arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

اهدای عضو در ایران، 5.7نفر در میلیون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس شبکه فراهم‌آوری پیوند از مرگ مغزی ایران گفت: اهدای عضو در ایران معادل 5.7 نفر در میلیون است که این مهم قبلاً 2 دهم در میلیون بود.

به گزارش ایسنا، کتایون نجفی‌زاده روز گذشته در حاشیه هجدهمین گردهمایی سالانه مدیران انجمن‌های سراسر کشور، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: آمار کشور اسپانیا در اهدای عضو 34.3 در میلیون و در سایر کشورهای اروپایی نیز این رقم بین 10 تا20 دهم در میلیون است، این در حالی است که تعداد بیماران مرگ مغزی در ایران بیشتر از سایر کشورها است.

وی اظهار کرد: باید در خصوص اهدای عضو به مردم ایران اطلاع‌رسانی شود و فیلم‌هایی ساخته نشود که اطلاعات غلطی را از این موضوع به مردم منتقل کند و متأسفانه موضوع اهدای عضو در کشور، اولویت نیست.

این مسئول، ادامه داد: در جامعه یک عده بیمار وجود دارد که درمان‌شان وابسته به اهدای عضو است و با این پیوند می‌توانند به زندگی برگردند. با توجه به این مهم اگر چنانچه اهدای عضو جزو اولویت‌های وزارت بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر وزارتخانه‌ها قرار گیرد، کل کشور جهش عظیم و قابل توجهی خواهد داشت.

نجفی‌زاده تأکید کرد: آمار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در اهدای عضو 19 دهم نفر در میلیون است و این در حالی است که رقم کل کشور تنها 5.7 در میلیون می‌باشد و آمار این دانشگاه به رقم جهانی بسیار نزدیک است و مابقی کشور به این آمار نرسیده است، چرا که در کل کشور و برخی از جاها، واحد فراهم‌آوری وجود ندارد.

وی متذکر شد: جاهایی که واحد فراهم‌آوری ندارند، اگر مرگ مغزی اتفاق افتد کسی متوجه این موضوع نخواهد شد و کسی نیست تا با خانواده‌ها در خصوص اهدای عضو صحبت کند و سیستم کنترل دقیق در این خصوص وجود ندارد. با توجه به اینکه برخی از وزارتخانه‌ها در خصوص اهدای عضو تلاش‌های زیادی را انجام داده‌اند، اما کافی نیست.

رییس شبکه فراهم‌آوری پیوند از مرگ مغزی ایران ابراز کرد: برخی از شهرستان‌ها واحد فراهم آوری دارند، اما فعالیتی انجام نمی‌گیرد و به دلیل عدم کنترل در همان حالت بی‌فعالیتی یا کم‌فعالیتی مانده است.

نجفی‌زاده خاطرنشان کرد: نارسایی ارگان در انتظار همه ما است و زمانی که دچار نارسایی ارگان بشویم متوجه نیاز به اهدای عضو خواهیم بود و اگر این موضوع اولویت کشور باشد، باعث آگاهی مردم به اهمیت موضوع خواهد شد.

وی یادآور شد: در سال 2000 پیوند کلیه انجام می‌شود که در سال 89، 25 درصد کلیه‌ها از مرگ مغزی بود و سال گذشته این رقم به 33 درصد رسید و اگر پیوند کلیه از طریق مرگ مغزی به این ترتیب پیش برود در آینده 80 درصد پیوند کلیه از مرگ مغزی تأمین خواهدشد و باید به یاد داشته باشیم که بیشترین بیماران در لیست انتظار پیوند، بیماران کلیوی هستند.
نظرات بینندگان