arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۷۰۶
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱

جدیدترین سریال ترکی در مورد پادشاهی عثمانی ها/ شاه ایران به دنبال ترور سلطان!

ظاهراً استراتژی جدید دولت ترکیه، بزرگنمایی از "کمالات" و نقش مثبت این سلسله دارد. این در حالی است که عثمانی ها به دلیل کشتارهای میلیونی در کشورگشایی های خود، و کشتارهای خانوادگی برای رسیدن بر تخت (مانند کشتن برادران و فرزندان در دوران سلطان سلیمان) مشهور هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«سرزمین عثمانی‌ها» نام سریالی ترکی است که نشان می‌دهد شاه ایران با ایجاد گروهی به دنبال ترور سلطان عادل عثمانی(!) است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر انتخاب ؛ چند سالی است که با شکل‌گیری سیاست عثمانی جدید در ترکیه، این کشور شاهد سریال‌هایی درباره دوره عثمانی است که قرن‌ها در این منطقه حکومت می‌کرده است.

سریال‌هایی چون «حریم سلطان» و «سرزمین عثمانی‌ها» از این قبیل سریال‌هاست که علاوه بر پخش در ترکیه در کشورهای عربی نیز دوبله و پخش می‌شود و در آنها تلاش می‌شود عثمانی‌ها عادل و مردمی معرفی شوند.

به نوشته پایگاه خبری النشره، جدیدترین سریال ترکی که این روزها در لبنان به نمایش درآمده سریال «سرزمین عثمانی‌ها» است که که تلاش کرده چهره‌ای عادل از جمال پاشا ارائه دهد که اعراب را به سمت دمکراسی هدایت می‌کند!

این سریال دارای سه شخصیت محوری به نام‌های «قاسم آغا»، خواهرش «شذا» و «مراد آغا» مسئول سابق حراست سلطان عثمانی است.

در این سریال از یک طرف «سلطان احمد» پادشاه عثمانی تلاش می‌کند عدالت را در سرزمین عثمانی‌ها برقرار کند و زندگی راحتی را ایجاد کند اما بدون اطلاع جوانی مریض را به ریاست دستگاه امنیتی خود گماشته است.

این جوان مریض کسی جز «قاسم آغا» نیست که به همراه خواهرش از سوی شاه ایران مامور هستند تا سلطان عثمانی را از تخت به زیر بکشند و یا اینکه کاری کنند که سلاطین بعدی عثمانی از نسل او نباشند.

قاسم آغا کسی است که به خاطر آنکه در کودکی شاهد اعدام پدرش بوده کینه انتقام از سلطان عثمانی را دارد و به همراه خواهرش با حمایت شاه ایران به دنبال این امر است.

سریال «سرزمین عثمانی‌ها» به درگیری قاسم آغا و خواهرش از یک طرف و مراد آغا می‌پردازد؛ مراد آغا نیز فردی است که به خاطر نگرانی‌های همسرش سلاح را کنار گذاشته و از ریاست دستگاه امنیتی سلطان عثمانی کناره گرفته است.

اما پس از مدتی سلطان مراد را به خدمت فرامی‌خواند و از او می‌خواهد تا درباره برهم زنندگان امنیت تحقیق کند که در این مسیر اسرار گروه «روباه سرخ» به ریاست قاسم آغا فاش می‌شود و در نهایت پس از بارها کودتا علیه سلطان چون پدرش سر بر باد می‌دهد.

ترکیه به دنبال چیست؟

ظاهراً استراتژی جدید دولت ترکیه، بزرگنمایی از "کمالات" و نقش مثبت این سلسله و نشان دادن تصویری روحانی از شاهان سفاک و اهالی قصر او دارد ( به طور مثال، در سریال حریم سلطان، عمده افراد دربار مانند سلطان سلیمان، خرم ، والده سلطان و ... به عنوان افرادی با خصائص مثبت نشان داده می شوند)

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر انتخاب ؛ این در حالی است که عثمانی ها به دلیل کشتارهای میلیونی در کشورگشایی های خود، و کشتارهای خانوادگی برای رسیدن بر تخت (مانند کشتن برادران و فرزندان در دوران سلطان سلیمان) مشهور هستند.

اگر از استفاده حساب شده و حرفه ای از "جاذبه های هنری" توسط کارگردانان این سریال بگذریم، درتحریف شدید تاریخ در سریال «حریم سلطان» که چهره ای عادل از سلطان به نمایش گذاشته و باعث «همزات پنداری» مخاطب با سلطان می شود، درحالیست که یکی دیگر از مظاهر ضعف دولت سلیمان ، شرکت نکردن وی در جلسات دیوان و فاصله گرفتن او از مشکلات اقتصادی – اجتماعی بود که دشواری‌های ناشی از آن سبب بر آشفتن مردمانی در بخش‌های اروپایی و آسیایی شد.

درحالی که «حریم سلطان» مدعی یک سلطانی دلرحم با همه خصائص و خصائل مثبت است، اما او کسی است که با حمایت های سوگلی اش خرم سلطان، فرزندش مصطفی را کشت! "خرم" با کمک رستم پاشا وزیر مقتدر دربار عثمانی موجبات قتل شاهزاده مصطفی و پسر شیرخوارش را فراهم کرد.مصطفی را با تهمت به همدستی با ایرانیان علیه عثمانی متهم کردند و او را کشتند!

مصطفی در سن سی و هشت سالگی مقام فرماندهی ناحیهٔ آماسیه را برعهده داشت و مورد علاقهٔ خاص‌ سپاهیان و مورد حسادت شاهزادگان دیگر بود اما در اثر نفوذ و بدگوئی خرم سلطان از چشم پدر افتاده‌ بود. صدراعظم رستم پاشا به سلیمان طوری وانمود کرد که مصطفی قصد غصب قدرت او را دارد و توانست فرمان قتل او را از سلیمان بگیرد. چند روز بعد از کشته شدن مصطفی، پسر دیگر سلطان سلیمان به نام  شاهزاده جهانگیر (۱۵۵۳–۱۵۳۱ میلادی)، بر اثر علاقه شدید به مصطفی درگذشت و پسر مصطفی بنام محمد نیز برای آنکه بعدها به خونخواهی پدر برنخیزد مسموم شد و به قتل رسید


از سوی دیگر، حملات متعدد سلاطین این سلسله به ایران (که البته با اقدامات تحریک امیز شاه اسماعیل) باعث کشتن و تبعید هزاران ایرانی شد.

پس از این جنگ، باختر و شمال‌باختری ایران که شامل آذربایجان و تمام کردستان تا همدان بود، از ایران جدا شد و به دست عثمانی افتاد. این مناطق تا پیش از زمان شاه عباس کبیر از ایران جدا بود اما شاه عباس توانست بخشی از مناطق کردستان را با جنگ پس بگیرد.

همچنین سپاه عثمانی شهر تبریز را نیز تصرف کرد اما به دلیل کمبود آذوقه مجبور به بازگشت شد و حکومت نو پای صفویه از نابودی حتمی نجات یافت.

اعتراضات در ترکیه به خاطر «حریم سلطان»

پخش سریال حریم سلطان، انتقادات و اعتراضاتی را در کشور ترکیه برانگیخت. تعجببرخی از بینندگان به آنچه ارائهٔ تصویری «نامحترمانه»، «شرم‌آور»، و «خوش‌گذران» از شخصیت تاریخی سلطان سلیمان می‌خواندند واکنش نشان دادند. 


شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه ادعا کرد که بیش از ۷۰٬۰۰۰ شکایت  دربارهٔ این سریال دریافت کرده‌است و به شو تی‌وی اخطار داد تا به خاطر  نمایش نادرست «حریم خصوصی یک شخصیت تاریخی» به صورت عمومی عذرخواهی کند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، نمایش این سریال را به دلیل «بد جلوه  دادن تاریخ ترکیه به نسل جوان» کشور محکوم کرد. تعجبگروه‌های کوچک اسلام‌گرا و  ملی‌گرا به نشانهٔ اعتراض مقابل استودیوی شو تی‌وی تجمع کردند اما سریال  همچنان مخاطبان و علاقه‌مندان فراوانی دارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۵۱
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
18
188
کل خبرو متن یه طرف ، شجاعتتان برای گذاشتن این عکس ها جدا تحسین دارد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
128
199
تا همین زمان شاه آخرمون ایرانی ها وقتی از ترکیه رد میشدند ترکا دورشون میکردن شاید بتونن یه چیزی ازشون بگیرن اونا هم عقب مونده بودند هم خاور میانه رو عقب مونده کردن زمانی که ایرانی ها کل خاور میانه رو داشتند رو با زمان تسلط ترکا مقایسه کنید متوجه فرق میشید
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
27
330
ما اين همه اسطوره داريم شما برا كدامين انها يك سريال ساختيد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
13
117
آقاشطرنجی کردن یادتون رفت که در بعضی عکس ها :)))
ياور از مراغه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
13
95
عزيز با اعتراض و سانسور نميشود جلوي انتشار واقعيت‌هاي تاريخي را گرفت. بگذاريم حكومت‌هاي جور گذشته رسوا شوند تا عبرتي باشد بر حكومت‌گران فعلي دنيا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
47
87
ذر میان کارگذاران حکومت عثمانی آنقدر فساد و تباهی رشد کرده بود که هرگز حکومتی فاسد تر از عثمانی در تاریخ نمیشود سراغ گرفت همین فساد بیش از اندازه باعث متلاشی شدن حکومت ترک ها گردید همین فساد به دربار صفویه هم رسوخ کرده بود بخصوص در دوره شاه اسماعیل دوم
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
11
76
ههههههههههههههههه

این چیه گذاشتی فکر کنم از دستت در رفته فیلترت نکنن دادا
سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
63
231
دمشون گرم ما که عرضه نداریم سریالی مثلا درمورد کوروش کبیر بسازیم اینا دور برمیدارند دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
36
77
اعراب چقدر زود تمام جنایات عثمانی ها رو فراموش کردند!جالبه تا همین چند سال پیش سریال های زیادی علیه حکومت عثمانی می ساختند اما اکنون از آنها به بزرگی یاد میکنند!همین فراموشی تاریخی است که اعراب را در شناختن دشمنان عاجز کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
13
137
من نمي دانم شماها چرا به همه چيز در ظرف زمان خود نمي نگريد در گذشته كشور گشايي و حمله به كشورهاي ديگر از محاسن يك شاه محسوب مي شد مگر خودمان پادشاهان خود را كه چنين خصلتي داشته اند را مقتدر و كبير نمي ناميم ؟از آن گذشته كاش به جاي كينه ورزي با كشورهاي همسايه و حسادت ورزي با واقع گرايي فكري به حال و آينده مان بكنيم و زياد در گذشته سير نكنيم متاسفانه عده اي از ماها چنان در تاريخ گذشته مان غرق شد ه ايم كه حالمان را به فراموشي سپرده ايم و دليلش هم روشن است چون افتخار گذشته خلق شده و ماهزينه اي نپرداخته ايم ولي يراي اصلاح وضعيت فعلي هيچ تلاشي نمي كنيم چون براي ما هزينه بر است اي كاش فرهنگ گذشته گرايي و فرد گرايي دربين ما ايرانيان جاي خودرا به واقع گرايي و جامعه گرايي بدهد به اميد آن روز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
171
19
باز این سایت مخرب دست به تبلیغ رایگان برای انحراف جوونها کرده!
من موندم دم شما به کجا گره خورده که هیچ کس تو دهن شما اراذل مطبوعاتی نمی زنه!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
5
61
اون سریال "حریم سلطان" نام اصلیش نیست فکر کنم به کشورهای دیگه با این نام فروختن و یا ... ، تو خود ترکیه با نام " 100 سال با شکوه " که اشاره به 100 سال از عمر عثمانی داره در حال پخش هستش الان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
4
145
ما به دیگران چه کار داریم، آنها می توانند هر جور که می خواهند فیلم و سریال برای مردم خود تولید کنند.
مشکل از خود ماست که چندین برابر دیگر کشور ها تاریخ و پادشاه داشتیم و حتی یکی از آن ها را به تصویر نکشیدیم. حتی عده ای هستند که دوست دارند این تاریخ را از بین ببرند و چشم دیدن آن را ندارند.
در ضمن بدانیم، هر پادشاه و حکومتی نقاط ضعف و قوت خود را داشته است.
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
9
146
ای کاش چنین فلیم هایی از تاریخ پرشکوه کشور خودمان بسازیم! البته الآن امکان ندارد! شاید وقتی دیگر!
قشقایی آذربایجان بالاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
188
149
انتخاب جان به گوش باش!!!!
ماازخوانندگان پروپاقرص سایت شما بودیم اما متاسفانه به دلایلی که نمیدانم شما به طور سریال وار در حال تبلیغ علیه ترک ها هستید که اگر این رویه را عوض نکنید توسط قوم غیور و بافرهنگ و ادب و تمدن 7200ساله ترکها حذف خواهید شد...
چرا فقط فقط درحال تیتر زدن علیه کشور ترکیه هستی!کشوری که از آغاز بهار عربی در کنار ملت ها بوده است.
چرا از بردهای تراکتور مقابل استقلال و سپاهان خبری نزدی!!!!
از شهریار،ازپروین،ازسلطان محمود غزنوی،از دکتر مصدق،از بهمن بیگی،از صولت الدوله قشقایی،از میر حسین،ازآذرآبادگان،از باکری ها و ....درس زندگی بگیر!
ازهنرنمایی ترک ها در المپیک در س بگیر!!
از امنیت،جایگاه علم و جایگاه زنان در6 کشور ترک زبان درس بگیر و با کشورهای فارسی زبان و عربی مقایسه کن! و هزارهزار....
اگه مردی انتشار کن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
پان ترکیسم یعنی نژاد پرستی که جرمش در هر کشوری خیلی بالاست . پس حواست جمع باشه جناب کامنت گذار
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
6
113
عاشق اون مربع های مشکی رنگ تو تصاویرتم انتخاب!
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
15
71
سریالش قشنگه حتما کشته که درست کردن چرا تعصب داری مگه ما معصومیم
صورتک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
154
44
عالی است عالی است حالا ما از این ترکهای نامرد مدام سریال های چرتو پرت میخریم یادمان نرود که ترکها همیشه دشمن مان بوده اند و اگر بتوانند به ایران دست درازی هم خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
تورک ها نامرد نیستند نامرد نژاد پرست های خود برتر بین هستبد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
21
76
ما که در این سریال رحم وشفقت ندیدیم ,اینا که مثل اب خوردن سر میبرند,همدیگر را میکشند وخاله زنک بازی عمده کارشان است ,از بی برنامه ای نگاهش میکنیم ..
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
32
109
پدر سوخته ها !!!! بدون اجازه ما دارن برای تاریخشون سریال می سازن .... پدر سوخته ها !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
38
56
این سریال هم مثل قمپوزشونه که در میکردند که بجای تخریب فقط صدا داشت برای ترساندن نیروهای مقابل پس بزارید قمپوزشونو در کنند.در ضمن ما نیز باید از ظرفیت های خود برای تهیه سریالهای فاخر تاریخی برای جوابگویی به اینگونه سریالهای تحریف شده استفاده نمائیم و تاریخ ایران بزرگ را به رخ جهانیان بکشانیم .
خواننده انتخاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
5
48
نژاد پرستی در غرب باعث جنگهای بزرگی شد و بلاخره به این تیجه رسیدند که کار غلطیه و الان میبینین که حداقل در ظاهر خیلی با این قضیه سخت برخورد می کنند مثل جریمه تیمهای فوتبال که هواداراشون شعار ها و کارهای نژاد پرستانه می کنند اما متاسفانه در جهان اسلام که برای مدتهای مدیدی نژاد پرستی و قوم و قبیله پرستی کار نکوهیده ای بوده و مسلمان بودن هر اختلافی ازجمله رنگ و نژاد از بین میبرده و اتحاد رمز اسلام هست برای مسلمین حالا دشمنان و جاهلان داخل و خارج جهان اسلام به دشمنی و نژادپرستی بین عرب و ایرانی و ترک و.....دامن میزنند همونهایی که در زمان صفویان و عثمانی شیعه و سنی ترک و فارس به جون هم می انداختند حالا هم دارند اینکارو می کنند شعارشون اصلا تفرقه بیانداز و حکومت کن بین خودشون با این همه دشمنی و جنگ اومدن اتحادیه اروپا و ناتو و.........درست کردند بین ما کینه دشمنی تفرقه و...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
11
53
(اقدامات تحریک امیز شاه اسماعی) میشه اقدام تحریک آمیز شاه اسماعیل رو بگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
6
90
وقتی ما به تاریخمون احترام نمیذاریم چه انتظاری از بقیه داریم؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
6
94
چرا نشستیم فقط غر میزنیم؟ نمیشه خودمون درباره تاریخ و فرهنگ کشورمون یک فیلم جذاب درست بکنیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
17
97
رسما دارن تاریخ سازی می کنند..

ولی ما در ایران از ساخت هرنوع فیلم و سریالی که چهره شاهان ایران غیر از ستمگر و ظالم باشد محرومیم!!

دیدگاه رسمی با تحقیر تاریخ ایرانگذشته چه چیزی را دنبال می کند؟

در فرانسه همچنان درباره ناپلئون با تایش فیلم میسازند در حالیکه سالهاست از پادشاهی به جمهوری رسیده اند..

مسوولان یاد بگیرن بد نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
75
52
من عاشق خرم سلطانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
5
114
به جای تمسخر این و اون، صدا و سیما هم یه سریال پرمخاطب بسازه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
5
101
من موندم تو این مملکت که همه هر شب این سریال رو میبینن ،این سانسور عکستون دیگه چیه؟؟؟؟واقعا که
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
33
94
حسود هرگز نياسود.اگر مثل ايراني ها تاريخ قبل از سي سال گذشته خود را نفي و مملو از خيانتها و غيره نشان دهند خوب است؟بعنوان يك ترك تبريزي به اين سريال هاي تركيه افتخار مي كنم.
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
9
90
بد بینی به سلاطین و پادشاهان بیماری است که هنوز دیده می شود .

سیستم پادشاهی برای دنیای امروز منسوخ شده است اما در قدیم همه جای دنیا پادشاهی بوده و بسیاری از پادشاهان و سلاطین انسانهای خوب و فهیمی بوده اند .
قاسم اغا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
2
66
سانسور عكس رو عشقه.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
58
98
چرت و پرته سریالش....کسی که یکم تاریخ خونده باشه به اراجیف این سریال پی میبره..
ولی من دوست دارم تلویزیون کشورم یک سریال برای کوروش بزرگ درست کنه تا به بزرگی کوروش پی ببریم..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
27
76
حریم سلطان تنها یک مشابه سازی از سریال های کره ای همچون یانگوم و دونگی است که نشان از اقبال خوب مخاطبان از این دسته سریالها دارد . ترکیه می خواهد با استفاده از این سریال ها هژمونی فرهنگی خود را در منطقه احیا کند ؛ فلذا ابتدا با سریال های به ظاهر دینی و معنوی همچون کلید اسرار و ... و اکنون با حریم سلطان به جذب مخاطب می پردازد .
نظرات بینندگان