arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۱

نقش دکترحدادعادل درمجلس چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتدال نوشت:

 

دکتر غلامعلی حداد عادل اخیرا سوال مجلس هشتم از رئیس جمهور را ناموفق خوانده است و در مراسمی دیگر با بیان اینکه از دیدگاه ما طرح پرسش نمایندگان از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی بیشتر از اینکه سودمند باشد به ضرر کشور است و به احتمال قوی سبب تنش‌زایی در کشور می‌شود، افزوده است: استنباط ما این است که این موضوع برخلاف رهنمودهای رهبری است و باید راه‌ دیگری برای طرح مشکلات اقتصادی و رفع آنها پیدا کنیم.

اما راز "پرکاری" آقای حداد عادل در این روزها چیست؟

«معتقدم مجلس هفتم ضعیف عمل کرد به همین جهت نقدهایی به آن وارد است که یکی از آن نقدها عملکرد هیئت رئیسه در دوره هفتم است.» این سخنان سعید ابوطالب ، نماینده اصولگرای مجلس هفتم است  که باور بسیاری از کارشناسان سیاسی بی طرف کشور نیز هست.

انفعال مجلس هفتم و در راس آن عملکرد رییس و اعضای هیات رییسه آن چنان بود ، که بسیاری از کنشگران سیاسی معتقدند که می توان مجلس هفتم را ضعیف‌ترین مجلس پس از انقلاب نامید. نرمش های مجلس هفتم آن چنان بود که سعید ابوطالب می گوید: «در مجلس هفتم که ریاست آن را حدادعادل بر عهده داشت بیش از حد با شخص محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد مسامحه صورت گرفت که این مساله قابل انتقاد بود».

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم نیز درباره عملکرد هیات رییسه مجلس هفتم معتقد است: عملکرد هیات رییسه مجلس هفتم ضعیف و زیر حد متوسط ارزیابی می‌شود؛ این عملکرد ضعیف باعث شد مجلس به جای آن‌که در راس امور باشد، در مواردی زیر سرکوب دولت قرار گیرد.

سخنگوی وقت جامعه روحانیت مبارز گفت: مجلس باید جایگاه، استقلال و اقتدار خود را داشته باشد و به گونه‌ای عمل نکند که دولت قوانین مصوب را نادیده بگیرد و بخواهد آنها را زیر پا گذارد، کاری که متاسفانه در مجلس هفتم اتفاق افتاد و نشانه ضعف مجلس بود.

همچنین امیدوار رضایی، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم نیز معتقد است: نمایندگان مجلس هفتم نمایندگان کم‌توان و ضعیفی نبودند، ولی جایگاه مجلس هفتم نسبت به مجالس گذشته در جامعه افت پیدا کرده که یکی از دلایل آن عملکرد نه چندان مثبت هیات رییسه مجلس هفتم بود.

به هر رو مجلس هفتم با همه کاستی ها گذشت و رییس این مجلس، عهده دار ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم شد. کمیسیونی که هم به بنظر ناظران، هم به استناد آمارها، ضعیف ترین و منفعل ترین کمیسیون مجلس هشتم شورای اسلامی بود.

 

نکته جالب اینجاست که کمیسیون تحت مدیریت دکتر حداد عادل در مجلس هشتمی که آقای حداد آن را ضعیف می خواند، حتی یک طرح فرهنگی نیز تصویب نکرد! و این در حالی بود که «فرهنگ» در تاکیدات رهبر معظم انقلاب، مهمترین نکته پیش روی مسئولین امر در سالهای جاری بوده است.

از سویی در مجلس نهم دکتر غلامعلی حداد عادل که با 47.94 درصد آرای مشارکت کنندگان تهرانی به مجلس راه یافت و به عضویت کمیسیون آموزش و تحقیقات در آمد، تاکنون 4 طرح را امضا نموده است.

الف- 1391/07/02 طرح اصلاح بند (ک) ماده (20) و بند (و) ماده (44) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ب- 1391/05/23 طرح استفساریه تبصره (2) ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده (44) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ج- 1391/05/08 طرح معافیت مدارس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات
د- 1391/04/05 طرح الحاق یک تبصره به ماده (881) مکرر قانون اصلاح موادی از قانون مدنی مصوب 1370

به اذعان بسیاری از نمایندگان مجلس هفتم ، از جمله حجت الاسلام علی عسگری، آقای حداد عادل عامل منتفی شدن طرح سوال از رییس جمهور در مجلس هفتم بوده است؛ در مجلس هشتم نیز مخالفت های آتشین حداد با طرح سوال زبانزد همگان است؛ در مجلس نهم نیز عملکرد و سخنان آقای حداد در مخالفت با سوال از رییس جمهور نیاز به یادآوری ندارد.

حال سوال اینجاست: جناب آقای حداد عادل! دلیل این همه جدیت در مخالفت  با طرح سوال از آقای احمدی نژاد چیست؟

 

جناب آقای حداد عادل! 1,119,474  نفر تهرانی که به جنابعالی رای داده اند ، این روزها با مشکلات شدید معیشتی روبرو هستند؛ بسیاری از موکلان شما با حقوق های کمتر از پانصد هزار تومان دیگر حتی امکان تهیه و خرید نان و پنیر را هم ندارند؛ آقای حداد شما و سایر نمایندگان ملت در مجلس برای گرانی تخم مرغ و پنیر و دیگر اقلام ضروری چه کرده اید؟

راستی یادمان نرفته در حالی که بسیاری از دلسوزان نظام حرکت های اخیر آقای احمدی نژاد را مخالف توصیه رهبری می دانند، آقای حداد عادل و چند تن از سران فراکسیون اقلیت مجلس که از دو گروه نامتجانس پایداری و رهپویان تشکیل شده، به دیدار آقای احمدی نژاد رفتند و جلسه ای گرم و همدلانه با وی داشتند و البته فردای آن روز ، آقای رئیس جمهور در نامه ای جنجالی به قوه قضاییه تاخت و ...

از سوی دیگر  آقای حداد عادل که این روزها مرتبا به سفرهای به زعم خودش "غیر انتخاباتی" می رود و کرارا مدعی فهم استنباطی نظر رهبر معظم انقلاب درباره سوال از رییس جمهور می شود، روز گذشته در سفر به اصفهان بر خلاف نظر صریح رهبر معظم انقلاب درباره بی اثر بودن تحریم ها، تحریم ها را موجب مشکلات کنونی کشور دانست و اشاره ای به امکان تاثیر بی تدبیری های دولت در مشکلات کنونی نکرد!

 

به گزارش "ایرنا"، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ملت ایران مشکلات این چند ماه اخیر اقتصادی را به پای نظام و دولت اصولگرا که در خدمت همواره ثابت قدم بوده است، نمی‌نویسند.

دکتر غلامعلی حداد عادل در جمع نخبگان سیاسی و فرهنگی اصفهان اظهارکرد: مسئولان و بدنه اجرایی نظام جمهوری اسلامی با تمام توان در حال خدمت رسانی هستند و شرایط بوجود آمده اقتصادی در کشور بیشتر متوجه و تحت تاثیر تحریم هاست. وی افزود: انصاف نیست تمام مشکلات را به دولت منتسب کنیم و نقش برنامه‌های دقیق دشمنان و تحریم‌های آنان را نادیده بگیریم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به درک بالای مردم ایران اشاره کرد و گفت: این ملت شرایط را درک می‌کنند و مشکلات را به پای نظام و دولت نمی‌نویسند!

گفتنی است که رهبر معظم انقلاب در تیرماه سال جاری رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به توطئه ها و اقدامات بی وقفه اما شکست خورده دشمنان اسلام و ایران در 33 سال اخیر فرمودند: غربی ها این روزها درباره تحریم ایران جنجال آفرینی می کنند اما نمی فهمند که خودشان ملت ایران را به واسطه تحریم های 30 سال اخیر در مقابل هر تحریمی واکسینه کرده اند.

بیانات اخیر مقام معظم رهبری اما در خصوص بی اثر بودن تحریم ها و واکسینه بودن ایران در مقابل تحریم ها بازتاب گسترده ای میان رسانه های جهانی داشت، به طوری که خبرگزاری رویترز که مثل آقایان نیازی به استنباط سخنان ایشان نداشت، در بازتاب بیانات مقام معظم رهبری نوشت: "آیةالله علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران تحریم‌های سخت‌تر اعمال شده بر ایران بر سر برنامه هسته‌ای مورد بحث این کشور را بی‌اهمیت دانست و ابراز داشت که ایران 100 برابر نسبت به گذشته قوی‌تر شده است."

 

همچنین رهبر معظم انقلاب در اجتماع پرشور مردم خراسان شمالی در مهرماه سال جاری با بیان اینکه تحریم‌ها از قبل بود، تصریح کردند: امروز دشمنان ما و رسانه‌ها مساله تحریم را بزرگ می‌کنند برخی‌ها هم با آنها همراهی می‌کنند، تحریم‌ها از قبل بود.

 

حال باید از جناب آقای حداد عادل پرسید فهم نظر رهبر معظم انقلاب درباره اثرگذاری تحریم ها که دیگر به استنباط نیازی ندارد! چرا برای جلوگیری از برگزاری چند سوال در مورد نوسانات ارز از رئیس جمهور، تحریم ها را تا این اندازه موثر جلوه می دهید!؟
نظرات بینندگان