arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

وزیر ارشاد: آزادی آمریکائی نمی خواهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر ارشاد در مراسم آغازین هفته کتاب خطاب به آمریکایی‌ها گفت: ما آزادی به سبک شما را برنمی‌تابیم و نمی‌توانیم ببینیم که در کشور اسلامی مسائل اخلاقی زیر پا گذاشته می‌شود. اگر تصور می‌کنید با تحریم از پا درخواهیم آمد، اشتباه می‌کنید.

به گزارش انتخاب

به نقل از مهر، مراسم افتتاحیه بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و تجلیل از خادمان نشر صبح امروز شنبه 20 آبان با حضور وزیر ارشاد و جمعی از مسئولان این وزارتخانه در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

سیدمحمد حسینی در سخنانی در این برنامه با تقدیر از دست اندرکاران هفته کتاب امسال، گفت: نام‌ها و شعارهای هفته کتاب درست است سمبلیک است اما قطعاً تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر ارشاد افزود: در نظام اسلامی اصل بر ارتقای سطح آگاهی مردم است و برخلاف نظام‌های دیگر هر چه بصیرت و دانش مردم بیشتر باشد، نظام هم مصونیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: باید اطلاع‌رسانی و تبلیغ درباره کتاب بیشتر انجام شود و فکر می‌کنم باید در این زمینه جریان‌سازی‌هایی صورت گیرد.

حسینی گفت: باید بتوانیم میزان تولید و فروش کتاب را افزایش دهیم و در این زمینه برپایی نمایشگاه‌های استانی قطعاً تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین وضعیت انتشار کتاب در ایران را غیرقابل مقایسه با کشورهای منطقه توصیف کرد.

وی در عین حال گفت: امسال به دلیل شرایط اقتصادی، ما مقداری رکود داریم و من از همه ناشران که مشکلات را تحمل می‌کنند، تشکر می‌کنم، ولی بدانید که ما در جریان مشکلات هستیم و با جدیت آنها را پیگیری می‌کنیم.

حسینی همچنین به اقدام اخیر دولت باراک اوباما در تحریم برخی دستگاه‌های دولتی ایران از جمله وزارت ارشاد اشاره و اضافه کرد: این سوغات جدید دولت آمریکا است؛ می‌آیند وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات را تحریم می‌کنند. اصلاً افتخار ما این است که هیئت نظارت بر مطبوعات داریم.

وزیر ارشاد خطاب به آمریکائی‌ها گفت: ما آزادی به سبک شما را برنمی‌تابیم و نمی‌توانیم ببینیم که در کشور اسلامی مسائل اخلاقی زیر پا گذاشته می‌شود. اگر تصور می‌کنید که با تحریم از پا درخواهیم آمد، اشتباه می‌کنید.

در این برنامه همچنین علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد برگزاری هفته کتاب در سخنانی با اشاره به مشارکت بیش از 70 دستگاه و تشکل مختلف در جلسات این ستاد گفت: ستاد هفته کتاب 6 بار تشکیل جلسه داده و خروجی آن تدوین 1500 برنامه بوده است.

وی در ادامه با برشمردن تعدادی از برنامه‌های هفته کتاب امسال، از برگزاری مراسم سالگرد ورود نخستین دستگاه چاپ به ایران و تجلیل از چاپخانه‌داران برتر در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد.
 
این مقام مسئول در وزارت ارشاد با اشاره به فعالیت حدود 150 خبرنگار حوزه کتاب، نقش آنها را در امر کتابخوانی مهم توصیف کرد.
 
سرپرست معاونت امور فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب در تمدن بشری، یادآور شد: وزارت ارشاد تلاش خود را برای ارتقای سطح مطالعه در جامعه انجام می‌دهد اما مسلماً دستگاه‌های دیگر هم باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند.
 
علی اسماعیلی همچنین کتاب مفید را کتابی دانست که دست کم به یکی از سئوالات بشر امروزی پاسخ دهد.
 
در پایان این برنامه از حجت‌‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، ضیاء موحد، منوچهر صدوقی سها، سیدحمید روحانی زیارانی، علی رواقی، محمد دانش اشراقی، محمد سلحشور، محمدحسین باغشاهی، محمدباقر چوبی انزلی، محمدحسین واحدی حیدریان، حسین خرمی، محمد مشایی، حسن حریری، رضا یوسف‌زاده، حبیب‌الله شیرخانی، اسماعیل اغمشه، سیدمهدی صاحب فصول، سیداسماعیل هاشمی، حسن کیمیایی و خانواده زنده‌یاد محمدرضا علیان جاسبی به عنوان خادمان نشر تقدیر شد.
نظرات بینندگان