arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۸۹

شمقدری: اعتراض فیلم سازان زیبا و مقدس است

معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اعتراض‌هاي فيلم‌سازان مختلف نسبت به عدم حضور فيلم‌شان در جشنواره‌ فيلم فجر يا عدم پذيرش در بخش مسابقه، زيبا و مقدس است، چراکه نشانه‌ يک شور جشنواره‌يي و تمايل آن‌ها براي حضور در اين رويداد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اعتراض‌هاي فيلم‌سازان مختلف نسبت به عدم حضور فيلم‌شان در جشنواره‌ فيلم فجر يا عدم پذيرش در بخش مسابقه، زيبا و مقدس است، چراکه نشانه‌ يک شور جشنواره‌يي و تمايل آن‌ها براي حضور در اين رويداد است.

به گزارش ايسنا، در آستانه‌ برگزاري بيست‌ونهمين دوره‌ جشنواره‌ فيلم فجر، جواد شمقدري ـ معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ مهمان بخش گفت‌وگوي ويژه‌ خبري شبکه‌ دوم سيما بود و به پرسش‌هايي درباره‌ جشنواره‌ فيلم فجر و مسائل روز سينماي ايران پاسخ گفت.

در اين برنامه، مهدي مسعودشاهي ـ دبير جشنواره ـ و جمال شورجه ـ کارگردان سينما ـ نيز به‌عنوان مهمان تلفني صحبت کردند.

در ابتداي اين برنامه، شمقدري در پاسخ به مرتضي حيدري درباره‌ تفاوت دوره بيست‌ونهم جشنواره با دوره‌هاي گذشته، گفت: معتقدم جشنواره‌ امسال در تاريح ادوار اين رويداد سينمايي يک نقطه‌ عطف محسوب مي‌شود، زيرا بسياري از سينماگران تمايل به شرکت در آن را داشتند و به همين دليل، ظرفيت فيلم‌هاي بخش مسابقه افزايش پيدا کرده و به 33 فيلم رسيده است.

وي با بيان اين‌که در جشنواره‌ امسال مضامين مختلف سينمايي در فيلم‌ها گنجانده شده است، بيان کرد: حدود سه يا چهار اثر با مضامين سياسي در جشنواره حضور دارند، موضوعات بين‌المللي نيز به شيوه‌ مناسبي پردازش شده‌اند. همچنين فيلم‌هايي در گونه‌ خانوادگي وجود دارند که تمام اعضاي خانواده مي‌توانند با يکديگر به تماشاي آن بنشينند. اين در حالي است که در گذشته، فيلم‌هايي بر پرده‌ سينما نمايش داده مي‌شد که خانواده‌ها نمي‌توانستند با يکديگر آن‌ها را ببينند.

معاون سينمايي وزارت ارشاد ادامه داد: سينمايي ديني نيز گونه‌اي ديگر از سينماي کشور ماست که در گذشته مفهوم درستي مبني بر اين‌که چه تفکر و انديشه‌ي ديني پشت آثار بوده، وجود نداشت، اما در دوره‌ بيست‌ونهم جشنواره‌ فيلم فجر، سينماي ديني به‌خوبي مورد توجه واقع شده است.

شمقدري همچنين به حضور نسل‌هاي مختلف در بيست‌ونهمين دوره‌ جشنواره فيلم فجر اشاره کرد و افزود: تجميع نسل‌هاي مختلف از فيلم‌سازان در اين دوره از جشنواره قابل توجه است، زيرا آقاي قريب با 80 سال سن در اين دوره‌ جشنواره حضور دارند و البته کارگردان‌هاي جوان فيلم اولي بسياري نيز اين دوره از جشنواره‌ي فيلم فجر را تجربه خواهند کرد.

وي به چگونگي شيوه‌ انتخاب آثار از سوي هيأت انتخاب اشاره کرد و افزود: امسال 95 اثر به دبيرخانه‌ جشنواره رسيد که با اين وجود، هيأت انتخاب با شرايط بسيار مناسب‌تري فيلم‌ها تماشا کردند که از ميان اين تعداد فيلم، 70 اثر نيز در جشنواره به نمايش گذاشته خواهد شد.

معاون سينمايي وزارت ارشاد درباره‌ي ايجاد بخش «نوعي نگاه» در جشنواره بيست‌ونهم، گفت: فيلم‌هاي اين بخش با وجود آن‌که داوري نمي‌شوند، اما با نمايش در جشنواره مي‌توانند از نقد مردمي و منتقدان برخوردار شوند.

شمقدري با اشاره به انتقادها، ضمن بيان اين‌که بخش فيلم کوتاه و مستند 18 سال از جشنواره حذف شده بود، عنوان کرد: با توجه به جمع‌بندي‌هاي که داشتيم و مشورت‌هايي که با بزرگان سينما انجام داديم، بر آن شديم تا اين بخش به‌دليل مهجوريت از جشنواره حذف شود تا به‌صورت مستقل در قالب جشنواره‌هاي ديگر برگزار شود.

در ادامه‌ي اين گفت‌وگو، حيدري با بيان اين‌که شمقدري سال گذشته در مصاحبه‌اي اعلام کرد كه «ديگر فيلمي به‌عنوان ممنوع نخواهيم داشت» و اين‌که آيا امسال چنين فيلم‌هايي در جشنواره وجود خواهد داشت يا خير؟ اظهار كرد: به‌طور حتم ما با فيلم‌سازاني که دغدغه ملي دارند و منافع ملت ايران را مي‌شناسند، مشکلي نخواهيم داشت، اما ممکن است فيلم‌سازي در يک مرحله دچار اشتباه شود. به همين دليل، نگاه مميزي که يکي از مأموريت‌هاي اصلي اداره‌ي نظارت و ارزشيابي آثار سينمايي است، سبب مي‌شود تا آثار با آسيب کم‌تري نمايش داده شوند؛ اما اگر اصلاحيه‌اي به فيلم تعلق گيرد، فيلم‌ساز در جريان قرار خواهد گرفت.

معاون سينمايي وزارت ارشاد درباره‌ي چگونگي نمايش آثار در جشنواره‌ي فيلم فجر و مجوز نمايش آن‌ها، بيان کرد: از آنجا که مأموريت صدور مجور پروانه‌ي نمايش بسيار سنگين است، نمي‌توان در دو تا سه هفته آن را به انجام رساند. به همين دليل، براي نمايش فيلم‌ها در جشنواره، پروانه‌ي نمايش موقت صادر مي‌شود.

شمقدري با بيان اين‌که فقط چند فيلم‌ساز نسبت به عدم حضور آثارشان در بخش مسابقه معترض بودند، گفت: به‌جز چند نفر از دوستان که کمي دلخور شدند، بقيه‌ي سينماگران از شرايط حاکم بر جشنواره راضي بودند.

وي اضافه کرد: به نظرم اين‌که سينماگران از عدم حضور فيلم‌شان در جشنواره شکايت مي‌کنند، بسيار زيبا است، چراکه نشان مي‌دهد آن‌ها تمايل بسياري براي همراه شدن با اين رويداد بزرگ سينمايي دارند.

وي در اين برنامه اظهار كرد: اين اعتراض‌ها مقدس است و نشانه‌ي شور و نشاط جشنواره است.

معاون سينمايي با بيان اين‌که فيلم‌هاي جشنواره‌ي فيلم فجر براي اولين‌بار در سال‌هاي جنگ تحميلي در شهر اهواز به‌نمايش درآمد، عنوان کرد: در سال‌هاي دفاع مقدس، مديران جشنواره به احترام رزمندگان و البته براي اولين‌بار فيلم‌هاي اين رويداد را در شهري به‌جز تهران به‌نمايش درآوردند و اين اقدام سبب شد تا در سال‌هاي آينده، فيلم‌هاي جشنواره در ديگر شهرها نيز نمايش داده شوند.

شمقدري ادامه داد: اوج نمايش فيلم‌ها در شهرستان‌ها به سال گذشته مربوط مي‌شود، زيرا 13 شهرستان و 10 مرکز استان فيلم‌هاي اين جشنواره‌ي سينمايي را در سينماهاي خود به‌نمايش گذاشتند. البته امسال نيز با توجه به هزينه‌ي فرهنگي که به هر استان تعلق گرفته، قرار است خود براي حضور در جشنواره فيلم اقدام خواهند کرد.

به گفته‌ او، مديران جشنواره به‌دنبال اين هستند که جشنواره را در هشت منطقه سينمايي تعريف‌شده برگزار شود که تا کنون دو شهر قطعي شده‌اند.

شمقدري درباره‌ي امکاناتي که بنا به گفته‌هاي قبلي او قرار بود به آثار برتر جشنواره داده شود، توضيح داد: در دفترچه‌ سياست‌گذاري‌هاي سينمايي ذکر شده است که به اثري که عنوان برتر را به‌دست مي‌آورد، امکاناتي داده شود و به همين منظور، کارگردان آن مي‌تواند سال آينده اثر جديد خود را بدون رفتن در شوراي پروانه نمايش بسازد.

وي گفت: تا کنون 95 فيلم به توليد رسيده‌اند و اگر جشنواره يک ماه ديرتر برگزار مي‌شود، 120 اثر متقاضي حضور در آن مي‌شدند و اين به معناي افزايش توليدات سينمايي است. در حالي که در سال‌هاي گذشته، فيلم‌سازان در صف توليد فيلم براي دريافت امکانات و تجهيزات سينمايي مي‌ايستادند.

معاون سينمايي در پاسخ به پرسش حيدري مبني بر اين‌که که «اگر توليدات سينمايي بالاست چرا فروش آن‌ها چندان چشمگير نيست؟» گفت: مخاطب سينما نسبت به سال گذشته کمي افزايش پيدا کرده است، اما سينماگران مورد حمايت دولت هستند. به همين دليل، بودجه‌اي را که متقبل مي‌شوند به آن‌ها بازگردانده خواهد شد و حتا اگر در هاليوود نيز يک تحقيق درست انجام شود، خواهيم ديد که سينماي آن‌ها نيز چندان مستقل نيست.

شمقدري درباره‌ تشکيل شوراي عالي سينما، اظهار کرد: يکي از دستورات اين شورا، تشکيل سازمان سينماست، زيرا سينما جايگاه ويژه‌اي دارد و ايجاد چنين سازماني براي آن الزامي است.

وي در ادامه درباره‌ي جايگاه و نمايش فيلم‌هاي ايراني در خارج از کشور، عنوان کرد: معتقدم در اين زمينه در گذشته بسيار غفلت شده است. ما تلاش مي‌کنيم با توجه به تجربه‌هاي گذشته، سينماي ايران را به جهان معرفي کنيم.

شمقدري در اين‌باره افزود: يکي از مؤسسه‌ها را نيز مأمور فعاليت در اين زمينه کرده‌ايم و تا کنون براي 16 فيلم وارد مذاکره با ديگر کشورها شده‌ايم.

معاون امور سينمايي در پايان صحبت‌هاي خود گفت: مي‌توانم نويد بدهم که سينمادوستان امسال مي‌توانند فيلم‌هاي خوبي را ببينند. اميدوارم مخاطبان جشنواره‌ بيست‌ونهم، پشت درهاي سينما نمانند.

در ادامه‌ اين گفت‌وگو، مهدي مسعودشاهي ـ دبير بيست‌ونهمين دوره‌ جشنواره ـ به‌شكل تلفني با برنامه ارتباط پيدا کرد و گفت: جشنواره‌ سال جاري با توجه به رونقي که به کمک عوامل سينما گرفته است، به‌طور حتم يکي از بي‌نظيرترين دوران خود را پشت سر خواهد گذاشت. اميدوارم تجربه‌ خوبي براي اقدامات بعدي در سينما محسوب شود.

وي با اشاره به افزايش فروش بليت‌هاي جشنواره در اين دوره از جشنواره فيلم فجر، گفت: بيش از دو برابر سال گذشته افزايش فروش بليت داشته‌ايم. اين در حالي است که از تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها براي خريد بليت‌هاي جشنواره دعوت مي‌کنيم.

در ادامه اين برنامه، جمال شورجه ـ کارگردان سينما ـ در يک ارتباط تلفني، با اشاره به حضور تازه‌اش در جشنواره بيان کرد: اميدوارم با توجه به زحماتي که براي فيلم «33 روز» کشيده شده، نتيجه خوبي را در جشنواره امسال به‌دست آورد، هرچند رقابت اين دوره از فيلم فجر بسيار تنگاتنگ است.

وي ادامه داد: حدود يک‌ميليارد تومان هرينه‌ي ساخت اين فيلم شد. البته اين در حالي است که هزينه‌ي يک فيلم تنها از طريق پرده سينما بارنمي‌گردد، بلکه رايت‌هاي خارجي، شبکه نمايش خانگي و... نيز در اين امر دخيل هستند.

شورجه در پاسخ به اين پرسش مجري برنامه که از توليدات فيلم چند درصد آن به فيلم‌نامه‌نويس بازمي‌گردد، توضيح داد: نسبت پولي که به فيلمنامه تعلق مي‌گيرد، بسيار محدود است و معتقدم اين نسبت بايد در سينما اصلاح شود، زيرا در حق فيلمنامه‌نويس جفا مي‌شود.
نظرات بینندگان