arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

پورمحمدی :مخالف گفتمان' افشا کن افشا کن' هستم

هفته نامه شما نوشت: نام آقای پورمحمدی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است در حالی که وی از درون دولت احمدی نژاد حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما وی این موضوع را استراتژی خودش نمی داند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


بحثی که در مورد شما و آقای متکی مطرح است، این است که علت کاندیدا شدن و آمدن شما دو نفر این است که می‌خواهید حرف‌های ناگفته دو دولت اخیر را در عرصه انتخابات مطرح کنید.

من این طور فکر نمی‌کنم، ناگفته‌ها چیزی نیستند که کسی برای گفتنشان بخواهد وارد صحنه انتخاباتی شود. حداقل من این چنین نیستم و چنین، فکری نمی‌کنم. اگر بخواهم وارد انتخابات شوم به عنوان کاندیدای جدی وارد صحنه خواهم شد تا ریاست اجرایی کشور را با اهدافی که باید تعقیب کنم، به عهده بگیرم. اگر به این جمع‌بندی یا تصمیم نهایی برسم که به وقتش کاندیداتوری خود را اعلام خواهم کرد و با تصمیم روشن و قاطع در صحنه حضور می‌یابم.
البته هنوز به این جمع‌بندی نرسیدم و این طبیعی است که وقتی به جمع‌‌بندی آگاهانه، منطقی، متناسب با شرایط و ظرفیت‌های موجود رسیدم، اقدام کنم.

اگر به این جمع‌بندی برای حضور برسید، آیا مطالبی از دولت آقای احمدی‌نژاد را خواهید گفت؟
ببینید! فکر می‌کنم ادبیات افشاگری، سفره دل باز کردن و ناگفته‌ها را گفتن، ادبیات ماجراجویانه و فضای احساسی است. من مخالف این نوع گفتمان در فعالیت انتخاباتی هستم. احساسات خوب است، ولی اگر با اشراف عقلانیت و با منطق تعریف شده و هوشمندانه و هدفدار همراه باشد. اگر بنا باشد پیروزی در انتخابات فقط منظور باشد و برای رسیدن به آن باید ایجاد هیجان کرد که برای این کار افشا کن! افشا کن! که کار جالبی است و سفره دل باز کردن می‌تواند کمک کند. به نظر من باید رویکردمان را اصلاح کنیم. این امر ما را به انتخاب‌های خوب نزدیک نخواهد کرد.
فکر می‌کنید حضور یا عدم حضورتان در عرصه انتخابات کی به رسمیت برسد؟
امور باید در وقت خودشان شکل بگیرند. هر کاری به وقتش! باید فضای اجتماعی مهیا باشد، بستر‌ها مناسب باشد و پذرش مناسب و قابلیت پذیرش وجود داشته باشد تا این دو همدیگر را درک و دریافت کنند. به نظر من وقتی فضای عمومی مهیا برای پذیرش باشد، طبعاً زمان اعلام کاندیداوری‌ها فرا می‌رسد و افرادی که به تصمیم رسیدند و آماده بودند، کاندیداتوری‌شان را اعلام می‌کنند. من هم اگر تا آن موقع به تصمیم خود نهایی‌ام رسیده بوده، اقدام خواهم کرد.
اگر جنابعالی برای حضور در عرصه انتخابات به قطعیت برسید و جامعتین به شخصی غیر از جنابعالی برسند، باز هم حضورتان ادامه می‌یابد یا انصراف می‌دهید؟
این سئوالی است که در شرایط باید بدان پاسخ داده شود. یعنی بخشی از همان تصمیم نهایی است و این علل و عوامل در گرفتن تصمیم موثرند.
موضوع دیگری که می‌خواهیم به آن بپردازیم و از سابقه قبل تر جنابعالی استفاده کنیم اینکه به نظر شما آیا در انتخابات 92 باز هم با فتنه بزرگی مثل فتنه 88 مواجه خواهیم بود یا فضا متفاوت از آن انتخابات خواهد بود؟ چون طبیعتاً دشمنی که تمام نمی‌شود.
همینطور است. دشمنی‌ها در اشکال مختلفی بروز می‌یابد. انتخابات فضایی است که چون در آن بگومگو، مسابقه و هیجان وجود دارد، خواهی نخواهی محل حضور عوامل ناشناخته، مخرب و ماجراجو هست. نمی‌شود خوش‌بین و مطمئن بود که اتفاقی نمی‌افتد، ولی با تجربه‌هایی که به دست آوریم و هوشیاری‌هایی که فعلان سیاسی و تجربیاتی که مردم کسب کردند، این امیدواری هست که ان‌شا‌الله تکرار نشود. در هر فصل باید جوری طراحی کنیم که امکان و اجازه تکرار را ندهیم. شفاف‌سازی قوانین انتخابات، مراقبت بر نحوه اجرا، نظارت دقیق بر اجرای صحیح قوانین و پاسخگویی درست و اطلاع‌رسانی کامل و به وقت، بستر‌های بروز بحران و فتنه‌گری را خشک می‌کند. یعنی مجال را از فتنه‌گران می‌گیرد و گسل‌ها را می‌پوشاند ما نباید اجازه بدهیم عده‌ای فتنه‌گر و آشوب‌طلب امکان نفوذ به گسل‌ها و رخنه‌ها را بیابند.


نظرات بینندگان