arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
آخرین خبرها از مصر ؛

هشدار گارد ویژه به معترضان/ تکمیلی: آرامش نسبی در مصر

هواداران محمد مرسی از محوطه کاخ ریاست جمهوری خارج شدند و گروهی از مخالفان او هم در ۳۰۰ متر کاخ و در پشت سیمهای خاردار و تانکهای ارتش مصر مستقر شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


هواداران محمد مرسی از محوطه کاخ ریاست جمهوری خارج شدند و گروهی از مخالفان او هم در ۳۰۰ متر کاخ و در پشت سیمهای خاردار و تانکهای ارتش مصر مستقر شده اند.

به گزارش انتخاب ؛ ارتش مصر به مخالفان و طرفداران محمد مرسی تا ساعت ۱۵ به وقت محلی فرصت داده بود تا محوطه کاخ ریاست جمهوری را ترک کنند.

ساعاتی پیش از آنهم ژنرال محمد زکی ، فرمانده گارد ریاست جمهوری مصر اعلام کرده بود  که ارتش و نیروهای تحت فرماندهی او در سرکوب معترضان شرکت نخواهند کرد.

صبح پنج شنبه چندین تانک و نفر بر زرهی ارتش مصر در اطراف کاخ ریاست جمهوری مستقر شدند .

تانکها و نیروهای گارد ریاست جمهوری پس از درگیریهای خونین بین مخالفان و هواداران محمد مرسی که چندین کشته بر جای گذاشت، در اطراف کاخ ریاست جمهوری مستقر شدند.

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر برای خروج از بحران کنونی کشور با وزیر دفاع و نمایندگان دولت جلسه مشترک برگزار کرد. بدنبال این نشست تصمیم گرفته شد که به تظاهرات اطراف کاخ ریاست جمهوری پایان داده شود. در عین‌حال ارتش اعلام کرد که از هیچ گروهی جانبداری نمی‌کند و در صورت بروز درگیری تنها خواهد کوشید طرفین را از یکدیگر جدا کند.


قرار است تا ساعاتی دیگر محمد مرسی ،‌ رئیس جمهوری مصر خطاب به مردم مصر سخنرانی کند.

 ۵ کشته و ۶۵۰ زخمی حاصل درگیری‌ها

بنابه گزارش منا، خبرگزاری دولتی مصر، روز پنجشنبه (۶ دسامبر، ۱۶ آذر) بر اثر درگیری‌ها بین طرفداران و مخالفان مرسی ۵ نفر کشته،۶۵۰ تن زخمی و ۵۰ نفر دستگیر شدند.

جنبش اخوان المسلمین مدعی است که ۵ تن از کشته شدگان از اعضای این گروه بودند. مخالفین ساعت‌ها سنگ و مواد آتش‌زا پرتاپ کردند و همچنین ماشین‌ها را آتش زدند.

در شهرهای اسماعیلیه و سوئز نیز بنا به ادعای شاهدین عینی بار دیگر صدها تن از مخالفین به سوی دفاتر اخوان المسلمین حمله ور شدند و این دفاتر را آتش زدند.

به‌دنبال این دگیری‌ها ۴ تن از سیاستمداران برجسته نزدیک به رئیس جمهور مصر استعفا دادند. یکی از نزدیکان مرسی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که رئیس جمهور در پیام تلویزیونی شامگاه پنجشنبه خود از مخالفین خواهد خواست که به دیالوگ روی آورند. وی همچین خاطرنشان کرد که مرسی پیشنهادات مشخصی برای خروج از بحران ارائه خواهد کرد.

تشدید درگیری‌ها و بحران داخلی مصر نگرانی کشورهای غربی را نیز برانگیخته است. گیدو وستروله، وزیر امرو خارجه آلمان گفت که خشونت راه حل مشکلات داخلی مصر نیست. وی طرفین درگیر در مصر را به خویشتنداری دعوت کرد.

هواداران مرسی به تظاهرات در برابر کاخ ریاست‌جمهوری پایان دادند

در پی استقرار تانک‌های ارتش مصر برای حفاظت از کاخ ریاست‌جمهوری، هواداران محمد مرسی به تظاهرات خود پایان دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروهی از مخالفان رئیس‌جمهور مصر علیرغم اخطار ارتش همچنان در محوطه کاخ ریاست‌جمهوری باقی مانده‌اند اما ارتش با کشیدن سیم خاردار به دور محوطه، آن را تحت کنترل خود درآورده است.

در درگیری‌ها میان هواداران و مخالفان محمد مرسی در شامگاه چهارشنبه دست‌کم پنج نفر کشته وده‌ها نفر زخمی شدند. ارتش مصر به هر دو گروه هشدار داده بود تا محوطه کاخ ریاست‌جمهوری را تا ساعت ۱۵ (به وقت محلی) ترک کنند.

تلویزیون دولتی مصر اعلام کرده است که محمد مرسی تا ساعاتی دیگر برای مردم سخنرانی خواهد کرد.


نظرات بینندگان