حدود 140 میلیارد دلار خواهد بود که سهم صنعت فناوری اطلاعات باید تا پایان برنامه در این رقم به دو درصد برسد؛ به عبارتی دیگر تا سال 95 باید سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی رقمی حدود 7 میلیارد دلار باشد.

وی با تاکید براینکه برای رسیدن به این چشم انداز فرصت کمی در پیش داریم به عواملی که می تواند حرکت به این سمت را شتابی بخشد، اشاره کرد و گفت: اگرچه فرصت کمی در پیش داریم؛ اما در این بین سه عامل باعث پیشرانی ما در این جهت شده است؛ نکته اول بحث ممنوعیت از ورود کالاهای تولید خارجی و استفاده حداکثر توان داخلی است که توانست به تولید داخل کشور در این جهت کمک بسزایی کند و البته تحریم ها نیز موتور محرکی برای رسیدن به خودکفایی در محصولاتمان محسوب می شود.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از تحریم ها استقبال می کنیم، افزود: البته نرخ ارز نیز به عنوان عامل پیشرفت در جهت تولید بی تاثیر نبوده  و هر سه این عامل نام برده شده مانند کاتالیزور عمل می کند.

رئیس ستاد حمایت از تولیدات بومی فاوا با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از تولید ملی کار و سرمایه ایرانی، تصریح کرد: ستاد حمایت از بومی سازی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات دستور جلسات خود را بر این مبنا قرار داده و براین اساس مهم ترین عملکرد ما حمایت از فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال در حوزه فاوا است.

لیایی درباره نحوه حمایت از بخش خصوصی گفت: براساس شعار امسال ستاد حمایت از تولیدات بومی فاوا به ستاد حمایت از تولید ملی کار و سرمایه ایرانی تغییر نام داده است که برآوردش حمایت سه هزارمیلیارد تومانی برای ایجاد فرصت سرمایه گذاری از بخش خصوص در حوزه فاوا است در یک بازده زمانی یک ساله انجام پذیر است و به نظر می رسد که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: در واقع برای رسیدن به اولویتهایی که حوزه حاکمیت در برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده و همچنین برنامه های کارگروه فاوا و افزایش تولیدات داخلی، ما هدفهای خود را در این ستاد دنبال می کنیم و تمامی این پروژه ها براین اساس تعریف می‌شود؛ در عین حال زمانیکه بتوانیم طرح مطالعاتی را تهیه کنیم و در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم می توانیم راه را برای سرمایه گذاران مشخص کرده تا حمایت قابل توجهی از آنان صورت گیرد؛ چرا که با این حساب بخش خصوصی با چشمان باز قدم های خود را برداشته و انتخاب می کند و از آن مهمتر اینکه بخش خصوصی تضمینی برای خرید محصولات و خدمات خود از سوی بخش دولتی خواهد داشت.

مشاور وزیر ارتباطات درباره طرح مطالعاتی حمایت از بومی سازی فاوا خاطرنشان کرد: برای مثال یک پروژه ده میلیارد تومانی دو درصدش اختصاص می یابد به تهیه طرح امکان سنجی و هزینه های مطالعاتی که رقم قابل توجهی است، اما وقتی دولت خود این بخش از کار را متقبل شود صرفه جویی در هزینه ها شده و در واقع به این معنی است که یارانه ای از سوی دولت به این پروژه تعلق گرفته است.

وی گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئولیت تهیه طرح های مطالعاتی پروژه های مدنظر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را برعهده گرفته است و ما از تمام شرکتهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات نیز خواسته ایم تا پروژه های مدنظر خود  و فرصت های سرمایه گذاری را در اختیار مرکز تحقیقات قرار دهند که البته تمام این پروژه ها در بخش فاوا است.

رئیس ستاد حمایت از بومی سازی فاوا با بیان اینکه در واقع فرم های درخواست سرمایه گذاری توسط پژوهشگاه ICT امکان سنجی و بررسی شده و در مرحله تخصیص پروژه به بخش خصوصی است.

وی درپاسخ به اینکه از بخش خصوصی خارجی نیز دعوت می شود تا در این پروژه ها وارد شود، تاکید کرد: اولویت با بخش خصوصی داخلی است اما از ورود شرکت های خارجی نیز استقبال می‌شود؛ به هر حال هدف ما رونق کسب و کار در این بخش است و البته بخش خصوصی داخلی اگر بتواند به شکل کنسرسیوم در بیاید نتایج بسیار قابل قبولی را رقم خواهد زد.

به گفته لیایی ستاد حمایت از سرمایه گذاری داخلی در حوزه فاوا ساختار منسجمی ایجاد خواهد کرد تا با تشکیل کمیته ای به منظور مدیریت واردات محصولات وارداتی، این بخش سر و سامان یابد.
نظرات بینندگان