arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۸۹

بنیانگذار ویکی لیکس، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

جولیان آسانژ موسس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جولیان آسانژ موسس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد. یک سیاستمدار نروژی با بیان اهمیت نقش این پایگاه اینترنتی جنجالی در آزادی بیان، این سایت را نامزد جایزه صلح نوبل دو هزار و یازده اعلام کرد.

 به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از خبرگزاری آلمان از اسلو،اسنور والن از نمایندگان پارلمان نروژ، ویکیلیکس را به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار و کمک کننده به آزادی بیان و شفاف سازی هزاره کنونی توصیف کرد. والن همچنین با بیان نقش این پایگاه اینترنتی در افشای دارایی های زین العابدین بن علی رئیس جمهور سابق تونس و اعضای خانواده و اقوام نزدیکش گفت، همین افشاگریها و تنویر افکار عمومی جامعه سبب بروز مخالفت علیه بن علی و در نهایت تبعید وی به خارج شد.

این عضو حزب چپ سوسیالیست پارلمان نروژ که بخشی از ائتلاف حزب حاکم سبز- قرمز این کشور است همچنین خاطر نشان کرد، انتشار اسناد و مدارک مربوط به فساد اداری و اقتصادی مقامات، دولت ها ، سازمان ها و همچنین مراقبت و نظارتهای نا محسوس و غیر قانونی  جنایات جنگی و شکنجه توسط بسیاری از مقامات کشورها از جمله افشارگریهای مهم این پایگاه اینترنتی در شفاف سازی سوء استفاده های دولت ها بود. کمیته پنج نفره از کسانیکه نامزدها را معرفی می کنند خواست پیشنهادات خود را پیش از زمان موعود و مشخص افشا نکنند.

برخی از نمایندگان پارلمان، پژوهشگران و شخصیت های دانشگاهی،برنده های جایزه صلح نوبل و همچنین برخی از اعضای کنونی و سابق کمیته نوبل نروژ از جمله افرادی هستند که می توانند نامزدهای جایزه صلح نوبل را معرفی کنند.
نظرات بینندگان