arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱

مسکو پیرامون لغو قرارداد فروش سلاح به عراق اظهارنظر نکرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسکو امروز از اظهارنظر پیرامون اخباری مبنی بر لغو قرارداد خرید سلاح عراق از این کشور به علت «سوء ظن فساد» خودداری کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل زا خبرگزاری فرانسه، در حالی که روز شنبه سخنگوی دولت نوری المالکی عنوان کرده بود دولت این کشور قرارداد خرید سلاح به ارزش 4.2 ملیارد دلار از روسیه را لغو کرده است، سخنگوی دولت روسیه در واکنش به این خبر عنوان کرد:« ما صحبتی در این زمینه نداریم.»

ویچسلاو داویدنکو در این زمینه همچنین گفت:« من به شما توصیه میکنم با اطلاعاتی از این دست با احتیاط برخورد کنید.»

این سخنان سخنگوی دولت روسیه در حالی امروز منتشر شد که دولت عراق نیز از سوی دیگر اعلام کرد مذاکرات جدیدی پیرامون خرید سلاح از روسیه در راه خواهد بود.

علی الدباغ در توضیح این مسیله گفته بود:« در هر صورت دولت عراق هیچ گونه قراردادی با روسیه به امضا نرسانده بود، اما روند خرید سلاح در جریان است چرا که عراق به آن نیاز دارد.»

او تاکید کرده است شورای امنیت ملی عراق روز دوشنبه تصمیم گرفته است یک مذاکره همه جانبه دوباره ای با مسکو انجام دهد و در همین چهارچوب تیم مذاکره کننده جدیدی را تشکیل داده است. آقای دباغ همچنین عنوان کرد:« مذاکرات با مسکو تجدید خواهد شد تا نگرانی ها نسبت به فساد مالی در این معامله سلاح مرتفع شود.»

نکته قابل توجه آنکه وزیر دفاع عراق امروز «قسم» خورد که آقای نوری المالکی هیچ قراردادی را لغو نکرده است و وی به علت سوءظن به فساد مالی در عقد این قرارداد، میخواهد آن را مورد بازبینی قراردهد.

بنابر این گزارش، این معامله 4 میلیارد دلاری شامل 30 فروند چرخ بال ام آی 28 و 42 عدد سامانه موشکی زمین به هوای پنتسیر اس 1 بوده است، اخباری نیز مبنی بر احتمال اضافه شدن تعداد زیادی میگ 29 و هلی کوپترهای تهاجمی دیگر به این قرارداد، پیش از این منتشر شده بود.

این تحولات در حالی است که طرف روسی مدعی است قرارداد فروش سلاح بین روسیه و عراق طی سفر ماه گذشته نوری المالکی به روسیه به امضای طرفین رسیده است و شبکه خبری آر تی روسیه، از رسانه های نزدیک به کرملین نیز امروز طی گزارشی مدعی شد دولت عراق به طور رسمی لغو این قرارداد را به مسکو اطلاع نداده است و عراق این قرارداد را لغو نکرده است.

به نظر میرسد این معامله سلاح برای روسیه به خصوص از نظر مالی اهمیت بالایی داشته باشد، در همین رابطه خبرگزاری رسمی روسیه امروز طی گزارشی در این راستا عنوان کرد: اگر این قرار داد لغو شود، اتفاقی بی سابقه در تاریخ فروش سلاح روسیه رخ خواهد داد. خبرگزاری ریانوستی به نقل از یک «متخصص فروش سلاح» نوشت: اگر این قرار داد به امضا رسیده باشد، احتمال وجود فساد مالی دلیل مناسبی برای لغو این قرارداد نیست و امکان دارد بغداد با جریمه چند میلیون دلاری به خاطر لغو یک طرفه آن مواجه شود.»
نظرات بینندگان