arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۸۹

فیلم/ مبارک: کناره گیری می کنم/ هرگز عاشق قدرت نبودم/ پلیس به مردم احترام بگذارد!/ فریاد معترضان: مبارک گمشو!

حسني مبارك طي سخناني اعلام كرد كه هرگز عاشق قدرت نبوده و پیش از این تصمیم گرفته بوده از قدرت کناره گیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسني مبارك طي سخناني اعلام كرد كه هرگز عاشق قدرت نبوده و پیش از این تصمیم گرفته بوده از قدرت کناره گیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب؛ حسني مبارك رييس جمهور مصر، که لحظاتی پیش با مردم مصر از طریق تلویزیون سخن گفت، اظهار داشت: قصد ندارم در دور بعدي انتخابات رياست جمهوري مصر شركت كنم و قول مي‌دهم در چند ماه باقي مانده از حكومتم زمينه‌ي انتقال قدرت را فراهم كنم.

وی گفت: من پیش از این اتفاقات هم چنین تصمیمی گرفته بودم.

به گزارش انتخاب، این در حالی است که مبارک به دلیل کهولت سن قصد بازنشستگی سیاسی را داشت و قرار بود پسرش جمال مبارک رییس جمهور مصر شود!

رييس جمهور مصر اظهار داشت: من در پاسخ به خواست مردم دولت را بركنار كردم و با انتصاب معاون رييس جمهور از وي خواستم مذاكراتي را با رهبران سياسي و مخالفان آغاز كند.

وي افزود: از پارلمان مي‌خواهم كه اصلاحاتي را در مواد 76 و 77  قانون اساسي كه درباره‌ي انتخابات است و نيز اصلاحات مربوط به دوره‌ رياست جمهوري را انجام دهد و به احكام دادگاه‌ها درباره‌ي انتخابات احترام بگذارد.

مبارك با اشاره به ناآرامي‌هاي چند روز گذشته در مصر گفت : پليس بايد با غارتگران اموال مردم و نيز اخلالگران برخورد كند.

وی همچنین از پلیس خواست به حقوق و کرامت مردم احترام بگذارد!

اين در حالي است كه پس از پايان سخنان مبارك تظاهر كنندگان در ميدان التحرير قاهره فرياد مي‌زدند: " مبارك گمشو"‌

بخش هایی از سخنان مبارک و در ادامه فیلم سخنان وی در پی می آید:

امروز کشور با حوادث سخت و آزمون های مهمی روبرو است.


این حوادث با اقدام جوانان و شهروندان عزیز آغاز شده است.

آنان به حق تظاهرات مسالمت آمیز خود را انجام دادند و خواسته ها و آرزوهای خود را اعلام کردند.

دیری نپایید برخی که خواهان هرج و مرج، خشونت و بی قانونی در کشور هستند از این فرصت استفاده کردند.

این تظاهرات به از اقدامی متمدنانه برای انجام آزادی بیان به درگیری های تاسف باری منجر شد و شماری از نیروهای سیاسی این درگیری ها را رهبری و بر آن مسلط بوده و خواهان متشنج کردن اوضاع هستند.

آنان با این اقدامات امنیت و ثبات کشور را با غارت، چپال، آتش سوزی و بستن راه ها و حمله به ساختمان های دولتی و خصوصی و حمله به هیات های دیپلماتیک در مصر هدف قرار داده اند.

ما با هم در اوضاع درد آوری زندگی می کنیم و آنچه که بیشتر برای بیشتر مردم مصر نگران کننده است نتایج حوادث آینده بر انان، خانواده های و سرنوشت کشورشان است.

حوادث چند روز گذشته ملت و دولت مصر را وا می دارد که باید میان ثبات و هرج و مرج یکی را انتخاب کنند.

شرایط جدیدی پیش آمده است که باید ملت و نیروهای مسلح با بیشترین درایت و حکمت با این اوضاع تعامل داشته باشند. وی ادامه داد: من دولت جدیدی را با اولویت های جدیدی تشکیل دادم که همراه با خواسته جوانان باشد.

من معاون رئیس جمهوری را برای گفتگو با همه گروه های سیاسی درباره همه نقاط اختلاف زا نظیر اصلاحات سیاسی و دموکراتیک و اصلاحات قانون اساسی و پارلمانی برای پاسخ دادن به این خواسته های قانونی و بازگشت آرامش و امنیت وثبات به کشور مکلف کردم.

ولی شماری از نیروهای سیاسی هستند که این درخواست گفتگو را رد کرده و بر برنامه های خود تاکید می کنند و به شرایط حساس جاری ملت مصر توجه نمی کنند.

به دلیل مخالفت آنان با پیشنهاد گفتگو که همچنان باب آن باز است، امروز به ملت از کشاورزان و کارگران تا مسلمان و مسیحیان پیر و جوان می گویم من هیچ روزی خواهان قدرت فراگیر نبودم و ملت به شرایط حساسی که مسئولیت را پذیرفتم واقف است.

من برای کشور صلح به همراه آوردم.

من فردی از نیروهای مسلح هستم و به این دلیل به امانت خیانت نمی کنم و از مسئولیت خود نیز شانه خالی نمی کنم.

مهم ترین مسئولیت کنونی بازگشت امنیت و ثبات کشور برای تحقق انتقال صلح آمیز قدرت در شرایط باثبات است تا گرفتن مسئولیت بر اساس انتخابات مردم در انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد.

صادقانه و بدون توجه به شرایط کنونی می گویم خواهان نامزد کردن خود در دوره ریاست جمهوری جدید را نداشتم.

من مدت زیادی در خدمت ملت مصر بودم اما امروز بر پایان دادن به کار خود برای کشور دارم تا تسلیم امانت ملت مصر تضمین شود و این کشور همیشه ایمن و باثبات و قانون اساسی آن محفوظ باشد. حسنی مبارک تصریح کرد: روشن بگویم در این چند ماه باقی مانده از دوره ریاست جمهوری کنونی بر اساس اختیارات قانون اساسی خود، تدابیری را برای انتقال صلح آمیز قدرت اتخاذ می کنم.

من از دو پارلمان کشور می خواهم اصلاح دو ماده 76 و 77 از قانون اساسی را بررسی کنند تا شروط نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری اصلاح و دوره های مشخصی برای ریاست جمهوری تعیین شود.

برای این که این دو پارلمان کنونی بتوانند این اصلاحات قانون اساسی و دیگر اصلاحات قانونی وابسته به قانون اساسی را تکمیل کرده و مشارکت همه گروه های سیاسی را در این بررسی ها تضمین کنند از پارلمان می خواهم به آرا دستگاه قضایی در شکایت های انتخابات پارلمانی اخیر پایبند باشد.

من ماموریت های دولت جدید را پیگیری می کنم تا خواسته های مشروع ملت شامل اصلاحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی محقق شود، فرصت های کار بیشتری فراهم، فقر از بین برود و عدالت اجتماعی محقق شود.

در این راستا از پلیس می خواهم به خدمت خود به ملت ادامه دهد و به حقوق، آزادی و کرامت شهروندان احترام بگذارد.

من از نهادهای نظارتی و قضایی می خواهم فورا تدابیر لازم را برای تحت پیگرد قرار دادن فاسدان، مسببان نا امنی های اخیر، غارتگران، دزدان و آتش افروزان اتخاذ کنند.

این عهد من به ملت در چند ماهه ریاست جمهوری باقی مانده است. وی در پایان سخنان خود افزود: مصر از شرایط کنونی قوی تر از گذشته بیرون می آید و ثبات و یکپارچگی آن بیشتر می شود.

ملت ما به منافع کشور آگاه بوده و بر تندروی نکردن برای سرنوشت و آینده این کشور تاکید خواهد داشت.

حسنی مبارکی که امروز با شما سخن می گوید به خدمت خود به ملت مصر در این سالهای طولانی مفتخر است.

این میهن من است.

در آن زندگی کردم و برای آن جنگیدم و از خاک،حاکمیت و منافع آن دفاع کردم و در این سرزمین می میرم.

کشور می ماند و همه رفتنی هستند.

امانت قدرت در این کشور میان فرزندان این ملت دست به دست خواهد شد و باید با عزت تحقق این مساله را نسل به نسل تضمین کنیم.

نظرات بینندگان