arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱

اتحادیه اروپا شش شرکت الکترونیکی را 1.9 میلیارد دلار جریمه کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتحادیه اروپا شش شرکت بزرگ تولید کننده وسایل الکترونیک را به خاطر نقض قوانین مربوط به رقابت سالم در تولید وفروش محصولات صنعتی و زد و بند پنهان برای بالا نگاه داشتن قیمت محصولاتی نظیر تلویزیون طی ده سال گذشته یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جریمه کرد.

طبق این حکم که توسط کمیسیون اروپا صادر شده است شرکت هلندی فیلیپس حدود ۳۱۳ میلیون دلار، شرکت کره ای «ال جی» ۲۹۵ میلیون دلار، پاناسونیک حدود ۱۵۷ میلیون دلار، شرکت سامسونگ حدود ۱۵۰ میلیون دلار، توشیبا حدود ۲۸ میلیون دلار و شرکت فرانسوی تکنیکولر حدود ۳۸ میلیون دلار جریمه شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز علاوه بر این شش شرکت بزرگ، دو شرکت زیر مجموعه پاناسونیک نیز شامل این حکم شده و به پرداخت مبالغ کمتری محکوم شده اند.

ظاهرا شرکت تایوانی چونگهوا وجود چنین زد و بندی برای ثابت نگاه داشتن قیمت تلویزیون و صفحه کامیپوتر را افشا کرده و به همین خاطر توسط کمیسیون اروپا جریمه نشده است.

طبق تحقیقات و اسناد موجود، مدیران این دو گروه از شرکت های بزرگ که یکی در عرصه تولید تلویزیون و دیگری در عرصه تولید صفحات (مانیتور) کامپیوتر سهم عمده ای از بازار را در کنترل خود داشتند در مذاکرات پنهانی طی سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ توافق کرده بودند که قیمت این محصولات را در بازار ثابت نگه دارند.

خواکین آلمونیا، مسئول نظارت بر رقابت صنعیت در کمیسیون اروپا در بیانیه ای گفته است: «عملکرد این شرکت های بزرگ بدترین نوع نقض قانون و زیر پا گذاشتن موازین رقابت آزاد در عرصه تولید و قیمت گذاری محصولات صنعتی است. به کارگیری چنین روش هایی برای شرکت های فعال در بازار اتحادیه اروپا مطلقا ممنوع است.»

این مقام کمیسیون اروپا افزود که این روش های غیرقانونی به خصوص به ضرر مصرف کنندگان تمام می شود.

خبرگزاری رویترز می افزاید شرکت هایی که در فهرست جریمه قرار دارند تولید کنندگان اصلی قطعات اصلی صفحات تلویزیون و مانیتور هستند که در اصطلاح فنی به آنها لوله های اشعه کاتد گفته می شود. بهای این قطعات در بسیاری از موارد تعیین کننده ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت هر دستگاه تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر است.

در سال های اخیر با پیشرفت فناوری های الکترونیکی اکثر دستگاه های تصویری از سیستم جدیدی به نام LCD   (سیستم نمایش کریستال مایع) و یا پلاسما استفاده می کنند.

تا قبل از جریمه اخیر شرکت های تولید وسایل الکترونیکی بزرگترین جریمه ای که اتحادیه اروپا تصویب کرده بود حدود یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون یورو بود که در سال ۲۰۰۸ در مورد شرکت های تولید شیشه اتومبیل اجرا شد.

در سال گذشته نیز اتحادیه اروپا چند شرکت اصلی تولید کننده شیشه مورد نیاز برای تولید لوله های اشعه کاتد را حدود ۱۳۰ میلیون دلار جریمه کرده بود.

در سال ۲۰۱۰ نیز چند شرکت تولید وسایل الکتروینک از جمله سامسونگ و ال جی باز هم به خاطر مشارکت در کنترل قیمت قطعات تصویری در مجموع حدود ۶۵۰ میلیون یورو جریمه شده بودند.
نظرات بینندگان