arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۱
امام جمعه قم:

تورم و گرانی با انکار یا جوسازی قابل حل نیست

وی افزود: اسلام نمی‌خواهد عیب‌ها آشکار شده و دیگران نیز تشویق به انجام آنها شوند به همین دلیل از عیب‌جویی و انتشار آنها به شدت منع کرده و عیب‌جویی را جزو گناهان کبیره قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: امام جمعه قم گفت: مشکل تورم و گرانی با انکار، انداختن مشکلات بر گردن دیگری یا نسبت دادن همه آن به تحریم‌ها و برخی جوسازی‌ها حل نمی‌شود.

آیت‌الله ابراهیم امینی امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به دو روایت از پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در مذمت عیب‌جویی ابراز کرد: این خصلت در جامعه ما نیز دیده می‌شود و افرادی با بررسی سخنرانی‌ها،‌ کتاب‌ها یا حتی سفرهای خارجی دیگران سعی می‌کنند نقاط ضعف آنها را شناخته و عیوبشان را در مواقع حساس از جمله انتخابات برملا ساخته و به این ترتیب به تخریب چهره رقبا بپردازند.

وی افزود: اسلام نمی‌خواهد عیب‌ها آشکار شده و دیگران نیز تشویق به انجام آنها شوند به همین دلیل از عیب‌جویی و انتشار آنها به شدت منع کرده و عیب‌جویی را جزو گناهان کبیره قرار داده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه سایت‌ها و روزنامه‌ها نیز آماده انتشار اینگونه موارد هستند گفت: این کار موجب بدبینی پیروان سایر ادیان نسبت به اسلام و مسلمانان خواهد شد.

وی ادامه داد: کسانی که برای دستیابی به سمت‌های مختلف به تخریب چهره رقیب از طریق برملا ساختن عیوب او می‌کنند نمی‌توانند ادعا کنند این کار را برای رسیدن به قدرت و خدمت به مردم انجام داده‌اند زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از کسب قدرت کارهای خلاف شرع دیگری نکرده و آن را توجیه نکنند.

آیت‌الله امینی در خطبه دوم نماز با اشاره به پیام مهم رهبری به سران قوا مبنی بر ترک اختلاف و پرهیز از رسانه‌ای کردن آن گفت: ایشان همه را به وحدت و همدلی برای حل مشکلات دعوت فرمودند و سران سه قوه هم این پیام را درک کرده و به صورت کتبی قول همکاری و کنار گذاشتن اختلافات را داده‌اند و ما نیز امیدواریم به این وعده خود عمل کنند.

خطیب نماز جمعه قم در ادامه موضوع تورم و گرانی را مورد توجه قرار داد و افزود: گرانی افسارگسیخته و بی‌حساب و کتابی که اکنون در جامعه وجود دارد نیازمند راهکارهای عملی است زیرا مردم به ویژه بیکاران،‌ افراد اخراج شده از کار و حقوق‌بگیران برای تحمل افزایش قیمت‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی ابراز کرد: تورم و گرانی با انکار آن یا شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و انداختن مشکلات بر گردن دیگری یا نسبت دادن همه آن به تحریم‌ها و نیز برخی جوسازی‌ها حل نمی‌شود.

آیت‌الله امینی با تاکید بر ایجاد همدلی واقعی میان سران قوا و همه مسئولان گفت: مدیران کشور باید با کارشناسان خبره در امر اقتصاد مشورت جدی کرده و از نظرات آنها در حل مشکل گرانی کمک بگیرند و در این صورت اگر مردم ببینند که دولتمردان به صورت جدی در صدد حل مسائل برآمده‌اند همکاری و استقامت لازم را خواهند داشت زیرا نظام اسلامی و انقلاب را قبول داشته و برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

امام جمعه قم در ادامه به سالروز ارتحال علامه طباطبایی اشاره و ابراز کرد: ایشان از چهره‌های ماندگار در تاریخ تشیع بوده و خدمات فراوانی به حوزه‌های علمیه و جامعه ایران داشته است.

وی افزود: از بین بردن مهجوریت علم تفسیر در حوزه‌ها،‌ نگارش تفسیری گرانسنگ به نام المیزان که دایرةالمعارفی قرآنی و اسلامی است و نیز زنده ساختن درس فلسفه در میان طلاب و روحانیون از جمله اقدامات ارزشمند علامه طباطبایی به شمار می‌روند.

آیت‌الله امینی با اشاره به برگزاری کنگره فقیه آگاه در قم بیان داشت: تجلیل از بزرگان فقاهت اهمیت فراوانی دارد و آیت‌الله گلپایگانی نیز از جمله بزرگان و فقهای مشهور شیعه بود که عمر خود را صرف آموزش و تربیت شاگردان بسیار کرد به طوری که برخی از مراجع کنونی تقلید از جمله شاگردان او محسوب می‌شوند.
نظرات بینندگان