arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۹۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱

5 کارخانه کاغذ کشور تعطیل شده اند

همچنین به گفته این عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان درسال گذشته برای 14 میلیون جمعیت نوجوان کشور تنها دو هزار و182 عنوان کتاب چاپ شده است یعنی به ازای هر 100 هزار نفر 16 عنوان کتاب!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمایندگان 14 تشکل نشر در جلسه با مسئولان وزارت ارشاد با تاکید بر نوپا بودن بازار نشر و چاپ دیجیتال کشور، بر حمایت دولتی بر این بازار تاکید کرده و گفتند: قطعا حمایت دولت می‌تواند سهم زیادی در گسترش نشر الکترونیک داشته باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، سومین هم اندیشی سالانه تشکل‌های نشر با مسئولان مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته چهارشنبه 24 آبان در محل هتل انقلاب تهران برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از تشکل‌های صنفی نشر از جمله اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن زنان ناشر، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، انجمن ناشران الکترونیکی، شورای حمایت از حوزه تالیف و نشر،انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن اسلامی ناشران، شرکت تعاونی توزیع کنندگان کتاب، انجن فرهنگی ناشران دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران بین الملل به بیان مشکلات و دغدغده های مرتبط با صنف خود پرداختند.

همچنین مسئولان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد  شامل علی اسماعیلی سرپرست این وزارت، محمد اللهیاری مدیر اداره کتاب، علی شجاعی صائین مدیر عامل خانه کتاب، داریوش رضوانی مشاور اجرایی معاونت فرهنگی، مصطفی امیدی مدیر دفترمطالعات و برنامه ریزی کتابخوانی، محمد رضا وصفی مدیر دفتر مجامع  و تشکلهای وزارت ارشاد و یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و و کتابفروشان تهران در سخنان کوتاهی از تلاش های وزارت ارشاد برای حل مشکلات نشر قدردانی کرد.

در ادامه مریم جدلی به نمایندگی انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر برخی مسائل این انجمن را بیان کرد. وی بر لزوم آسیب شناسی نمایشگاه های استانی کتاب تاکید  کرد و گفت: کافی نبودن تبلیغات مربوط به این نمایشگاه‌ها در شهرستانها و مراکز استانی، جلوگیری از ارائه راهکارهای کارشناسی شده برای برگزاری بهتر این نمایشگاه‌ها، ارائه نامتعادل یارانه به ناشران کتاب‌های درسی و کمک درسی و مناسب نبودن متراژ غرفه ها در نمایشگاه های استانی با توجه به فعالیت ناشران از جمله مسائلی است که باید در این آسیب شناسی به آنها توجه شود.

در ادامه رئیس نیا به نمایندگی از انجمن فرهنگی  ناشران آموزشی در سخنانی چند پیشنهاد ارئه کرد. از جمله تشکیل کمیته راهبردی برای مشخص  کردن حیطه کاری ناشران آموزشی، تهیه ضوابط و آئین نامه های حضور در نمایشگاه های استانی، حمایت از صنعت نشر از طریق اهدای بن های الکترونیکی، کمک به برگزاری نمایشگاه های تخصصی، تعامل با کتابفرشان هر استان و ارائه تسهیلات رفاهی با توجه به امکانات هر نمایشگاه استانی.

حمایت دولت سهم زیادی در گسترش نشر الکترونیک دارد

همچنین احمدی به نمایندگی از انجمن ناشران الکترونیک با اشاره به فعالیت بیش از 11 میلیون کابر اینترنت درایران آن را یک  ظرفیت خوب برای  گسترش نشر الکترونیکی خواند و گفت: بازار نشر و چاپ دیجیتال یک بازار نوپا است و قطعا حمایت دولت می تواند سهم زیادی در گسترش نشر الکترونیک داشته باشد.

در ادامه این برنامه حسینی نیک به نمایندگی از شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر از تاثیر مستقیم افزایش قیمت کاغذ بر افست غیر قانونی کتاب سخن گفت و یادآور شد: تکثیرغیر قانون آثار تحت حمایت قانون همه چرخه نشر را درگیر خود می کند.

به گفته این عضو کارگروه حقوقی و شکایات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گرانی کاغذ موجب شده که کار افست کتاب حتی در مراکز دانشگاهی و علمی انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم تجدید چاپ سریع کتاب آن را گامی برای جلوگیری ازافست آثار عنوان کرد.

در ادامه این برنامه عبد العظیم فریدون به نمایندگی از انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان فعالیت نشر کودک را بعد از انقلاب به سه بخش تقسیم کرد و گفت: در دهه اول ناشران حوزه کودک بیشتر در حال تجربه اندوزی بودند. در دهه دوم بخش خصوصی فعال شد و شاهد انتشار کتابهایی که تصویرگری های حرفه ای داشت، بودیم اما در دهه سوم این  رشد دچار اختلال شد که قطع یارانه کاغذ ناشران از  جمله مشکلاتی بود که باعث این اختلال شد.

طولانی بودن روند بررسی کتاب، عامل دیگری برای کند شدن روند رشد حوزه نشر

فریدون همچنین طولانی بودن روند بررسی کتاب در اداره  کتاب وزارت ارشاد را عامل دیگری برای کند شدن روند رشد نشر حوزه کودک برشمرد و تاکید کرد: ممیزی کتاب و در واقع طولانی بودن زمان اعطای مجوز به کتاب به دلیل اعمال سلیقه های فردی مستلزم بازنگری است.

همچنین به گفته این عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان درسال  گذشته برای 14 میلیون جمعیت نوجوان کشور تنها دو هزار و182 عنوان کتاب چاپ شده است یعنی به ازای هر 100 هزار نفر 16 عنوان کتاب!

در این برنامه همچنین شهرام گوهرخای کتابفروش پیشکسوت از ناهماهنگی میان کتابفروشان در ارائه تخفیف ها به مشتریان انتقاد کرد و گفت: بعضی کتابفروشها به خصوص حوزه پزشکی و زبان با دادن تخفیف 30 تا 40 درصدی  نظم فروش را برهم زده اند.

وی همچنین از اجرایی نشدن بحث معافیت مالیاتی کتابفروشان انتقاد کرد و گفت:علی رغم اعلام مسئولان اداره مالیات همچنان و  حتی قوی تر از  گذشته اقدام به اخذ مالیات از ناشران می کند.

توزیع کتاب دیگر توجیه اقتصادی ندارد

در این برنامه همچنین میردشتی به نمایندگی از اتحادیه توزیع کنندگان کتاب در سخنانی گفت: متاسفانه شرایط به گونه ای است که توزیع  کتاب دیگر توجیه اقتصادی ندارد و با این حال ما از مسئولان وزارت ارشاد درخواست می کنیم که برای اعضای تعاونی توزیع کنندگان کتاب مجوز این کار را صادر کنند.

وی همچنین خواستار این شد که اعضای تعاونی توزیع کنندگان کتاب مشمول معافیت مالیاتی در این کار شوند.

در ادامه این هم اندیشی مرتضی آخوندی به نمایندگی از انجمن اسلامی ناشران و کتاب فروشان هم در سخنانی گفت: با توجه به اینکه هزینه های تالیف، تصحیح، ویرایش و تحقیق بر دوش ناشران سنگینی می کند و ترس از عدم بازگشت مصارف آن در فروش مانع خلاقیت ناشران می شود متاسفانه شاهد این هستیم که کارهای اثرگذار بسیار کم دیده می شود.

آخوندی همچنین کمبود ویترین کتاب در کشور و گرانی  کاغذ و مواد اولیه را از  جمله مشکلات ناشران مذهبی عنوان کرد.

در این برنامه همچنین علی ثابت به نمایندگی از فعالان حوزه تبلیغات کتاب به مسئولان وزارت ارشاد پیشنهاد ساخت تیزرهای صوتی و تصویری و ارائه آنها به صدا سیما و مطبوعات و فضاهای مجازی برای پخش را داد. ساخت فیلمهایی با موضوع کتاب هم از دیگر درخواست های وی به مسئولان وزارت ارشاد بود.

در این برنامه همچنین ارجمند به نمایندگی از انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی  به انتقاد از شرایط مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به خصوص بخش ناشران دانشگاهی پرداخت و  گفت: کمبود تهویه و کافی نبودن فضای غرفه ها از جمله مشکلات مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است.

پیشنهاد اختصاص یک محل دائمی برای نمایشگاه کتاب

وی با بین اینکه سالانه دست کم 3 میلیارد تومان برای برگزاری نمایشگاه تهران در این مکان صرف می‌شود پیشنهاد ساخت یک محل دائمی برای این رویداد حوزه کتاب را داد.

در این برنامه همچنین علیرضا ربانی به نمایندگی از انجمن فرهنگی ناشران بین الملل بااشاره به گرانی ارز، مشکلات تحریم و دشواری نقل و انتقالات ارزی گفت: متاسفانه نمایندگان ناشران خارجی به شدت دچار مشکلات واردات و فروش کتاب هستند.

وی همچنین افست بی رویه وغیر مجاز در ایران را موجب نگرانی توصیف کرد و یادآور شد: عدم تصویه مطالبات نمایشگاه ها ی کتاب در دوره های قبلی، رغبت ناشران خارجی و احتمال  حضور آنها در نمایشگاه سا ل92 را به صفر نزدیک کرده است.

ربانی همچنین با اشاره به  گرانی بیش از حد اجاره محل، هزینه سرسام آور تبلیغات، تدارکاتی و پرسنلی در مورد نمایشگاه کتاب کاربردی و دانشگاهی گفت: متاسفانه این نمایشگاه که به صورت خصوصی برگزار می شود به دلیل مسائل یاد شده با خطر تعطیلی مواجه می شود.

وی همچنین خواستار تامین و حواله مطالبات ناشران خارجی قبل از پایان دی ماه، ایجاد تحول در ستاد خارجی نمایشگاه بیست و ششم، تامین محل برگزاری نمایشگاه های کتاب کاربردی و دانشگاهی با قیمت مناسب و یا استفاده از ابزارهای دولت جهت تخفیف دراجاره غرفه مکان فعلی و حمایت از خریداران کتابهای خارجی از طریق توزیع بن کارتهای ویژه خرید کتابهای خارجی شد.

وی در پایان پیشنهاد تشکیل نظارت بر ناشران و چاپخانه دارانی را داد که به گفت او بدون مجوز به تکثیر  کتابهای خارجی مبادرت می ورزند.

در ادامه این برنامه علیرضا داوودی پور به نمایندگی از شرکت تعاونی ناشران وکتاب فروشان تهران گفت: متاسفانه این شرکت تعاون از آذر ماه سال گذشته به دلیل مشکلاتی مانند گرانی  کاغذ، نوسانات شدید ارزی و برخی بی تدبیری ها در شرایط ویژه ای قرار گرفته است.

از 7 کارخانه کاغذ کشور 5 کارخانه تعطیل شده اند

داوودی پور ادامه داد: از 7 کارخانه موجود کاغذ در کشور 5 کارخانه تعطیل شده اند و تنها 2 کارخانه  چوب و کاغذ مازندران و پارس باقی مانده است که از بین این دو کارخانه هم تنها یکی از آنها امکان تولید کاغذ تحریر مورد نیاز ناشران را دارد.

وی از لغو یکجانبه قرارداد تولید و ارائه 800 تن کاغذ (400تن کاغذ شید و 40 تن کاغذ رول) از سوی کارخانه چوب و کاغذ مازندران خبر داد و گفت: هنوز دلیل این مسئله به ما اعلام نشده است.

داوودی پور در عین حال از ورود و عرضه چند هزار تن کاغذ رول و شید بین اعضای شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران طی ماههای گذشته وخبر داد.

این عضو شرکت تعاونی مذکور درعین حال با تقدیر از تلاشهای داریوش رضوانی مسئول کارگروه حل مشکل کاغذ وزارت ارشاد یادآور شد: با اینکه هیچ محموله کاغذی پشت امیدواری های که آقای رضوانی به ما می داد وجود نداشت با این حال ایجاد دلگرمی می کرد اما باید توجه داشته باشیم که یک فرد بیمار هم از فشار بالا و هم از فشار پایین ممکن است جان بدهد!

به گفته داوودی پور درحال حاضر قیمت تمام شده هر بند کاغذ 70 گرمی  60 در 90 برای اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران، 58200 تومان و هر بند کاغذ 70 گرمی 70 درصد برای این شرکت تعاونی 74400 تومان است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دنیای وارونه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
1
26
مدیریت جهانی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
1
7
اقتصاد اول دنيا ايم
نظرات بینندگان