arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۱

سنگ‌نگاره‌های چندین‌هزار ساله‌ی اردکان قربانی کشف معدن شدند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: تخریب‌کنندگان سنگ‌نگاره‌های پنج تا 10 هزار ساله‌ی اردکان به احتمال زیاد به‌دنبال پیدا کردن معدن در حوالی روستای حسین‌آباد بودند.

بهرام رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: در بررسی‌ها متوجه شدیم فرد یا افرادی که این کار را انجام داده‌اند به‌دنبال حفاری غیرمجاز نبودند، آن‌ها با ماشین‌آلات سنگین به منطقه‌ وارد شدند. با توجه به این‌که چند سال پیش این منطقه به‌عنوان معدن ثبت شد، به احتمال زیاد آن‌ها به‌دنبال پیدا کردن معدن بودند.

وی با اشاره به بررسی محوطه توسط کارشناسان این اداره کل، اظهار کرد: از 23 آبان‌ماه بررسی تکه‌سنگ‌های خردشده در محوطه آغاز شد. تا کنون شش سنگ‌نگاره از 12 سنگ‌نگاره را پیدا کرده‌ایم که نقوش روی آن‌ها سالم هستند. با توجه به این‌که بررسی سنگ‌ها با احتیاط و به‌صورت دستی انجام می‌شود، ممکن است زمان زیادی برای انجام این کار نیاز باشد.

او بیان کرد: از نوع دپو کردن سنگ‌ها مشخص است که این کار درپی اطلاع نداشتن تخریب‌کنندگان انجام شده است.

رضایی با بیان این‌که با توجه به کوچک بودن نقوش حک‌شده روی سنگ‌ها، به احتمال زیاد آن‌ها سالم هستند، گفت: با توجه به این‌که نقوش، روی قطعه‌سنگ‌های بزرگ حک شده‌اند باید درباره‌ی مکان نگهداری از آن‌ها فکر کنیم. باید نخست به این بیندیشیم که در صورت جابه‌جا کردن سنگ‌ها،‌ بستری مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی کنونی آن‌ها فراهم شود.

وی با تأکید بر این‌که سنگ‌نگاره‌ها در مکان اولیه‌ی خود مفهوم پیدا می‌کنند، اظهار کرد: این نقوش در سراسر کشور، بخصوص در نقاط با قدمت بیشتر در طول سال‌ها توسط ساکنان یا حتا چوپانانی که حیوانات خود را به چرا می‌بردند، کشیده شده‌اند. به همین دلیل درباره‌ی انتخاب محل نگهداری از آن‌ها باید سنجیده عمل کنیم‌. بنابراین بعد از کشف بقیه‌ی سنگ‌نگاره‌ها، درباره‌ی این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد همچنین درباره‌ی متهم یا متهمان این تخریب، گفت: به یک نفر در این زمینه مظنون هستیم و باید برای رسیدن به قطعیت، بررسی‌هایی را انجام دهیم تا بتوانیم مراحل قضایی پرونده را طی کنیم.
نظرات بینندگان