arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱

تصميم ويژه براي مسكن ويژه

در مسكن‌ويژه، حدود قيمت تعيين‌شده نزديك به 200 ميليون تومان در نظر گرفته شده و در عين حال دريافت آن از متقاضيان قسط‌بندي شده تا تفاوت اين پروژه دولتي‌ساز با ساير واحدهاي مسكوني موجود در بازار براي خريداران مسكن، از اين طريق جلوه كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنياي اقتصاد- رييس اداره راه و شهرسازي استان تهران 3روز پس از انتصاب در اين سمت از پروژه‌اي كه با نظر مستقيم وزير يك فصل پيش در پايتخت رونمايي شد، بازديد كرد و ضمن اخطار به آن دسته از پيمانكاراني كه در مراحل ساخت مسكن ويژه تهرانسر تاخير كرده‌اند، دستور رفع موانع ريز و درشت در مسير ساخت اين پروژه را صادر كرد. در پروژه تهرانسر هم‌اكنون بيش از نصف ظرفيت واحدها، متقاضي فاقد مسكن ثبت‌نام كرده است و روند ثبت‌نام از افراد به شرط داشتن شرايط 4گانه ادامه دارد.

ریيس جديد سازمان مسكن– اداره راه‌وشهرسازي- استان تهران 3روز پس از انتصاب در اين سمت، براي اثبات «اهميت آنچه با نظر مستقيم وزير يك فصل پيش در پايتخت رونمايي شد»، عصر روز سه‌شنبه از مراحل ساخت مسكن‌ويژه تهرانسر بازديد كرد و ضمن اخطار به آن دسته از پيمانكاراني كه تاخير كرده‌اند، دستور رفع موانع ريز و درشت در مسير ساخت اين پروژه را صادر كرد.

پروژه «مسكن‌ويژه» بهار امسال تعريف و ساخت آن اوايل تابستان شروع شد اما در مرحله تعيين قيمت، از سوي مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي به «مسكن‌تهران» تغيير نام داد تا تصور يارانه‌اي بودن قيمت و تشابه آن به مسكن‌مهر، براي هميشه از ذهن متقاضيان اين پروژه پاك شود.

در مسكن‌ويژه، حدود قيمت تعيين‌شده نزديك به 200 ميليون تومان در نظر گرفته شده و در عين حال دريافت آن از متقاضيان قسط‌بندي شده تا تفاوت اين پروژه دولتي‌ساز با ساير واحدهاي مسكوني موجود در بازار براي خريداران مسكن، از اين طريق جلوه كند.

فاز اول مسكن‌‌ويژه در تهرانسر با ظرفيت نزديك به 4 هزار واحدمسكوني تاكنون حدود 15 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

همزمان با شروع پروژه تهرانسر، قرار بود در سه نقطه ديگر پايتخت يعني مجاور سعادت‌آباد –تپه‌فراز- حكيميه و منطقه22 –آتي‌ساز- اجراي سه فاز ديگر مسكن‌ويژه نيز آغاز شود اما به دلايلي از جمله ميزان ثبت‌نام متقاضيان، سرعت ساخت‌وساز و قيمت‌ها، هنوز اين فازها برقرار نشده است.

در پروژه تهرانسر هم‌اكنون بيش از نصف ظرفيت واحدها، متقاضي فاقد مسكن ثبت‌نام كرده است و روند ثبت‌نام از افراد به شرط داشتن شرايط 4گانه ادامه دارد.

اولتيماتوم تا اسفند

فريبرز واحدي ریيس جديد اداره راه‌وشهرسازي استان تهران در اولين بازديد از پروژه مسكن‌ويژه تهرانسر در ابتداي ورود به كارگاه ساختماني پيمانكاران به خاطر آنچه كندكاري موردي در پروژه توصيف كرد، اخطار داد و گفت: وزارت راه‌وشهرسازي براي شهر تهران از بابت تامين مسكن خانوارهايي كه به هر دليل تمايلي به دريافت مسكن‌مهر در اطراف تهران را ندارند، حساب ويژه‌اي باز كرده و به‌خاطر همين حساسيت، اولويت اداره راه‌‌وشهرسازي نيز مسكن‌ويژه است.

بنابراين اعمال تاخير از سوي پيمانكاران و كم‌كاري احتمالي در اين پروژه قابل قبول ما نيست و اگر اين نوع رفتار ديده شود، چاره‌اي جز تعويض پيمانكار وجود نخواهد داشت. واحدي در عين حال جزئيات پيشرفت فيزيكي واحدهاي در دست احداث و بازدهي هر يك از 5 پيمانكار فعال در اين پروژه را مورد پرسش قرار داد و براي حل مشكلات پيمانكاران، وعده داد ظرف چند روز آينده تصميم‌گيري كند.

وي همچنين با يادآوري اتمام فصل ساخت‌وساز با توجه به بارندگي و سرما، تاكيد كرد: واحدهاي مسكوني اين پروژه حداكثر تا اسفند امسال بايد شكل بگيرد و وارد مراحل سفت‌كاري شود.

به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، عمده پيمانكاران اين پروژه خواستار دريافت پيش‌پرداخت بودند كه ریيس اداره راه‌وشهرسازي در پاسخ گفت: در حوزه راه‌، هم‌اكنون مجموع پيمانكاران رقمي معادل 1000 ميليارد تومان قرارداد با ما دارند و برخي از آنها بيش از 20 تا 30 ميليارد تومان ارزش قراردادشان است اما تاكنون يك ريال از آن را هم دريافت نكرده‌اند اين در حالي است كه ارزش قرارداد پيمانكاران پروژه تهرانسر به مراتب كمتر از نصف اين است و نبايد به اين بهانه، كار متوقف شود.

علاوه بر درخواست دريافت پيش‌پرداخت، تجديدنظر روي قيمت ساخت اين واحدها كه مترمربعي 330 هزار تومان تعيين شده است نيز خواسته ديگر پيمانكاران از ریيس جديد بود. واحدي در اين باره به پيمانكاران اعلام كرد: «صورت هزينه‌ها و جدول محاسبه ريز قيمت تمام‌شده واحدها را ارائه كنيد تا درباره آن نيز تصميم‌گيري شود.»

ریيس اداره راه‌وشهرسازي تهران در ادامه گفت: اهميت پروژه مسكن‌ويژه تهرانسر براي وزير راه‌وشهرسازي را بيشتر از آنكه بنده بخواهم براي شما بازگو كنم، شما خودتان از بازديدهاي هر جمعه وزير حتما مطلع شده‌ايد بنابراين هيچ عذر و بهانه‌اي براي كندكاري و تاخير در ساخت‌وساز اين واحدها پذيرفتني نيست.
نظرات بینندگان