پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : گروه صنعتي ايران خودرو با توجه به اينکه کليه تاييدات بين المللي
گواهينامه هايTA (تاييديه نوع) را دريافت کرده آمادگي کامل براي ارتقاي
استاندارد آلايندگي محصولات توليدي به يورو 4 را دارد اما تا زمانيکه سوخت
مورد نياز به طور سراسري تامين نشود امکان اين امر وجود ندارد.
به گزارش ايکو پرس، کيوان وزيري مدير اجرا و نظارت بر استاندارد هاي ايران
خودرو با بيان اين مطلب گفت: در شرايطي که هنوز سوخت متناسب با استاندارد
يورو 4 درسراسر کشور توزيع نشده، ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروهاي سواري
به يورو 4 علاو ه بر افزايش آلودگي موجب وارد آمدن خسارت به خودروسازان مي
شود .
وي با اشاره به هزينه ريالي و ارزي ارتقاي خودروهاي سواري ايران خودرو به
استاندارد آلايندگي يورو 4 اظهار داشت: بين 500 تا هزار دلار بر قيمت تمام
شده خودرو با اجراي استاندارد آلايندگي يورو 4 اضافه مي شود که با توجه به
عدم تامين ارز مورد نياز توسط بانک مرکزي بر مشکلات اجرايي افزوده خواهد
شد.
وزيري تاکيدکرد: با توجه به وارداتي بودن تجهيزات يورو 4 در شرايط فعلي کشور توجيهي براي خروج اين مقدار ارز از کشور وجود ندارد .
مدير اجرا و نظارت بر استانداردهاي ايران خودرو افزود: به دليل آنکه هنوز
سوخت استاندارد يورو 4 مصوب هيات دولت در سراسر کشور فراگير نشده است،
خودروهاي توليدي گروه صنعتي ايران خودرو با استاندارد يورو4 درصورت
استفاده از سوخت غير متناسب با خسارت به طور ميانگين 5. 2 تا 5 .6 ميليون
توماني (هزينه تعويض قطعات موتوري ) مواجه خواهند شد.
وي تبعات ناشي از فراگير نشدن سوخت غير متناسب با استاندارد يورو 4 در
خودروهاي توليدي با اين استاندارد را کاهش عمر مفيد قطعات موتوري و
کاتاليست کانورتور، افزايش مصرف سوخت 10 تا 15 درصدي، افزايش پنج تا هفت
درصدي گازهاي آلاينده از خروجي اگزوز خودروها و کاهش توان خروجي موتور
عنوان کرد.