arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱

لاریجانی: توقف فاز دوم هدفمندی تدبیری برای عبور از فشار تحریم است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی لاریجانی از مصوبات اقتصادی اخیر مجلس از جمله توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و واگذاری هیئت امنای صندوق توسعه ملی به سه قوه دفاع کرد و آنها را تدبیری برای عبور از فشار تحریم‌ها دانست.

به گزارش فارس؛ علی لاریجانی صبح امروز در یادواره شهدای کارمند کشور در برج میلاد از پاسداشت شهدا به عنوان سنت حسنه‌ای که موجب بیداری دل‌ها و ترویج روحیه مجاهدت و شهادت‌طلبی می‌شود، یاد کرد.

وی افز‌ود: زنده بودن و حیات یک جامعه به این است که علاوه بر توجه امور روزمره و پیشرفت‌های مادی از ارزش‌ها غفلت نشود تا جامعه به سعادت برسد.

رئیس مجلس با بیان اینکه نگاه اسلامی نگاه سعادت‌محور است، اظهار داشت: انسان موفق انسانی است که همه ارزش‌ها را متوازن مورد توجه قرار دهد و به سوی انسان کامل حرکت کند.

لاریجانی افزود: حرکت مجاهدانه باعث تحول و انقلاب در روح انسان‌ها می‌شود و مجاهدت موجب تحول در زندگی فردی و اجتماعی و بصیرت زایی می‌‌شود.

وی ادامه داد: بسیج نهادی مردمی و ارزشمند و بی‌نظیر در دنیا است که دغدغه آن دفاع و فداکاری در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

«نهاد مردمی بسیج با هیچ یک از نهادهای اجتماعی همچون احزاب قابل مقایسه نیست و بسیجیان به دنبال جایگاه و پست نیستند بلکه دغدغه کلان دارند و برای پیشرفت انقلاب حرکت می‌کنند.»

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز دو موضوع مهم پیش روی ملت ایران قرار دارد از بسیج خواست که به عنوان سرمایه بزرگ نظام اسلامی در ساماندهی این دو عرصه نقش آفرین باشد.

لاریجانی موضوع اول را حرکت غرب برای تخریب فرهنگ جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت که دشمن سال‌ها است در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و بسیج باید مبارزه با تهاجم فرهنگی را در اولویت کارهایش قرار دهد.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند دو رکن مهم «فرهنگ دینی» و «فرهنگ انقلابی» که شخصیت جوان برگزیده را می‌سازد متزلزل کنند.

لاریجانی بر همین اساس به رسانه‌ها، نهادهای فرهنگی و بسیج توصیه کرد که با استفاده از همه امکانات و ظرفیت خود به مقابله با این حرکت برخیزند.

رئیس مجلس دیگر موضوع مهم روز را تحریم‌ها و بساطی که غربی‌ها به عنوان آخرین شگرد خود در برابر حرکت مجاهدانه ملت ایران طرح کرده‌اند عنوان کرد.

لاریجانی افزود: رهبری فرمودند برای مقابله با این اقدامات باید جهاد اقتصادی تدارک دید و اقتصاد مقاومتی را به عنوان وظیفه مجاهدان دنبال کرد.

وی ادامه داد: محور مصاف امروز دشمن با ما اقتصادی است و باید ساز و کار متناسبی را در نظر گیریم که همان اقتصاد مقاومتی و عنصر مهم آن مردمی شدن اقتصاد است.

«اگر آن طور که در زمان جنگ مردم وارد صحنه شدند امروز هم مردم وارد عرصه اقتصاد شوند در مواجه با ترفند اقتصادی دشمن توفیق خواهیم یافت و راه آن این است که مردم احساس کنند در عرصه تولید نقش آفرین‌اند»

رئیس مجلس گفت: عنصر دیگر اقتصاد مقاومتی این است که در محصولات استراتژیک خودکفا شویم و کشوری که در مقابل زورگویی‌ها در عرصه بین‌الملل تن به واردات دهد؛ نمی‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

وی از بسیج به عنوان مهمترین نیروی مردمی و وفادارترین به انقلاب خواست که به هر میزان که برای انقلاب اسلامی اهمیت قائل است به موضوع جهاد اقتصادی و سازندگی کشور نیز توجه کند.

لاریجانی از مهاجرت و تورم و اشتغال به عنوان مهمترین معضلات روحی یاد کرد و گفت که برای حل مشکل اول باید چرخه اقتصادی روستاها سامان یابد و حل معضل دوم در گرو سوق دادن نقدینگی به حوزه تولید است.

«ایجاد تعاونی‌های مردمی در عرصه اقتصاد بسیار مهم است و اگر وزارت تعاون می‌خواهد بر اساس فرامین رهبر انقلاب 25 درصد اقتصاد کشور دست تعاونی‌ها باشد بسیج باید وارد صحنه شود.

رئیس مجلس در بخش پایانی سخنان خود گفت: تحریم‌ها ایذایی است و اگر با تدبیر و مدیریت و استفاده از ظرفیت عظیم مردمی فشارها را کاهش دهیم می‌توانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.

لاریجانی به اقدامات مجلس در این زمینه اشاره کرد و یکی از مهمترین مصوبات را توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به منظور تامین منابع مالی از طریق افزایش قیمت انرژی دانست.

وی تصریح کرد: فاز اول هدفمندی در شرایط عادی اجرا و درآمد‌ها توزیع شد اما شرایط با توجه به گرانی موجود برای اجرای فاز دوم مناسب نبود و ما این کار را به ارزیابی شرایط به سال آینده موکول کردیم.

رئیس مجلس همچنین به واگذاری هیئت امنای صندوق توسعه ملی به سه قوه اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی که بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری تاسیس شده سرمایه ملی برای کشور است.

لاریجانی افزود: با اصلاح قانون مربوط به هیئت امنای این صندوق جایگاه آن را تثبیت کردیم تا دارایی آن صرف هزینه‌های جاری نشود که پشتوانه‌ای برای امر تولید باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بسیج بخواهد در عرصه تولید و صنعت و همچنین در زمینه‌های کشاورزی و دامپروری حرکتی انجام دهد می‌تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند.

وی همچنین به تثبیت وضعیت بازار ارز اشاره کرد و گفت: باید تلاطمات ارزی مراقبت شود و نقدینگی در جای خود مطرح شود تا بازارهای متنوع به وجود نیاید.

لاریجانی همچنین گفت که هفته آینده مجلس بحث تامین نیازهای خوراکی و مواد اولیه مورد نیاز اقشار آسیب پذیر جامعه با ارز مرجع مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتوان با تصویب طرحی شرایط اقتصادی را کنترل کرد.

رئیس مجلس در پایان از سازمان‌ بسیج مستضعفین خواست که اگر طرحی به منظور ساماندهی وضعیت اقتصادی و حل ریشه‌ای مشکلات و فعالیت‌های سازندگی در کشور دارند ارائه دهند تا مجلس برای آن از بودجه سالانه و دارای صندوق توسعه ملی بودجه در نظر گیرد.

نخستین یادواره بیست و یک هزار شهید کارمند کشور با شعار ایثار، فرهنگ عاشورایی و اقتصاد مقاومتی به همت ناحیه مقاومت بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات در برج میلاد تهران برگزار شد.

در این مراسم از کتاب «استاندار آسمانی» زندگینامه شهید دکتر علی انصاری استاندار گیلان در ابتدای انقلاب اسلامی که در تیر ماه 1360 در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید، با حضور سردار علی فتحی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین رو نمایی شد.

همچنین در این برنامه از جمعی از خانواده‌های شهدای کارمند و خانواده‌های چهره‌های شاخص در وزارتخانه‌ها و ادارات تجلیل به عمل آمد.
نظرات بینندگان