باتریهای خودرو و باتریهای چرخه عمیق - ممکن است این اصطلاحات را زیاد شنیده باشید، و قابل درک است که فکر کنید تقریباً یکسان هستند، درست است؟ اما این دو نوع باتری در واقع بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.
در این وبلاگ نگاهی به تفاوت بین چرخه عمیق و باتری خودرو خواهیم انداخت، بنابراین در دنیای پرقدرت باتریهایی که وسایل نقلیه ما را شارژ و آماده نگه میدارند، کمربند ایمنی خود را ببندید.

یک باتری چرخه عمیق بیصدا کار میکند و سطح ثابتی از قدرت را در مدت زمان طولانی تولید میکند - که برای تأمین انرژی یک وسیله نقلیه بدون موتور کافی است.
برخلاف باتریهای سرب-اسیدی معمولی خودرو، باتریهای چرخه عمیق طوری طراحی شدهاند که کاملاً تخلیه و سپس بارها و بارها کاملاً شارژ شوند. خروجی برق ثابت میماند، به این معنی که چراغها کمنور نمیشوند یا عملکرد کند نمیشود، حتی زمانی که باتری به سمت خالی شدن میرود، بنابراین زمانی که به انرژی در مدت زمان طولانی نیاز دارید، مانند کمپینگ یا قایقسواری، ایدهآل هستند. همچنین میتوانید آنها را از طریق پنلهای خورشیدی یا به سادگی با اتصال به شارژری که به پریز برق متصل است، شارژ کنید.
نه، باتری ماشین معمولی چرخه عمیق نیست. مانند یک دونده سرعت در یک مسابقه رله، باتری ماشین شما برای ارائه یک انفجار قدرتمند اما کوتاه انرژی برای به حرکت درآوردن موتور طراحی شده است، سپس هنگام رانندگی، دینام شارژ را جایگزین میکند. یک باتری با چرخه عمیق بیشتر شبیه یک دونده ماراتن است و سرعت خود را برای مسافت طولانی تنظیم میکند.

انواع مختلفی از باتری ماشین وجود دارد، مانند باتریهای Flood Cell برای ماشینهای قدیمیتر، باتریهای Enhanced Flooded برای ماشینهای استاندارد و باتریهای کلسیمی که در شرایط آب و هوایی نامساعد دوام بیشتری دارند. همچنین باتریهای Absorbent Glass Mat (AGM) وجود دارند که برای وسایل نقلیه پرمصرف مانند خودروهایی که لوازم جانبی زیادی دارند عالی هستند. و سپس باتریهای لیتیوم-یونی برای وسایل نقلیه هیبریدی یا برقی وجود دارد که در آن Deep Cycle ظاهر میشود.

باتریهای چرخه عمیق قدرت ماندگاری بالایی دارند و حدود ۲۰۰۰ چرخه تخلیه و شارژ کامل را تحمل میکنند. از سوی دیگر، باتریهای خودرو فقط حدود ۲۰۰ چرخه دوام میآورند. در مورد طول عمر کلی، اگرچه این به عوامل مختلفی مانند رانندگی مکرر با حالت توقف-حرکت، قرار گرفتن در معرض آب و هوای شدید و تعداد لوازم جانبی که به آنها نیرو داده میشود (فقط برای ذکر چند مورد)، باتریهای چرخه عمیق ۳ تا ۶ سال عمر میکنند که مشابه باتریهای خودرو با حدود ۳ تا ۵ سال است.
قیمت باتری ماشین به نیازهای خاص وسیله نقلیه شما بستگی دارد، هزینه آن از 3 میلیون تا 8 میلیون تومان برای یک باتری ساده و بین 5 تا 12 میلیون تومان برای یک باتری ممتاز شروع میشود. هزینه متوسط یک باتری چرخه عمیق بسته به اندازه، مدل و برند باتری میتواند بین 4 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان باشد.
رایجترین مکانهایی که باتریهای چرخه عمیق را مشاهده میکنید، قایقها، وسایل نقلیه تفریحی (مانند کاروانها و ماشینهای گلف)، سیستمهای انرژی خورشیدی، دوچرخههای برقی و البته وسایل نقلیه الکتریکی هستند. توجه به این نکته مهم است که باتریهای چرخه عمیق معمولاً برای استفاده در خودروهای معمولی توصیه نمیشوند.
شما هرگز نباید از باتری چرخه عمیق به عنوان جایگزینی برای باتری معمولی ماشین استفاده کنید، زیرا استفاده از باتری چرخه عمیق در ماشین میتواند آسیب زیادی به سیستم الکتریکی ماشین شما وارد کند. آنها فقط باید برای وسایل نقلیهای استفاده شوند که به طور خاص برای استفاده از باتریهای چرخه عمیق طراحی شدهاند، مانند خودروهای برقی یا هیبریدی.
توصیه نمیشود که خودرویی را با باتری چرخه عمیق (deep cycle) با جامپ استارت (باتری به باتری) روشن کنید. باتریهای چرخه عمیق برای ارائه جریان کم برق در مدت زمان طولانی طراحی شدهاند، در حالی که روشن کردن خودرو به جریان بالا در یک بازه زمانی کوتاه نیاز دارد. استفاده از باتری چرخه عمیق برای جامپ استارت خودرو میتواند آسیب جبرانناپذیری ایجاد کند، بنابراین بهتر است آن را امتحان نکنید. اما اگر باتری شما هیبریدی است - به این معنی که هم برای استارت و هم برای چرخه عمیق کاربرد دارد - معمولاً استفاده از آن برای جامپ استارت خودرو اشکالی ندارد.