arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱

اختلاس سه و نيم ميلياردی با فريب کارمند بانک

با توجه به اظهارات کارمند بانک، کارآگاهان با شناسايي هويت «شهرام . ح» ( متولد 1352 ) اطلاع پيدا کردند که وي از مجرمان سابقه دار در زمينه کلاهبرداري است که چندين سابقه دستگيري در سال‌هاي 88 و 89 دارد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کلاهبردار سابقه‌دار با فريب يکي از کارمندان بانک موفق به اختلاس 3.5ميليارد توماني شد.

به گزارش مردم سالاری در روز دهم اسفند 90 بازرسان يکي از بانک‌هاي دولتي با مراجعه به يکي از شعبات اين بانک و بررسي اسناد مالي متوجه برداشت غيرمجاز چند ميليارد توماني توسط يکي از کارمندان بانک شدند.


با تشکيل پرونده مقدماتي با موضوع «اختلاس» و به دستور شعبه سوم بازپرسي دادسراي امور اقتصادي ( ناحيه 22 )، پرونده جهت رسيدگي تخصصي در اختيار اداره بيست و هشتم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت .

با ارجاع پرونده به پليس آگاهي، کارمند بازداشت شده در اظهارات اوليه خود به کارآگاهان گفت: «تمامي مبلغ اختلاس شده به ميزان 3 ميليارد و 500 ميليون تومان را به حساب يکي از دوستانم به هويت «شهرام . ح» واريز کرده و او نيز پس از اطلاع از دستگيري من متواري شده است» .

متهم در ادامه اظهارات خود و در خصوص نحوه آشنايي خود با شهرام به کارآگاهان گفت: «شهرام از مشتري‌هاي بانک بود و من در سال 1389 در محل کار خود با او آشنا شدم . اوايل ارتباط من با شهرام تنها از طريق ملاقات در داخل شعبه بود؛ در طول اين مدت از طريق صحبت‌ها و پيشنهاداتي که از سوي شهرام داده مي‌شد اطلاع پيدا کردم که او قادر به جعل اسناد از طريق افراد مختلف و يا گرفتن و صدور مدارک شناسايي و حتي خارج کردن غيرقانوني افراد از کشور است؛ بتدريج ارتباط من و شهرام زياد شد، بگونه اي که اين ارتباط حالت خانوادگي پيدا و ما به صورت خانوادگي با يکديگر رفت و آمد مي‌کرديم ».

متهم در خصوص علت موافقت خود براي انجام برداشت غيرمجاز مبلغ 3 ميليارد و 500 ميليون توماني از سيستم بانکي به کارآگاهان گفت: « اواسط بهمن سال گذشته بود که بنده مبلغي حدود 50 ميليون تومان را به صورت غيرقانوني از حساب تعدادي از مشتري‌هاي بانک برداشت کردم که يکي از مشتريان با مراجعه به بانک در خصوص موجودي حسابش اعتراض کرد . در حاليکه احساس خطر کرده بودم در تماسي که شهرام با من داشت، موضوع را با او در ميان گذاشته و درخواست مشورت کردم؛ شهرام پيشنهاد اختلاس از بانک را مطرح و من نيز قبول کردم . قرار بود تا پس از برداشت پول از بانک شهرام مرا از طريق دوستانش و به صورت غيرقانوني از کشور خارج کند و مدعي بود که مرا از طريق کشور ترکيه به يک کشور آفريقايي و از آنجا به يک کشور اروپايي خواهد برد. براي خارج کردن پول‌ها از کشور نيز تصميم گرفتيم تا پول‌ها را تبديل به طلا و ارز کرده و پس از خروج من از کشور، شهرام از طريق يکي از دوستانش آنها (طلا و ارز ) را به کشوري که مي‌روم انتقال دهد » .

متهم در خصوص نحوه انجام اختلاس و دستگيري خود نيز به کارآگاهان گفت: «در ساعت 11 روز دهم تير 90 مبلغ 35 ميليارد ريال را به حساب شهرام واريز اما همان روز ناگهان بازرسان بانک، بدون اطلاع قبلي و جهت بررسي سندهاي مالي در شعبه حاضر شدند و پس از بررسي سندهاي مالي من و اطلاع از موضوع، ديگر اجازه خروج از بانک را به من ندادند . در طي مدتي که هنوز در بانک بودم با شهرام تماس گرفته و به او عنوان کردم که گرفتار شدم اما زمانيکه مجددا با وي تماس گرفتم، متوجه شدم که تلفن همراهش را خاموش کرده است» .

با توجه به اظهارات کارمند بانک، کارآگاهان با شناسايي هويت «شهرام . ح» ( متولد 1352 ) اطلاع پيدا کردند که وي از مجرمان سابقه دار در زمينه کلاهبرداري است که چندين سابقه دستگيري در سال‌هاي 88 و 89 دارد .

بررسي سوابق متهم نشان داد که متهم با برقراري رابطه دوستي با کارکنان بانک و از طريق اغفال آنان، ضمن معرفي خود به عنوان تاجر طلا و يا واردکننده خودرو به کشور، به مرور زمان اين افراد را مجاب به همکاري با خود کرده تا مبالغ کلاني را به صورت غيرقانوني از سيستم بانکي خارج و به حساب وي واريز کنند که پس از عدم موفقيت در موارد گذشته، پس از آزادي از زندان مجددا با همان شيوه و شگرد اقدام به ايجاد ارتباط با يکي ديگر از کارمندان بانکي کرده و پس از واريز شدن مبلغ 35 ميليارد ريالي به حسابش متواري مي‌شود .

در ادامه تحقيقات، کارآگاهان با انجام تحقيقات پليسي اطلاع پيدا کردند که شهرام به محض واريز مبلغ فوق به حساب بانکي اش بلافاصله اقدام به خريد سکه، طلا و ارز کرده و پس از اطلاع از دستگيري همدست خود، بلافاصله محل سکونت خود را نيز تغيير داده است .

سرهنگ عباسعلي محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ، با اشاره به دستور انتشار بدون پوشش تصوير متهم اصلي پرونده، گفت: « با توجه به آنکه شناسايي و دستگيري متهم اصلي پرونده در دستور کار کارآگاهان اداره ويژه مبارزه با جرائم اقتصادي پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دارد، دستور انتشار بدون پوشش تصوير متهم متواري پرونده از سوي مقام محترم قضايي صادر شده است؛ لذا از کليه شهروندان محترم که موفق به شناسايي هويت متهم تحت تعقيب پليس آگاهي شدند درخواست مي‌شود تا هرگونه اطلاعات خود در خصوص مخفيگاه، محل‌هاي تردد و يا ديگر جرايم ارتکابي از سوي متهم را، از طريق شماره تلفن‌هاي 51055210، 51055345 و 51055344 در اختيار کارآگاهان اداره ويژه مبارزه با جرايم اقتصادي پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دهند »
نظرات بینندگان