کد خبر: ۸۹۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۱۸ آذر ۱۴۰۴

بازی ویدئویی آموزشی به کودکان کمک می‌کند علوم یاد بگیرند

پژوهشگران یک بازی ویدئویی طراحی کرده‌اند تا به دانش‌آموزان ابتدایی کمک کند مباحث آناتومی را بهتر بیاموزند.این بازی به کودکان یاد می‌دهد چگونه داده جمع‌آوری کنند، اطلاعات را تحلیل کنند و در قالب شش مرحله مسائل را حل کنند. پژوهشگران می‌گویند بازی‌های ویدئویی می‌توانند کودکان را درگیر یادگیری نگه دارند، اما همچنان حضور و هدایت معلم ضروری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

 پژوهشگران یک بازی ویدئویی طراحی کرده‌اند تا به دانش‌آموزان ابتدایی کمک کند مباحث آناتومی را بهتر بیاموزند.این بازی به کودکان یاد می‌دهد چگونه داده جمع‌آوری کنند، اطلاعات را تحلیل کنند و در قالب شش مرحله مسائل را حل کنند. پژوهشگران می‌گویند بازی‌های ویدئویی می‌توانند کودکان را درگیر یادگیری نگه دارند، اما همچنان حضور و هدایت معلم ضروری است.

 

به‌گزارش انتخاب و به نقل از هلث دی؛  بازی‌های ویدئویی اغلب به‌عنوان ابزاری برای حواس‌پرتی شناخته می‌شوند، اما یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که این بازی‌ها ممکن است به کودکان در تقویت مهارت‌های مهم علمی کمک کنند.

 

پژوهشگران دانشگاه جورجیا یک بازی ویدئویی آموزشی طراحی کرده‌اند که به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کمک می‌کند درباره‌ی بدن انسان، سلامت و نحوه‌ی استفاده از شواهد—به همان روشی که دانشمندان انجام می‌دهند—بیشتر بیاموزند.

 

این بازی که Virtual Vet نام دارد، طی هفت سال ساخته شده و سه بار به‌طور گسترده بازطراحی شده تا در نهایت نسخه‌ی ایده‌آل برای کودکان آماده شود.

 

پژوهشگران: برای یادگیری علوم، باید ابتدا سواد پایه را تقویت کرد

 

به گفته‌ی جورجیا هادجز، نویسنده‌ی اصلی مطالعه و استادیار آموزش:

«برای اینکه بچه‌ها بتوانند به این محتوا دسترسی پیدا کنند، باید از مهارت‌های ریاضی و خواندن آن‌ها پشتیبانی کنیم. این چیزی بود که در طراحی اولیه‌ی بازی در نظر نگرفته بودیم.»

 

او توضیح می‌دهد:

• طراحی اولیه بازی کاملاً متمرکز بر «علم، علم، علم» بود.

• اما تیم پژوهشی فهمید که برای یادگیری مؤثر علوم، ابتدا باید توانایی‌های ریاضی و سواد خواندن تقویت شود.

• سپس این مهارت‌ها به تحلیل و تفسیر داده‌ها گسترش می‌یابد، و در نهایت یادگیری علمی رخ می‌دهد.

 

نتایج این پژوهش که در مجله‌ی Science Education منتشر شده نشان داد:

• کودکانی که این بازی را انجام دادند، به‌طور میانگین نمرات بالاتری در مباحث آناتومی کسب کردند

در مقایسه با کودکانی که همان محتوا را به روش کلاس درس سنتی آموخته بودند.

 

داستان دو گربه؛ روایت بازی Virtual Vet

 

در این بازی، دانش‌آموزان نقش دستیاران یک درمانگاه دامپزشکی را بازی می‌کنند که از دو گربه به نام‌های Cookies و Cream مراقبت می‌کنند:

• یکی از گربه‌ها سالم است

• دیگری انرژی کمی دارد و اضافه‌وزن دارد

 

کودکان باید:

• داده جمع‌آوری کنند

• مشاهدات دقیق انجام دهند

• فرضیه‌ها را آزمایش کنند

• و در پایان راه‌حل‌هایی پیشنهاد دهند

 

همه‌ی این‌ها در قالب شش مرحله با اهداف آموزشی مشخص انجام می‌شود.

 

کودکان در طول بازی بازخورد می‌گیرند و باید اشتباهاتشان را اصلاح کنند تا اجازه‌ی ادامه‌ی مراحل را داشته باشند.

 

به گفته‌ی هادجز:

«وقتی به بچه‌ها بازخورد بدهید و فرصتی بدهید که با آموزش دوباره امتحان کنند، یادگیری بیشتری اتفاق می‌افتد.»

 

بازی جایگزین معلم نیست—بلکه ابزار کمکی است

 

پژوهشگران تأکید کرده‌اند که این بازی نباید نقش معلم را حذف کند:

• کودکان بازی می‌کنند

• معلمان روند پیشرفت را زیر نظر دارند

• در مواقع لازم حمایت و راهنمایی ارائه می‌شود

 

هادجز می‌گوید:

«معلم را حذف نکنید؛ بلکه او را در کنار بازی قرار دهید تا روند یادگیری را تسهیل کند.»

 

نظرات بینندگان