
ویدئوهای تیکتاک دربارهی صرع که حاوی اطلاعات نادرست یا گمراهکننده هستند، نسبت به ویدئوهای دقیق و علمی بازدید بیشتری میگیرند.
به گزارش انتخاب و به نقل از هلث دی؛ بیش از ۵۵ درصد بازدیدها متعلق به ویدئوهایی است که اطلاعات غلط را تبلیغ میکنند، در حالی که ویدئوهای دقیق ساختهشده توسط پزشکان بازدید بسیار کمتری دارند.
یک مطالعهی جدید نشان میدهد ویدئوهای کلیکبیتی تیکتاک دربارهی درمان صرع، که سرشار از اطلاعات جعلی هستند، بازدید بیشتری نسبت به محتوای مبتنی بر شواهد علمی دریافت میکنند.
به گزارش پژوهشگران در نشست سالانه انجمن صرع آمریکا در آتلانتا، بیش از نیمی از ویدئوهای تیکتاک در مورد صرع، حاوی ادعاهای نادرست، گمراهکننده و بالقوه خطرناک بودهاند.
دکتر «اولینا ددیک»، رزیدنت نورولوژی کودکان در کلینیک مایو، گفت:
«در تیکتاک، ویدئوهایی که بیشترین مخاطب را پیدا میکنند معمولاً کمدقتترینها هستند. این وضعیت برای افراد مبتلا به صرع یک خطر واقعی ایجاد میکند، چون ادعاهای درمانی نادرست میتواند مراقبت مؤثر را به تأخیر بیندازد، افراد را به روشهای ناامن سوق دهد و بیاعتمادی به متخصصان پزشکی را بیشتر کند.»
جزئیات مطالعه
پژوهشگران ۲۰۰ ویدئوی مرتبط با «درمان صرع» یا «درمان تشنج» را از نظر میزان دقت بررسی کردند.
نتایج نشان داد:
• ۵۵ درصد بازدیدها (حدود ۲.۹ میلیون از بیش از ۵۲ میلیون بازدید) مربوط به ۹۸ ویدئو بوده که «نادرست»، «غیر دقیق» یا «احتمالاً مضر» ارزیابی شدهاند.
• برخی از این ویدئوها درمانهای اثباتنشدهای مانند ماساژ یا فشار نقاط خاص را تبلیغ میکردند.
• حتی یک مورد استفاده از تنتور ماریجوانا را توصیه میکرد که میتواند خطر تشنج را افزایش دهد.
از میان این ۹۸ ویدئو:
• ۹۱ مورد توسط اینفلوئنسرها یا درمانگران طب جایگزین ساخته شده بود.
• پزشکان تنها ۲۷ ویدئو تولید کرده بودند که ۹۶ درصد آنها «درست» یا «تا حد زیادی درست» ارزیابی شد.
ویدئوهای تولیدشده توسط پزشکان شامل راهنماییهای علمی دربارهی عوارض داروها، زمان مناسب برای مشورت دربارهی تغییر دارو و توضیح برخی گزینههای جراحی برای صرعهای مقاوم بودند.
با این حال، این ویدئوهای دقیق کمتر از ۳۶۸ هزار بازدید داشتند و توجه بسیار کمتری نسبت به ویدئوهای حاوی اطلاعات غلط به خود جلب کردند.
نیاز به اطلاعات قابل اعتماد
دکتر «داگلاس نوردلی»، متخصص صرع کودکان در دانشگاه شیکاگو، گفت:
«این یافتهها یادآور این نکتهاند که افراد مبتلا به صرع هر روز برای یافتن پاسخ، فضای آنلاین را جستوجو میکنند. ما باید در همان فضا با اطلاعات واضح و جذاب حاضر باشیم، چون در حال حاضر یافتن راهنمای قابل اعتماد کار دشواری است.»
پژوهشگران تأکید کردند که افراد مبتلا به صرع باید با دقت بیشتری به اعتبار سازندگان محتوا نگاه کنند و مطمئن شوند که فرد سازنده آموزش پزشکی معتبر دارد. همچنین باید از ادعاهای درمانهای معجزهآسا یا راهحلهای سریع دوری کنند و پیش از عمل به توصیههای فضای مجازی، با پزشک مشورت نمایند.
دکتر «هوارد گودکین»، رئیس انجمن صرع آمریکا، گفت:
«این مطالعه واقعیت نگرانکنندهای را نشان میدهد: افرادی که به دنبال کمک برای مشکلات سلامت خود هستند، اغلب با اطلاعاتی مواجه میشوند که نهتنها نادرست، بلکه بالقوه خطرناکاند. بیماران و خانوادهها به توصیههایی نیاز دارند که واقعاً قابل اعتماد باشد، بهویژه وقتی پای بیماری پیچیدهای مثل صرع در میان است.»