arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
هشدار سازمان ثبت احوال:

خطر افزایش تجرد قطعی در جامعه

وی همچنین بهم خوردن ساختار جمعیت کشور را دومین چالش دانست و گفت: در حال حاضر 15 تا 23.5 درصد جمعیت کشور زیر 15 سال، 31.5 درصد بین 15 تا 29 سال، 39.5 درصد بین 30 تا 64 سال و 5.5 درصد بالاتر از 65 سال دارند و طبق پیش‌بینی‌ها جمعیت سالمندان در سال 1405 به 7.4 و در سال 1425 به 18 درصد کل جمعیت می‌رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سن ازدواج برای مردان و زنان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و به میانگین 27.2 سال برای مردان و حدود 23سال برای زنان رسیده که این آمارها زنگ خطری برای افزایش تجرد قطعی در جامعه است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، ناظمی اردکانی گفت: رهبر معظم انقلاب و دغدغه ایشان نسبت به روند کاهش جمعیتی ایران اسلامی در سخنرانی‌های اخیر ، نشان از این دارد که بی توجهی به این مهم می‌تواند مشکلات بزرگ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای پیشرفت نظام اسلامی به بار آورد.

وی در ادامه با اشاره به بیانات و نگرانی‌های مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف سیاست جمعیتی حفظ تعادل پویای ساختار کلی جمعیت و کیفیت آن است، گفت: معمولاً کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه پرجمعیت و جوان‌اند و بعد از رسیدن به مرزهای توسعه، به بحران کاهش جمعیت فعال و سالمندی دچار می‌شوند.

رییس سازمان ثبت احوال افزود: با این وجود برای ایران زود است تا طبق پیش‌بینی‌ها، جمیعت آن در سال 1420، در شرایطی که هنوز «در حال توسعه» می‌باشد و برای رسیدن به اهداف بلندمدت به جمعیت جوان و فعال نیاز دارد، به سالمندی برسد. گفته می‌شود ایران در سرعت رسیدن به مرزهای سالمندی سومین رتبه‌ی جهانی را دارد.

اردکانی تاکید کرد: جمعیت سرمایه‌ای بی‌بدیل برای کشورها محسوب می‌شود و سیاست‌های ‌جمعیتی، راهبردی‌ترین و پرعمق‌ترین سیاست‌ها در دراز مدت هستند که سیاست‌های توسعه‌ای کشورها را در بلند مدت پشتیبانی می‌نمایند.

معاون وزیر کشور گفت: دولت‌ها سیاست‌های جمعیتی مختلفی از جمله سیاست جمعیت مستقیم همچون تشویق ولادت و سیاست غیرمستقیم سریع همچون مهاجرپذیری، سیاست ضمنی مانند تنظیم خانواده، سیاست مداخله‌ای همچون تغییر سن ازدواج را دارد.

وی اظهار کرد: اولین سیاست جمعیتی کشور در سال 1346 تدوین و اجرا شد که حاصل آن انفجار جمعیتی در دهه 60 بوده است.

ناظمی افزود: در سال 1372 قانون تنظیم خانواده به تصویب رسید که نتیجه آن ورود کشور به مرحله سوم گذار جمعیتی و کاهش شتابنده جمعیت در مقایسه با کشورهای جهان ، آسیا و منطقه شده است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: به طوری که در سال‌های 1371 و 1372 از 6.5 فرزند به چهار فرزند رسیده و در دهه 80 نرخ رشد جمعیت از 3.2 به 2.3 کاهش یافت.

وی تصریح کرد: این در حالیست که طبق برنامه نخست توسعه مقرر شده بود کاهش میزان فرزندآوری از 6.5 به چهار فرزند در دهه 80 رقم بخورد و با رقم خوردن این اتفاق در سال 72 دیگر نیازی به ادامه دادن سیاست‌های کاهشی نبود.

معاون وزیر کشور افزود: طبق پیش‌بینی‌ها باید انفجار دوم جمعیتی را بر اثر ازدواج و فرزندآوری متولدین دهه 60 شاهد می‌بودیم، اما با شیب نزولی موالید مواجه شده‌ایم بطوریکه میزان موالید در سال 90 یک میلیون و 380 هزار بود و این در حالیست که این رقم در دهه 60 بیش از دو میلیون بود و این به معنای سقوط آزاد جمعیت است.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه از نظر نرخ رشد جمعیت در میان 26 کشور منطقه رتبه 23 و از نظر نرخ باروری نیز رتبه 25 را در سال 2010 میلادی داشته‌ایم گفت: این در حالیست که برای تحق اهداف چشم‌انداز1404 نخستین اصل تقویت زیرساخت‌های جمعیتی است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: کشور با چالش های جمعیتی در حوزه مدیریت جمعیت کشور روبروست.

وی کاهش باروری در کشور را اولین چالش جمعیتی کشور عنوان کرد و گفت: کارشناسان معتقدند آنچه که در کشور ما به لحاظ جمعیتی معضل محسوب می‌شود، کاهش رشد جمعیت نیست. دغدغه مهم، تحول در باروری کل است که با کاهش باروری مواجه هستیم .

وی همچنین بهم خوردن ساختار جمعیت کشور را دومین چالش دانست و گفت: در حال حاضر 15 تا 23.5 درصد جمعیت کشور زیر 15 سال، 31.5 درصد بین 15 تا 29 سال، 39.5 درصد بین 30 تا 64 سال و 5.5 درصد بالاتر از 65 سال دارند و طبق پیش‌بینی‌ها جمعیت سالمندان در سال 1405 به 7.4 و در سال 1425 به 18 درصد کل جمعیت می‌رسد.

وی افزود: هم اکنون ۵ میلیون نفر از ۷۵ میلیون نفری جمعیت کشور سالمند هستند که حدود 7.3 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است تا ۴۰سال آینده حدود ۲۴ درصد از جمعیت کشور ما سالمند باشند که این میزان یعنی یک نفر از هر 4 نفر جمعیت کشور بالای ۶۰ سال خواهند داشت.

وی فرهنگ نداشتن فرزند و اتخاذ سیاست‌های تک فرزندی است و جستجو در ساختار نهاد مقدس خانواده را از چالش‌های دیگر سیاستهای جمعیتی کشور بیان کرد.

ناظمی اردکانی گفت: در سال گذشته حدود 12میلیون نفر مرد در گروه سنی 20تا34 ساله و 11میلیون و هشتصد هزار نفر زن در گروه سنی 15تا29 ساله رسیده که حدود 32درصد از کل جمعیت کشور است و پیش بینی میشود که در این گروه های سنی ازدواج نمایند و از این تعداد 46 درصد مردان و 48 زنان در گروه های سنی مذکور هرگز ازدواج نکرده اند.

رییس سازمان ثبت احوال اظهار کرد: آمار ها حاکی از کوچک تر شدن متوسط بعد خانواده از 5.1 نفر در دهه 60 به 3.55 نفر در سال اخیر است.

وی با بیان اینکه در سال 2010 برای ایران سه ، سناریوی، رشد بالا، رشد متوسط و رشد پایین مطرح شده است گفت: در سناریوی رشد بالا میزان باروری کل از 1.8 فرزند برای هر مادر به 2.5 فرزند در سال 1480، در سناریوی دوم میزان باروری کل از 1.8فرزند برای هرمادر به 1.5 فرزند و در سناریوی رشد پایین جمعیت که در آن میزان باروری کا از 1.8 فرزند برای هر مادر در سال 1390 به حدود یک فرزند برای هر مادر در سال 1420 خواهد رسید.

وی توجه به تاثیر «مهاجرت» بر «نسبت جمعیت جوان»، برنامه ریزی برای تدوین سیاستهای جمعیتی منطقه‌ای ، ارایه مشوق‌هایی مانند ارتقای استانداردهای کیفی آموزش و بهداشت، پذیرش فرهنگ مردم در خصوص افزایش تعداد فرزندان ، ضرورت تدبیر سیاستهایی برای ترویج ازدواج، کاهش سن ازدواج و همچنین کاستن از فاصله سنی زوجین و در نهایت استفاده از تجربیات جهانی را از جمله نکات قابل توجه برای تکمیل بسته سیاسی که اخیرا توسط رییس جمهور اعلام شده است عنوان کرد.
نظرات بینندگان