arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱

کفاشیان همه را ترساند: تهدید به استعفا!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کفاشیان در یک گفت و گوی خصوصی با یک خبرنگار گفته بود که از دست وزارت ورزش خسته شده و پس از خرداد و مشخص شدن تکلیف صعود یا عدم صعود تیم ملی به جام جهانی استعفا می دهد تا هم وزارت ورزش دولت جدید مهره خودش را به فدراسیون بیاورد و هم اینکه فدراسیون فوتبال از مشکلات مالی رها شود.

چند روز پیش بود که یک روزنامه سیاسی خبر از خداحافظی رئیس فدراسیون فوتبال از این فدراسیون پس از خرداد و انتخابات ریاست جمهوری داد.

کفاشیان در یک گفت و گوی خصوصی با یک خبرنگار گفته بود که از دست وزارت ورزش خسته شده و پس از خرداد و مشخص شدن تکلیف صعود یا عدم صعود تیم ملی به جام جهانی استعفا می دهد تا هم وزارت ورزش دولت جدید مهره خودش را به فدراسیون بیاورد و هم اینکه فدراسیون فوتبال از مشکلات مالی رها شود.

استقلال کفاشیان که این روزها گفته می شود باعث بهترین شدن فدراسیونش در آسیا شده است از طرفی بی پولی را برای فدراسیون فوتبال به ارمغان آورده و وزارت ورزش ماههاست که به فدراسیون پولی نداده است. وزارت ورزش و شخص عباسی وزیر ورزش می خواستند حسین قریب رئیس فدراسیون فوتبال شود اما کفاشیان و مجمع عمومی فدراسیون مقابل قریب ایستادند تا کفاشیان در یک انتخابات دموکراتیک رئیس فدراسیون فوتبال شود.

هر چند پس از این انتخابات کفاشیان قول تغییرات وسیعی را در فدراسیون داد اما این کار را انجام نداد تا منتقدانش روز به روز افزایش پیدا کنند.حذف تیم ملی فوتسال در جام جهانی، حذف تیم ملی جوانان و شکست مقابل ازبکستان باعث شد تا این انتقادها به اوج برسد.

به هر جهت بهترین فدراسیون شدن در آسیا برای کفاشیان می تواند یک خوش شانسی بزرگ باشد اما رئیس دیروز در جملاتی عجیب گفت: استقلال فدراسیون به تنهایی یعنی کشک اگر همه حمایت نکنند زودتر از خرداد می‌‌روم!» منظور او وزارت ورزش و دولت است که مدتهاست حمایتشان را از فدراسیون فوتبال قطع کرده اند. آنها البته با رفتن کفاشیان موافقند و حالا اگر کفاشیان از فوتبال برود در اوج و در حالیکه بهترین فدراسیون آسیا شده است از فوتبال خواهد رفت!

سرعت رشد ایران بالا بوده است

علی کفاشیان در 5 سال 2 بار جایزه بهترین فدراسیون فوتبال قاره آسیا را کسب کرد. موفقیتی که منتقدان سعی دارند در سایه‌ نتایج ضعیف تیم های ملی ایران آن را کمرنگ جلوه بدهند. کفاشیان درباره معیارهای انتخاب ایران به عنوان بهترین فدراسیون آسیا می گوید:« این انتخاب بر اساس معیارهای مختلف و عملکرد کمیته‌های مختلف امتیازی دهی و ارزیابی فدراسیون‌ها این انتخاب صورت می‌گیرد.

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت که می‌خواستیم بدانیم ایران در بخش‌هایی که اعلام کرده‌ایم مثل سیمنارها، آکادمی، پزشکی، فستیوال‌ها، بانوان و... چه کارهایی انجام داده است. سرعت رشد ما در این انتخاب خیلی مهم بود. البته ژاپن در بخش‌های مختلف برترین شد؛ از تیم بانوانش تا ورزشکار، مربی و ... که نمی‌توان ایراد گرفت.ژاپن در همه بخش‌ها سرمایه گذاری زیادی انجام داده است. تیم بانوانش در جهان اول شده است. با این حال سرعت رشد ایران خیلی مهم بود.



دو بار در 5 سال

اینم دومین باری بود که فدراسیون فوتبال ایران در 5 سال اخیر به این عنوان می رسید. آیا لابی در کار بوده است؟ کفاشیان در این باره می گوید:« بار اول که این عنوان را کسب کردیم گفتند با بن همام دوست بوده‌ایم. یک سال دیگر جز کاندیداها نبودیم و 2 سال دوباره در فهرست برترین‌ها قرار گرفتیم و امسال هم فدراسیون برتر شدیم. این نشان می‌دهد که راه‌مان را درست انتخاب کرده‌ایم و نقشه راه داریم. مثل ساختمانی که نقشه خوبی برای ساختش داریم اما در نیمه راه در ساختش می‌مانیم.

باید دید چرا چنین می‌شود؟ از این به بعد کارمان سنگین‌تر است. نیاز به حمایت داریم تا همچنان رو به جلو حرکت کنیم. حمایت مردم و رسانه‌ها تا ما را تشویق کنند و بگویند مثلا چرا کند حرکت می‌کنیم. آیا فدراسیون ضعف دارد؟ آیا کفاشیان ضعیف است یا امکانات مالی؟نباید مدام بگوییم باید تغییر و تحول بشود. باید بر اساس نقشه راه حرکت کنیم. کار مشکلی هم در پیش داریم.ما حالا خودمان را شناخته‌ایم و اینکه در چه بخش‌هایی توانمندی داریم، در چه بخش‌هایی ضعیف هستیم، چه بخش‌هایی بیمار هستند و نمی‌توانند پیشرفت کنند.

بر اساس این شناخت باید برای بخش‌های ضعیف و خراب دنبال راه چاره باشیم. اینکه این همه هجمه علیه فدراسیون بشود و بگویند این فدراسیون برود و یک فدراسیون دیگر بیاید راهش نیست. از من سوالی پرسیده شد که برخی می‌گویند با لابی بهترین فدراسیون شدید گفتم آنهایی که این حرف را می‌زنند حتما دوست ندارند ایران بهترین شود.

من لابی کردن بلد نیستم و هنر لابی کردن ندارم. همیشه علیه ما لابی می‌کنند. وقتی تیم‌های ایران برنده می‌شوند افتخارش متعلق به کشور است و همه از ورزشکاران تقدیر می‌کنند.اکنون که در زمینه ساختاری اول شدیم هم همین مسئله است نگفته‌اند که کفاشیان خوش تیپ است به عنوان فدراسیون اول انتخابش کنیم. این انتخاب به دلیل مجموعه فعالیت‌های فدراسیون است. جوانان، نوجوانان، آسیا ویژن، استان‌ها و کارهای دیگر!» اینجا هنوز حرفی از استعفا نیست.اما مشکل کجاست؟

نظام باشگاهداری اشکال دارد

کفاشیان می خواهد آسیب شناسی کند و حرفهای مهمی هم در این باره می زند:« مهم‌ترین مشکل ما نظام باشگاه‌هداری است. باشگاه‌های ما هزار و یک مشکل دارند و اکنون فقط به 30 تا 40 درصد از استانداردهای خود رسیده‌اند. بسیاری از باشگاه‌های ما تیم‌های پایه ندارند و سیستم آموزشی، اداری، تجاری و قوانین‌شان مشکل دارد و باید این نظام باشگاه‌داری را تقویت کنیم. باید سازه و ساختارش را درست کنیم و نقشه راه داشته باشیم.

باید این مسایل را در دولت و مجلس به تصویب برسانیم. مردم فوتبال را دوست دارند و ارزش دارد که این کار را انجام بدهیم. اگر این کارها را نکنیم باید علاقه مردم را یواش یواش کم کنیم و فوتبال را هم تعطیل کنیم. چون فوتبال مدرن این فوتبالی نیست که تعریف می‌کنیم. ما راه را فهمیدیم و باید به جلو برویم و فدراسیون به تنهایی نمی‌تواند این راه را طی کند و باید همه حمایت کنند، مخصوصا رسانه‌ها، دولت و ... همه باید کمک کنند وگرنه خداحافظ! تعطیل!» کفاشیان این جمله آخر را خوب آمده است. خداحافظ! تعطیل!

استقلال فدراسیون یا فدراسیون استقلال؟

می‌گویند یکی از دلایل انتخاب فدراسیون کفاشیان به عنوان فدراسیون برتر این است که برای استقلال فدراسیون فوتبال جنگیده است.کفاشیان در این باره می گوید:«نه، اصلا کنفدراسیون فوتبال آسیا به چنین چیزی توجه ندارد. شاید یکی از معیارهایشان اصلاح اساسنامه‌ها بوده اما آنها اصلا در ریز مسایل داخلی نیستند و بر اساس گزارش‌هایی که خودشان از فوتبال ما تهیه می‌کنند و بازرسی‌هایی که انجام می‌دهند ارزیابی می‌کنند.

من همین جا اعلام می‌کنم که فدراسیون فقط با «استقلال» کاری نمی‌تواند بکند و استقلال تنها یعنی کشک!» اسفندماه سال گذشته که قریب و تیمش می خواستند به فدراسیون بیایند و با توجه اینکه همه در استقلال پست و سمت داشتند، تیتر فدراسیون استقلال را برای آنهادر صورت برنده شدن در انتخاباتی که وزارت ورزش پشتشان بود انتخاب کرده بودند.

اما استقلال فدراسیون با کفاشیان تامین شد! کفاشیان ادامه می دهد:« مدیران چون درگیر مسائل روزمره می‌شوند، نمی‌توانند مفهوم باشگاه را به درستی اجرا کنند. اگر امروز می‌گویند فدراسیون ایران برتر شده، دلیلش چیست. خیلی‌ها می‌گویند تبانی کرده‌ایم. در صورتی که من عرضه چنین کارهایی را ندارم و در خون من هم چنین کارهایی نیست. عده‌ای هم می‌گویند پول خرج کرده‌ایم در صورتی که پولی نیست که خرج کنیم.

یک سری کارهایی که در این 5 سال انجام داده‌ایم اساسی بوده و خوشحالم که این کارها درد را علاج می‌کند. توقعات مردم بالاست و همه باید کمک کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم. وقتی برنده‌ایم همه می‌خندند و در باخت همه ناراحت هستند. ما باید در زیرساخت‌ها به فکر باشیم.»

شاید زودتر از خرداد از فدراسیون بروم

حرفهای مهم و اساسی کفاشیان اینجاست که گفته می شود. انگار انگیزه رئیس خنده روی فدراسیون پس از گرفتن جایزه  بیشتر شده، اما همه می گویند خرداد ماه از فدراسیون می‌رود. اما کفاشیان دقیقا برعکس می گوید:« نه، انگیزه‌ام کمتر هم شده است، چون باید روز به روز بهتر شویم ولی امکانات ما ضعیف است.

شاید با این شرایط زودتر از خرداد بروم. من برای مجمع فراخوان می‌گذارم و از آنها می‌خواهم که تکلیف فدراسیون را مشخص کنند. اگر دست به دست هم نمی‌دهیم تا رو به جلو حرکت کنیم نباید رو به عقب هم باشیم و فراخوان می‌گذارم و از مجمع فدراسیون می‌خواهم که یا دست به دست هم بدهند و همه کمک کنند تا فوتبال پیشرفت کند یا کار را متوقف کنند و آن را به فرد دیگری بسپارند.» این حرفهای کفاشیان یعنی تهدید به استعفا! کفاشیان جایزه اش را به مردم ایران تقدیم می کند. مردمی که مقصر اصلی ناکامی فوتبال ایران را برنامه نود با 77 درصد، فدراسیون فوتبال علی کفاشیان می دانستند!

منبع: میدان

نظرات بینندگان