پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : میهن صنعت: مديران خودرو كه مونتاژ كننده انواع خودروهايMVM در كشور است توانست با حمايت سازندگان مادر در چين، علاوه بر افزايش محصول با افزايش تيراژ توليد نيز همراه شود.
مديران خودرو در هر صورت جزء واحدهاي توليدي داخلي محسوب مي شود كه زمينه اشتغال تعدادي از ايرانيان را فراهم كرده است، امانكته اساسي در اين مورد حمايت هاي چين از خودروساز خود در كشورهاي ديگر است.
بدون پيش داوري در خصوص اجناس چيني و خودروهاي MVM بايد توجه داشت كه خودروهاي اين شركت در مقابل محصولات ايران خودرو و سايپا نقش بسيار كم رنگتري در توليد ناخالص ملي و داخلي داشته اما با تكيه بر حمايتهاي كشور سازنده توانسته اند از خودروسازان داخلي كشور نيز پيشي بگيرند.
جاي بسي تعجب دارد كه اجناس چيني كه به بي كيفتي و به اصلاح بنجل بودن معروفند آنچنان تحت حمايت سازندگان آن قرار مي گيرند كه حتي در مقاصد و اهداف صادراتي كه داراي اجناس مشابه ملي بوده نيز از فراواني توليد و فروش برخوردار شده اند.
ذكر اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه يكي ازنمايندگان مجلس شوراي اسلامي روزگذشته در سريال ادامه دار عدم حمايت از توليد ملي گفت: اگر خودروساز نمیتواند خودرو ایمن تولید کنند، کنار برود! و اين شخص توضيح نداد اگر خودروسازي كنار برود 1 ميليون شاغل مستقيم و غير مستقيم كه از اين طريق در حال ارتزاق هستند كجا بروند؟واساساً صنايع بالا و پائين دستي صنعت خودرو چه كنند؟
سوال اصلي اينجاست آيا مسئولان و مديران ايراني حتي توان آموزش از چگونگي حمايت ها از صنعت خودرو را از كشوري همچون چين را ندارند؟ مساله عدم حمايت از صنعت خودرو درحال حاضر پيچيدگي معنا داري را بهخود گرفته است و كارشناسان اين صنعت با سردرگمي بدنبال پاسخ اين سوال هستند كه چرادر برهه حساس كنوني حمايت از خودروسازان تا اين حد افول كرده و كاهش حمايت ها از سوي چه كسي وبا چه نيتي آغاز شده است.