arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

انتقاد مدیرعامل سایپا از هندوانه های نشکافته صنعت خودرو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروز سایپا‌یی‌ها در پارس خودرو گرد هم آمدند و روز ملی کیفیت را جشن گرفتند. انتخابی زیرکانه با توجه به سبد محصولات پارس خودرو که کیفیت و البته قیمتی بیش از سایر خودروسازان دارد. گزارشی خوانده و تمبری نیز با شعار و عکسی از فیس‌لیفت تندر 90 رونمایی شد اما هیچکدام این‌ها به اندازه سخنان مدیرعامل گروه جذابیت نداشت.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر ؛ سعید مدنی در سخنانی قابل توجه واقعی شدن نرخ ارز را به نفع صنعت خودرو دانست و از هدف گذاری کوتاه مدت برای تامین ارز مورد نیاز سایپا با افزایش توان صادراتی این گروه سخن گفت.

خاطره‌ای از پراید

مدنی به سال‌های 75 و 76 اشاره کرد و با ذکر خاطره‌ای از پرایدهایی که افت کیفی داشتند، یاد کرد. وی مشکلات آن دوره در واردات و همچنین داخلی‌سازی و افزایش تیراژ را با شرایط فعلی مقایسه کرد و گفت: «از فضای کسب و کار فعلی غفلت شد و حالا به جبر روزگار بایستی به آن تن بدهیم.»

مدیرعامل سایپا با تاکید بر آینده نگری گفت: اگر بیست تا بیست و پنج درصد تولیدات را بتوانیم صادر کنیم نیازی به ارز دولتی نخواهیم داشت. وی قیمت فعلی نرخ ارز را باعث سودآور شدن صادرات دانسته و خواستار تغییرات جزئی در پلت فرم پراید و تیبا برای افزایش صادرات شد.

انتقاد از هندوانه نشکافته

مدیرعامل سایپا همچنین خواستار توجه بیشتر به مفاهیم کیفیت و اجرای آن در خطوط تولید شد و گفت وقتی مشتریانی داریم که از کیفیت پراید رضایت بسیار دارند اما هنوز عده‌ای می‌گویند این خودرو و یا هر خودروی دیگری هندوانه نشکافته است یعنی باید فعالیت بیشتری کنیم و رعایت مسائل کیفی را در دستور کار هر کارگر و مسوولی بگذاریم.

تاکید بر شرایط جدید کسب و کار

مدیرعامل پارس خودرو نیز در این نشست صادرات را نجات دهنده بازار سایپا دانست و گفت: بدون صادرات حتی در بازار داخلی نیز شکست خواهیم خورد.

قیمت دلار بالا رفته و حالا نیروی کار ایران نیز ارزان شده است. باید دید با توجه به نبود خودروهای جدید و همچنین مسائل بین‌المللی، خودروسازان داخلی خواهند توانست ارز مورد نیاز خود را از صادرات بدست آوردند؟

امروز مدیرعامل پارس خودرو به نقل از وزیر صنعت میزان واردات کشور را 48 میلیارد دلار و صادرات غیر نفتی را 18 میلیارد دلار ذکر کرد. مدنی نیز نیاز فعلی ارزی خودروسازان را سه میلیارد دلار خواند. عددی که در کشورهای دیگر رسیدن به آن سخت نیست.
نظرات بینندگان