arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱

خروج حجم قابل توجهی طلا از کشور / آمریکا: ایران طلا انبار می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از خروج حجم قابل توجهی طلا از کشور خبر داد.

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، براساس گزارش اخیر مسئولان اجرایی حجم قابل توجهی طلا از کشور قاچاق شده است.

وی تاکید کرد: به جای کاهش عیار طلا بهتر است مبادی غیررسمی خروج طلا از کشور مسدود شود تا ذخایر طلای کشور حفظ شود.

 


آمریکا: ایران طلا انبار می کند
در عین حال دیپلماسی ایرانی گزارش داد؛ ایران در حال انبار کردن طلا است. این روندی است که از چشم های  دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا و مرد منتخب این خزانه داری برای نظارت بر تحریم های بانکی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، پنهان نمانده است.

کهن می گوید، ایران می کوشد از طریق دستیابی به طلا و جلوگیری از صادرات آن، طلا ذخیره کند. این اقدامی است که در جهت مقابله با کاهش ارزش ریال انجام می شود.

ایران که در معرض تحریم های نفتی کشور های غربی قرار دارد و همچنین تحریم های بانکداری سنگینی را متحمل شده، برای ادامه صادرات نفتی تلاش می کند. هرچند که میزان این صادرات به شدت کاهش یافته است.

ترکیه به عنوان کشور همسایه ایران یکی از خریداران نفت جمهوری اسلامی به شمار می رود. اما از آنجایی که ارزش لیره ترکیه در مقابله با ارز های قدرتمندی مانند دلار و یورو کمتر است، دریافت پول نفت با لیره چندان به ایران کمکی نمی کند.

از سوی دیگر حتی در صورتی که لیره ارزشمند بود نیز امکان نقل و انتقال پول بین ایران و ترکیه به سادگی وجود ندارد چرا که تحریم های بانکداری مانع از آن می شود. به همین دلیل ایران به جای دریافت لیره از ترکیه طلا و نقره وارد می کند.

برآورد های اقتصادی در ترکیه حاکی از آن است که ایرانیان از ماه جولای تا کنون ماهانه 2 میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرده اند. جولای زمانی است که تحریم های بانکی و نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شد.

خریداران مرموز
این در حالی است که خریدارای ایرانی طلای ترکیه مشخص نیستند و همچنین مشخص نیست طلای خریداری شده پس از ورود به ایران به کجا می رود. طلای فروخته شده به ایران به شمکل شمش است که می توان آن را در چمدان و حمل کرد.

این طلا می تواند از طریق هوا به دوبی برود و سپس با قایق و از طریق خلیج فارس به سواحل جنوبی ایران برسد.

این در حالی است که دو میلیار دلار شمش طلا وزنی معادل 30 تن دارد به همین دلیل باید حمل و نقل ها و سفر های متعددی برای انتقال این طلا به ایران انجام شود.

به گفته کهن، این ذخیره طلا در ایران توجه خزانه داری آمریکا را جلب کرده و این فعالیتی نیست که آمریکا از آن خشنود باشد. به گفته وی فروش طلا به دولت ایران از طریق ترکیه یا دیگر کشور ها یا شهروندان هر کشور دیگر، موضوعی است که طبق قانون شامل تحریم ها یآمریکا می شود.

در همین حال بانک مرکزی جمهوری اسلامی می کوشد از خروج طلا از ایران جلوگیری کند. ذخیره طلا به ایران کمک می کند روند پرشتاب کاهش ارزش ریال را اندکی کند تر کند.

این در شرایطی است که اخیرا افرادی به اتهام دست داشتن در روند کاهش ارزش ریال در ایران بازداشت شده اند. فردی به نام جمشید بسم الله نیز به عنوان عامل اصلی سقوط ریال معرفی شد.

وخامت بحران اقتصادی
نادر هاشمی، تحلیلگر امور ایران در دانشگاه دنور بر این باور است که موضوع دستگیری این افراد از شدت بحران اقتصادی در ایران ناشی می شود.

این در حالی است که کهن نیز به بحران اقتصادی در ایران اشاره کرده و می گوید با توجه به علاقمندی تهران به خرید طلا، آمریکا نیز در مقابل آن اقداماتی انجام خواهد داد.

دستیار خزانه داری آمریکا گفت: می توانید اطمینان داشته باشید که در مورد این موضوع با دقت عمل می کنیم و با ناقضان تحریم ها برخورد می شود.از سوی دیگر پیامد تحریم های نفتی و بانکی ایران برای اقتصاد این کشور بسیار جدی بوده و به نظر نمی رسد خرید طلا بتواند ریال را نجات دهد.

نظرات بینندگان