arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱

پایان نشست بی‌نتیجه شورای همکاری خلیج فارس/ اوباما ائتلاف مخالفان سوریه را به رسمیت نشناخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با حضور وزیر امور خارجه روسیه در خصوص پرونده سوریه بدون نتیجه به کار خود پایان داد و مسکو بار دیگر بر موضع خود در حمایت از دولت سوریه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ریاض، پایتخت عربستان بدون نتیجه پایان یافت و دو طرف نتوانستند به توافقی در خصوص مساله سوریه دست یابند.

سرگئی لاوروف پس از پایان مذاکرات و در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: مسکو همچنان با صدور قطعنامه‌ای جدید از سوی شورای امنیت علیه سوریه مخالف است.

وی عنوان داشت: به اعتقاد کرملین اولویت در سوریه پایان دادن به خشونت‌هاست و معاهده ژنو در خصوص سوریه بهترین گزینه برای پایان دادن به وضعیت موجود در این کشور است.

لاوروف با انتقاد از ائتلاف جدید مخالفان گفت: ابتدا باید خشونت‌ها پایان می‌یافت به جای اینکه مخالفان تشکل جدیدی ایجاد کنند. ائتلاف جدید مخالفان که در دوحه تشکیل شده نماینده همه گروه‌های مخالف نیست و تنها نماینده مخالفانی است که در دوحه گرد هم جمع آمدند و مخالفان داخل سوریه را در خود جمع نکرده است.

خالد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین و رئیس دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس پس از نشست این شورا با لاوروف تاکید کرد: صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت اکنون به مهمترین ضرورت تبدیل شده چرا که تاکنون تمامی راهکارها در خصوص سوریه با شکست مواجه شده است.

وی با درخواست از جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن مخالفان سوری ابراز امیدواری کرد که روسیه نیز در این راستا به جامعه جهانی بپیوندد.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز در کنفرانسی مطبوعاتی تاسیس تشکل جدید مخالفان سوری را به آنها تبریک گفت. اما در عین حال تاکید کرد: واشنگتن هم اکنون برای اینکه ائتلاف جدید مخالفان را به عنوان دولت انتقالی ملت سوریه به رسمیت بشناسد آماده نیست.

وی ادامه داد: ما از ائتلاف جدید مخالفان به عنوان نماینده شرعی آرمان‌های ملت سوریه حمایت می‌کنیم و معتقدیم که شمار زیادی از مخالفان در ائتلاف جدید گرد هم جمع شدند.

این در حالی است که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه از وی خواست تا ظرف چند روز آینده به پاریس سفر کند تا در خصوص مسائل جاری در سوریه با وی بحث و مذاکره کند.

وی در این تماس تلفنی تاکید کرد: پارس تمامی تلاش خود را برای گسترش حوزه نفوذ ائتلاف جدید مخالفان به کار خواهد گرفت تا هرچه سریعتر این ائتلاف بتواند دولت انتقالی خود را تشکیل دهد.

در همین حال لوارن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: پاریس از کشورهای اروپایی خواهد خواست تا ممنوعیت ارسال سلاح برای مخالفان سوریه را لغو کند.
نظرات بینندگان