
نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارشی به قلم «پاتریشیا کوهن» منتشر کرد که در آن به پیامدهای جهانی سریع جنگ تجاری رئیسجمهور آمریکا با چین پرداخته شده است.
به گزارش «انتخاب»، نویسنده اشاره کرده است که تعرفههای گمرکی متقابل، محدودیتهای صادرات بین ایالات متحده و چین، و فشارها بر کشورها برای گرفتن موضع، اقتصاد جهانی را در حالتی از آشفتگی و عدم قطعیت فزاینده فرو برده است.
وی افزود که یکی از نهادهای برجسته تحلیل شاخصهای اقتصادی جهانی، سهشنبه گذشته آخرین گزارش خود را منتشر کرده و توضیح داد که مجموعهای از تحولات، حتی پیش از انتشار گزارش، شروع به تغییر چشمانداز اقتصادی کردهاند.
به عنوان مثال، تعرفههای جدید آمریکا بر واردات چوب، مبلمان و کابینتهای آشپزخانه به اجرا درآمده است. کوهن میگوید این اقدامات احتمالاً هزینه ساخت خانهها را افزایش میدهد، و اضافه میکند که اجرای «مرحله اول» تعرفههای بالای ورودی به بنادر که توسط هر دو کشور آمریکا و چین بر کشتیهای یکدیگر اعمال شده، آغاز شده است.
زنجیرهای از پیامدها
نویسنده میگوید که این اقدام فقط یک حلقه در زنجیره پیامدهایی است که تعهد ترامپ به تغییر نظام اقتصادی جهانی ایجاد کرده است و اشاره میکند که اقدامات تشدیدی بیشتری در راه است.
کوهن توجه را به این نکته جلب میکند که پکن هفته گذشته تصمیم گرفت محدودیتهای صادرات خود بر فلزات کمیاب را تشدید کند؛ این مواد برای تولید نیمههادیها، تلفنهای همراه، توربینهای بادی و اکثر دستگاههای مدرن ضروری هستند.
طبق گزارش، محدودیتهای جدید بر تجهیزات تولید باتری خودروهای برقی نیز قرار است ماه آینده به اجرا درآید.
رابطهای بسیار متغیر
کوهن از ریچارد پورتس، استاد اقتصاد در دانشکده کسبوکار لندن، نقل قول میکند که گفته است: «رابطه بین ایالات متحده و چین بسیار متغیر است و هیچکس نمیداند از روزی به روز دیگر چه انتظاری باید داشته باشد؛ این امر در دوره فعلی دولت طبیعی است.»
گزارش میافزاید که تنش فزاینده بین این دو قدرت اقتصادی جهانی، اکثر کشورهای جهان را به دایره نزاع میکشاند. به عنوان مثال، محدودیتهای چین بر فلزات و آهنرباها بر شرکتهای خودروسازی اروپایی تأثیر میگذارد که به این مواد وابسته هستند و آنها را از طریق مرزهای اروپا منتقل میکنند. همچنین تعرفههای اعمالشده بر کشتیهای ساخت چین حتی شامل شرکتهای غیرچینی که در بنادر آمریکا پهلو میگیرند، میشود.
گزارش نیویورک تایمز اشاره میکند که پکن و واشنگتن همچنین فشارهای فزایندهای بر کشورهای جهان وارد میکنند تا آنها را به اتخاذ مواضع جانبدار وادار کنند. به عنوان مثال، مکزیک که یکی از بزرگترین واردکنندگان خودروهای چینی در جهان است، ماه گذشته پیشنهاد کرد تعرفه ۵۰ درصدی بر این خودروها اعمال کند، پس از فشار شدید دولت ترامپ.
در همین حال، هند به چین نزدیکتر شد پس از آن که کاخ سفید، به دلیل ادامه خرید نفت روسیه توسط دهلینو، تعرفههای تا ۵۰ درصد بر کالاهای هندی اعمال کرد. در اوت، نخستوزیر هند، نارندرا مودی، برای اولین بار پس از هفت سال به چین سفر کرد تا در یک کنفرانس امنیتی و اقتصادی شرکت کند، در حرکتی آشکار که نشان میدهد هند هم متحدانی دارد اگر دولت ترامپ به اعمال تحریم علیه آن ادامه دهد.
شتاب، کندی و بازتابها
نویسنده میگوید تغییرات در سیاستهای تجاری جهانی از زمان روی کار آمدن ترامپ همزمان با شتاب و کندی همراه بوده است و این امر منجر به بازتابهای گسترده و غیرمنتظره در سطح جهان شده است.
تنش تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان در سراسر جهان گسترش یافته است، به طوری که کشتیهای ساختهشده در چین در بنادر آمریکا با تعرفه مواجه میشوند.
کوهن توضیح میدهد که گرایش به حمایتگرایی در جهان رو به افزایش است و کشورهایی مانند کانادا، برزیل و مکزیک اقداماتی برای حفاظت از صنایع داخلی خود در زمینه فولاد انجام دادهاند.
با وجود تغییرات مکرر در سیاستهای تجاری، پروفسور لوکرتزیا رایخلین از دانشکده کسبوکار لندن به نیویورک تایمز تأکید کرده است که اقتصاد جهانی همچنان بسیار به هم پیوسته باقی خواهد ماند، حتی با انتقال مرکز ثقل به سمت آسیا و دور شدن از غرب.