arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

مداحی انگلیسی توسط موذن زاده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اختتامیه دهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر‌غلامان حسینی در اردبیل همراه با اجرای مداحی انگلیسی با صدای سلیم‌ موذن‌زاده و همخوانی مداحان تهرانی همراه بود.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، آیین اختتامیه دهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی در اردبیل که شامگاه پنج‌شنبه در مصلای بزرگ امام خمینی این شهر برگزار شد حاشیه‌های جالب توجهی داشت که بخشی از آن را بیان می‌کنیم.

* آیین اختتامیه دهمین اجلاس بعد از برپایی نماز مغرب و عشا به امامت حجت‌الاسلام عاملی امام جمعه اردبیل رسماً با نواخته شدن سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم با حضور میهمانان داخلی و خارجی آغاز شد.

* برای میهمانان ویژه این اجلاس صندلی در اطراف مصلای بزرگ اردبیل تدارک دیده بودند تا آنها روی زمین ننشسته و در صندلی‌ها جای گیرند در حالی که فضای مصلی از نیم ساعت مانده به آغاز مراسم برای حضور عموم مردم مهیا شده بود.

* علویان‌صدر معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صوفی معاون صدای رسانه ملی، صادق آهنگران مداح اهل بیت، حجت‌الاسلام عاملی امام جمعه اردبیل و استاندار اردبیل به همراه سایر مسئولان ارشد استانی از اولین ساعات حاضر بودند در حالی که ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما با نیم ساعت تاخیر وارد مصلای اردبیل شد.

* زمانی که ضرغامی وارد مصلی شد مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و استاندار اردبیل قرار گرفت و عکاسان و دوربین‌های مختلف شبکه‌های سراسری و ارگان‌های مختلف سعی کردند عکس‌های متعددی را از ضرغامی شکار کنند.

* برنامه اختتامیه توسط خبرنگاران شبکه‌های متعدد صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و دیجیتال، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های محلی پوشش کامل داده می‌شد و آیین اختتامیه به صورت مستقیم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، شبکه سبلان اردبیل و چندین شبکه بین‌المللی پخش می‌شد.

* هنگام تلاوت قرآن کریم و مداحی سلیم موذن‌زاده بارها مردم با احسنت و تشویق‌های خاص آنها را همراهی می‌کردند به طوری که در چندین نوبت وسط سخنرانی امام جمعه اردبیل تعدادی از میهمانان اشعاری را در توصیف علما و مدح امام حسین (ع) به فارسی قرائت کردند که این خود گاه به بی‌نظمی در جلسه کمک می‌کرد.

* پرچم کشورهای شرکت کننده نظیر نیجریه، تانزانیا، عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان، کویت، قطر و سوریه در قسمت جلوی سن قرار گرفته بود.

* محل برگزاری مراسم و سن به طور زیبا و با اشعار مذهبی آذین بسته شده بود و خلعت‌هایی نیز مهیا شده بود تا به پیرغلامانی که تجلیل می‌شوند اهدا شده که مجری برنامه در فلسفه خلعت انداختن بر روی دوش بزرگان و مداحان در خطه آذربایجان و اردبیل گفت: خلعت در فرهنگ اردبیل بر دوش بزرگان و پیرغلامان و شاعران و ذاکران اهل بیت انداخته می‌شود.

* متن همخوانی جامعه مداحان ۳۱ استان کشور به مناسبت دهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی قرائت شد که در آن اشعاری به زبان عربی و فارسی و تکرار جمله «من شهید کربلایم/ سربریده از قفایم» از سوی عموم مردم تکرار می‌شد که این اشعار اغلب حماسی و مربوط به شهدای دشت نینوا بود.

* تعداد زیادی از خبرنگاران و عکاسان و فیلمبرداران سعی می‌کردند جلوه‌های خاص این مراسم را پوشش داده و شکار کنند به طوری که به هیچ یک از عکاسان اجازه داده نمی‌شد از روی سن عکس تهیه کرده و یا در فضای اطراف آن اقدام به فعالیت کنند که در این ارتباط فضای ویژه‌ای را نیز برای خبرنگاران تدارک ندیده بودند.

صادق آهنگران با «ای لشکر صاحب زمان آماده باش» یاد دوران جنگ را زنده کرد

* اما با حضور صادق آهنگران و «با نوای کاروان/ بار بندید همرهان / این قافله عزم کربلا دارد» یاد دوران هشت سال جنگ تحمیلی گرامی داشته شد.

* آهنگران که یاد و خاطره ایام هشت سال جنگ تحمیلی را با اشعار آشنای خود برای همه زنده کرده بود سرود معروف «ای لشکر صاحب زمان آماده باش» را قرائت کرد و در اشعار خود یاد و خاطره ۱۲۵ شهید والفجر مقدماتی اردبیل همچون برزگر و جدی را گرامی داشت.

* سلیم موذن‌زاده نیز در حالی که اشعاری به زبان ترکی و فارسی قرائت می‌کرد شور و غوغایی در مجلس به پا کرد و همنوا با سلیم موذن‌زاده سوگواران بر سر و سینه می‌زدند.

* موذن‌زاده به احترام شرکت کنندگان خارجی مرثیه و مدحی به زبان انگلیسی و عربی نیز قرائت کرد که مورد استقبال ویژه میهمانان خارجی قرار گرفت.

* در پایان این مراسم اردبیلی‌ها نماد و نشان اجلاس را به مسئولان استان گلستان تحویل دادند تا یازدهمین اجلاس نیز در استان گلستان برپا شود.
نظرات بینندگان