arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۸۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱

غافلگیری مخاطبان پای تلویزیون / بحث مناظره‌های تلویزیونی بازهم داغ شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرانلاین نوشت: سیمای جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته با پخش چند مناظره داغ مخاطبان خود را غافلگیر کرد.

برگزاری مناظره‌های تلویزیونی پس از مدت ها رونق گرفته است و مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است.

مناظره‌های صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران وعبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه. ابراهیم اصغر‌زاده فعال اصلاح‌طلب وحسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، علی مطهری و علی اصغر زارعی از جمله مناظره‌های پرسر و صدای چند وقت اخیر تلویزیون بوده است.


تا پبش از این در زمان انتخابات ریاست جمهوری بیشتر شاهد برگزاری مناظره بین نامزده‌ای ریاست جمهوری بودیم که مخاطبان بسیاری را نیز با خود همراه کرد و در حال حاضر شبکه سه سیما با برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» و شبکه چهار سیما با برنامه «زاویه» پیشتازان برگزاری مناظره‌های تلویزیونی هستند. هر چند برنامه‌هایی مثل «نگاه یک» و «هزار و یک شب» نیز از جمله برنامه‌هایی هستند که گه‌گاه مناظره‌هایی را برگزار می‌کنند.

 

 «رادیو گفتگو» هم از ابتدای فعالیتش مناظره‌هایی را برگزار کرده، اما برپایی مناظره‌ها در تلویزیون به دلیل فراگیری این رسانه، اقبال بیشتری نسبت به مناظره ها در این مدیوم نشان داده اند.


علیرضا حائری تهیه کننده برنامه «زاویه» درباره چگونگی برگزاری مناظره‌ها در این برنامه به خبر آنلاین گفت: «برگزاری مناظره‌ها در برنامه «زاویه» از خرداد سال 90 و با دو هدف ارتقا علوم انسانی در کشور و کرسی‌های آزاد اندیشی که اهتمام بزرگان نظام است، در این برنامه پیگیری می‌شود. البته این مساله بیشتر بر عهده دانشگاهیان گذاشته شده است اما متاسفانه به آن شکلی که باید به آن پرداخته نشده است.»


او ادامه داد: «هدف ما در این برنامه بیشتر پیگیری بحث‌های نظری است.»


حائری در پاسخ به این سوال که تا چه حد قوت گرفتن مناظره‌های تلویزیونی به شرایط احتماعی و سیاسی و نزدیک شدن به انتخابات مربوط می‌شود، گفت: «برنامه «زاویه» از ابتدا ربطی به انتخابات نداشته؛ چرا که کارش را از یکسال پیش شروع کرد. وقتی به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، طبیعی است که سعی می‌کنیم، مباحث مبنایی قابل بحث، بیشتر به مسائل کشور نزدیک شود. از طرفی شبکه‌های دیگر هم مناظره‌های تلویزیونی را برگزار می‌کنند و قطعا در ماه‌های آینده به رونق بحث انتخابات کمک می‌کند.»


او در ادامه درباره انتخاب مهمانان برنامه نیز گفت: «وقتی مهمانی دعوت می‌کنیم برایش محدودیتی قائل نیستیم که باید چه حرف‌هایی را بزند با نزند. اصولا ما مهمان دعوت می‌کنیم که حرف‌هایش را بزند. مهمانان هم شان علمی خاص خودشان را دارند و ترجیح می‌دهند به گونه‌ای صحبت کنند که از نظر قوانین مدنی و کیفری با مشکل مواجه نشوند.»


تهیه کننده برنامه «زاویه» در پاسخ به این سوال که خطوط قرمز این برنامه برچه اساسی تعریف شده است، گفت: «خطوط قرمز ما قانون است و غیر از آن جامعه خطوط قرمزی را برای ما تعریف می‌کند، اما متاسفانه گاهی خطوط قرمز واهی وجود دارد. مثل اینکه در مورد مسئله‌ای جایی صحبت نشده است و به محض اینکه در برنامه‌ای درباره آن بحث می‌شود برخی فکر می‌کنند، چنین مسئله‌ای خط قرمز تلویزیون بوده است.»


او ادامه داد: «در مورد چگونگی برگزاری مناظره‌ها و یا مهمانانی که دعوت می‌کنیم تا به‌حال از مدیران یا سران نظام به ما انتقادی نشده است. اما بسیاری از متخصصان و صاحب نظران درباره برنامه انتقادات و پیشنهاداتی را هم مطرح می‌کنند. ما شورا و تحریریه داریم که درباره تک تک موضوعات قابل بحث در برنامه یا مهمانانی که دعوت می‌کنیم صحبت می‌شود. سعی می‌کنیم از بهترین‌ها برای شرکت در این برنامه استفاده کنیم و حتی لیست مهمانان را با مدیران هماهنگ می‌کنیم.»


محمد صراف تهیه کننده برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» نیزدر گفت و گو با خبر آنلاین گفت: «اهداف این برنامه را سازمان تعریف کرده است و تا به امروز مهم‌ترین رکن برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» در راستای اخلاقی و روشنگری بوده است.»


او ادامه داد: «با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکید کردند، مناظره‌های تلویزیونی در طول سال برگزار شود، سعی ما این است که مناظره‌های این برنامه بر محور اخلاق و آرامش سیاسی کشور طی شود و اگر اختلاف نظری میان افراد و جناح‌ها وجود دارد، گفته شود.»


تهیه کننده برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» در ادامه گفت: «بر اساس صحبت‌های آقای دارابی معاون سیما، مهمانان ما از طیف‌های مختلف انتخاب می‌شوند و صرفا جناح خاصی مد نظر ما نیست، و برنامه بر اساس جهت گیری خاصی حرکت نمی‌کند.»


صراف در ادامه با اشاره به نقش مجری در اینگونه برنامه‌ها گفت: «به نظر من مجری برنامه مناظره باید موضع کاملا بی‌طرفانه‌ای داشته باشد و خوشبختانه مجری برنامه «دیروز، امروز، فردا» محمد حسین رنجبران کاملا بی‌طرفانه نشست‌ها را هدایت می‌کند.خوشبختانه در ارتباط با نوع برخورد مجری در این برنامه بازخوردهای مثبتی از سوی مدیران و مردم داشتیم.»


او در ادامه درباره خطوط قرمز تلویزیون در ارتباط با مناظره‌های تلویزیونی گفت: «به هر حال هر رسانه‌ای خطوط قرمز خاص خودش را دارد که فکر نمی‌کنم چیز بدی باشد،هر چند که ما در برنامه «دیروز، امروز، فردا» کمی باز‌تر عمل کردیم اما سعی کردیم خطوط قرمز را رد نکنیم. این برنامه سال‌های قبل کمی تحلیلی‌تر مباحث را دنبال می‌کرد، اما مدتی است که سعی می‌کنیم به روز‌تر به موضوعات مورد نظردر قالب مناظره بپردازیم.»


این تهیه کننده تلویزیون ادامه داد: «مثلا در برنامه 13 آبان سعی کردیم درباره روابط ایران و آمریکا صحبت کنیم و یا درباره طرح سوال از رییس جمهور دو جناح مخالف و موافق را دعوت کردیم و فکر می‌کنم مهترین رسالت ما این است که در این فضایی که رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند، در مورد مسائل روز اطلاعات غلط به مردم بدهند ما باید سعی کنیم به مردم اطلاعات درست بدهیم که از آثار سوء رسانه‌های خارجی بر افکار عمومی کم کنیم.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مش باقر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
7
19
لطفا یکی بگه کی این دو برنامه پخش میشن، شاید ما هم ثواب نگاه کردنشونه ببریم
نظرات بینندگان