arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱

مهم‌ترین علل سوانح رانندگی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: با شروع دهه نخست ماه محرم راهنمایی رانندگی طرح ویژه " محرم " را در سراسر کشور اجرایی می‌کند.
 
سردار اسکندر مومنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، انحراف به چپ وسیله نقلیه، خواب‌آلودگی و ... از عوامل سوانح رانندگی در کشور است.

وی ادامه داد: شتاب و عجله رانندگان مهم‌ترین علل سوانح رانندگی در کشور است که به عنوان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی و یک کارشناس در این حوزه به این نتیجه رسیده‌ام.  

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: استفاده از تلفن همراه، سبقت غیر مجاز و بسیاری از تخلف‌های دیگر راهنمایی و رانندگی ریشه در شتاب و عجله رانندگان دارد.

مومنی تصریح کرد: پلیس با گسترش سیستم‌های هوشمند باید در این راه تلاش کند چون از طریق روش‌های سنتی دیگر قادر به رفع این مشکل نخواهیم بود.

* 16 میلیون خودرو در کشور وجود دارد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: در حال حاضر 16 میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شده که در حال تردد هستند.

وی ادامه داد: کشور به سرعت در حال توسعه بوده، به عنوان مثال طی چند سال گذشته استان ایلام دارای چند شهرستان بوده و امسال به چند شهرستان تبدیل شده است.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: یکی از رویکرد‌های اصلی پلیس توسعه سیستم‌های هوشمند است به گونه‌ای که پلیس وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد نظارت پلیس در تمام ساعات شبانه‌روز محقق شود.

مومنی تصریح کرد: مهم‌ترین بخش ماجرا نیز نیازمند همکاری اصحاب و رسانه در فرهنگ‌سازی بوده که باید همواره وجود داشته باشد تا ریشه شتاب و عجله برکنده شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: گواهینامه رانندگی مانند دیگر مهارت‌ها اگر از آن استفاده نشود ممکن است نیاز به بازآموزی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از رویکرد‌های پلیس در سال جدید تحول بنیادین در صدور گواهینامه رانندگی است.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: اعلام شده که سه تحول بزرگ و بنیادین در راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود که تغییر مدت اعتبار گواهینامه است.

مومنی تصریح کرد: یکی دیگر از این تحولات نحوه آزمون گواهینامه و یکی دیگر هم تعداد گواهینامه‌هاست که باید تغییر یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: در حال حاضر مدت اعتبار همه گواهینامه‌ها 10 ساله شده و این تا 65 سال سن افراد اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: در سن 66 تا 70 سال اعتبار گواهینامه‌ها پنج ساله شده و از سن 70 سال به بالا اعتبار گواهینامه‌ها دو ساله می‌شود.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: تعداد گواهینامه‌های صادره شده از شش گواهینامه به سه گواهینامه تغییر یافته است که در واقع پایه یک، دو و سه خواهد شد.

*حق برگزاری آزمون گواهینامه از افسران بازنشسته ناجا گرفته می‌شود

مومنی تصریح کرد: آزمون گواهینامه رانندگی تا آخر سال از بخش خصوصی و آموزشگاه گرفته شده و صرفا افسران شاغل در نیروی انتظامی مجاز به برگزاری آزمون هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: این دستگاه انتظامی معتقد است که گواهینامه رانندگی مانند داشتن کارت شناسایی ملی و شناسنامه یک حق عمومی نیست.

وی ادامه داد: گواهینامه یک امتیازی است و در یک فرصت برابر باید برای همه ایجاد شود هرکس مهارت لازم و آمادگی جسمی و روحی و همچنین دانش نظری لازم را داشت موفق به اخذ آن شود.  

*طرح زمستانه راهنمایی و رانندگی در آذر ماه آغاز می‌شود

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: طرح زمستانه راهنمایی و رانندگی در آذر ماه آغاز می‌شود و زمان دقیق آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مومنی تصریح کرد: این طرح تا آخر اسفند ماه در سراسر کشور ادامه دارد و امسال تمهیدات ویژه‌ای برای اجرای این طرح اندیشیده شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: در خصوص ایام محرم نیز طرح ویژه‌ای آماده شده است و هماهنگی‌های لازم با همه دسته‌جات سینه‌زنی و عزاداری خواهد شد.

وی ادامه داد: همه هیئت‌ها باید یک نفر را به عنوان رابط معرفی کنند و همکارانم در راهنمایی و رانندگی باید همکاری لازم را با هیئت‌های عزاداری داشته باشند.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: همکارانم در راهنمایی و رانندگی در روان سازی ترافیک هیئت‌های سینه‌زنی و عزاداری باید نهایت همکاری را داشته باشند.
نظرات بینندگان