arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

رفع‌ ممنوعیت‌های صادراتی اجرا نشد/ تخلیه بار کامیون‌های پشت‌ مرز در بیابان

وی افزود: تا این ساعت با گذشت چند روز از مصوبه تا به رفع ممنوعیت صادرات کالاهای پلیمری و پلاستیکی به گمرکات ابلاغ نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران با بیان اینکه تا این ساعت با گذشت چند روز از مصوبه تا به رفع ممنوعیت صادرات کالاهای پلیمری و پلاستیکی به گمرکات ابلاغ نشده است، گفت: کامیون‌ها کالای صادرکنندگان را در بیابان خالی کرده و باز گشته‌اند.

سید جواد میرحیدری اظهار داشت: مشکل صادرات کالاهای پلاستیکی و پلیمری در مصوبه جدید دولت حل شده است اما زمانی که دولت و گمرک با هم لج می‌کنند، دود آن در چشم ما تولید‌کنندگان و صادرکنندگان محصولات پلاستیکی می‌رود.

وی افزود: تا این ساعت با گذشت چند روز از مصوبه تا به رفع ممنوعیت صادرات کالاهای پلیمری و پلاستیکی به گمرکات ابلاغ نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران با طرح این پرسش که می‌دانید چه ضرری به تولید‌کنندگان در این چند روز خورده است، گفت:  کشورهای تحریم کننده و دشمنان این ظلم را در حق ما نکردند که داخلی‌ها کرده‌اند.

وی با بیان اینکه گمرکات هنوز اجازه صادرات محصولات ما را نمی‌دهند، اضافه کرد: تا ساعتی پیش که تماس گرفتم به گمرک بندرعباس که کالاهای ما در آن قرار گرفته مصوبه ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه صدها کانتینر در چند روز اخیر پشت مرزها متوقف شده‌اند، تصریح کرد: کامیون‌ها کالای صادرکنندگان را در بیابان خالی کرده و باز گشته‌اند یا شبی 150 هزار تومان هر کامیون اضافه می‌گیرد تا کالا را تخلیه نکند.

میرحیدری با تاکید بر اینکه خسارت صنایع پلیمر و پلاستیک از این مصوبه میلیاردی بوده است، گفت: در مرز دوغارون اجناس تولید‌کنندگان در بیابان تخلیه شده و دیگر قابل استفاده نیست.

وی افزود:  25 تا 30 سال تلاش کرده‌ایم تا در بازارهای خارجی جای پایی یافته‌ایم اما یک شبه افراد می‌نشینند و صادرات را ممنوع می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهند به کسی شلیک کنند لااقل یک بار به او ایست می‌دهند، حضرات لااقل یک ماه قبل به ما اعلام می‌کردند که ماه آینده صادرات پلاستیک ممنوع است تا ما برنامه خودمان را بدانیم.

میرحیدری گفت:با دفتر آقای مفتح تماس گرفتیم، پیش آقای رمزی رفتیم دفتر صافدل هم به روی همه بسته است؛ تاوان اشتباه در تنظیم مصوبه را چه کسی باید بدهد؟

به گزارش فارس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چندی پیش در مصوبه‌ای صادرات 50 قلم کالا از جمله چند گروه کالایی پتروشیمی را ممنوع اعلام کرد.

این مصوبه به دلیل مشکلات جدی ناشی از انجام نشدن کارشناسی لازم از جمله گنجانده شدن نام محصولاتی که مازاد چند برابری در کشور دارند و همچنین گنجانده نشدن نام محصولاتی که کمبود آنها در کشور به جد احساس می‌شود مورد بازنگری قرار گرفت.

در عین حال به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان لیست تفاوتی بین کالا و محصول پتروشیمی و بار حقوقی این دو قائل نشده و از لفظ کالا برای اشاره به محصولات پتروشیمی استفاده کرده است و به همین دلیل گمرکات اجازه صادرات کالاهای ساخته شده از محصولات پتروشیمی را نیز لغو کردند. در مصوبه جدید سازمان حمایت این نکته نیز اصلاح شده است اما ظاهرا با وجود گذشتن چند روز از تصویب این مصوبه این مصوبه اجرایی نشده است.
نظرات بینندگان