arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۷۵۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱

فهرست جدید ممنوعیت صادراتی +جدول

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فهرست جدید ممنوعیت و محدودیت صادراتی براساس تازه ترین بخشنامه دولت را به همراه تصویر این بخشنامه‌ها منتشر کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، بعد از نامه جنجال برانگیز سیدجواد تقوی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به سازمان توسعه تجارت ایران برای ممنوعیت صادراتی 52 قلم کالای صادراتی، دولت بازنگری‌هایی را در این زمینه انجام داد و در نهایت، جسته و گریخته با اطلاع‌رسانی مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران، مشخص شد که تغییراتی در حذف و اضافه این 52 قلم کالای ممنوعه صادراتی انجام شده است.

برهمین اساس، بخشنامه17 آبان ماه سازمان توسعه تجارت مبنی بر لیست دوگانه "محدودیت و ممنوعیت" صادراتی صادر شده بود. در این بخشنامه دو جدول شامل کالاهای مشمول ممنوعیت صادرات ( 39 قلم کالا) و کالاهای مشمول پرداخت عوارض صادراتی (34 قلم کالا) پیش بینی شده بود.

حال به تازگی بخشنامه جدیدی در تاریخ 23 آذرماه سال جاری ابلاغ شده ، بر مبنای آن، سه فهرست مبنی بر " کالاهای مشمول ممنوعیت صادراتی"، "کالاهای مشمول پرداخت عوارض یا مجوز صادراتی" و "کالاهای مشمول عوارض صادراتی" نهایی شده است.

بر این اساس برخی از این کالاها که در زمره کالاهای اساسی قرار می‌گیرند، در ردیف‌های اول قرار گرفته‌اند و بر اساس این مصوبه، صادرات آنها از 8 آبانماه سال جاری ممنوع اعلام شده بود که در این ردیف، کالاهایی همچون گندم، آرد گندم، صرفا شکر خام، سفید و قند، گوشت قرمز، جو، ذرت دامی، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی شامل تعرفه‌های 12079920- 12060000- 1205- 1201 قرار می‌گیرند.

اما برخی از کالاها همچون شیرخشک به استثنای شیرخشک اطفال تحت ردیف تعرفه‌‎های 04022110- 04021010- 0402109 تاریخ اجرای آنها از 8 آبانماه به 25 آذرماه تغییر یافته است.

نکته حائز اهمیت این است که کالاهای مشمول ممنوعیت صادرات از 52 قلم ابتدا به 39 قلم کالا و هم اکنون به 27 قلم تقلیل یافته است.

حال جزئیات کامل سه فهرست مبنی بر " کالاهای مشمول ممنوعیت صادراتی"، "کالاهای مشمول پرداخت عوارض یا مجوز صادراتی" و "کالاهای مشمول عوارض صادراتی"  که نهایی شده، به شرح زیر است:


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
0
1
عجب!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
1
1
البته از نظر كنترل قيمت داخلي خوب است ولي تقريبا بيشتر چيزهايي كه قابل صادر كردن هستند ممنوع شده.پس گرانتر شده دلار براي افزايش صادرات باد هوا بود چون ما از نظر زيرساختار اقتصادي ظرفيت و توانايي صادرات را نداريم.اگر هم بدليل بالا بودن نرخ دلار صادر كردن بصرفه باشد،بازار داخلي مي لنگد و صادراتش ممنوع مي شود!
نظرات بینندگان