کد خبر: ۹۰۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۹ - ۰۱ دی ۱۴۰۴

آغاز ساخت ناو هواپیمابر هسته‌ای جدید فرانسه؛ بزرگ‌ترین کشتی جنگی اروپا جانشین «شارل دوگل» می‌شود

رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) تایید کرد که این کشور، با وجود فشارهای مالی بر بودجه عمومی، ساخت یک ناو هواپیمابر هسته‌ای جدید را در دستور کار قرار داده است. اقدامی که توان دریایی فرانسه را به‌طور قابل‌توجهی تقویت خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: فرانسه قصد دارد یک ناو هواپیمابر هسته‌ای جدید بسازد تا جایگزین ناو پرچم‌دار فعلی خود، «شارل دوگل» شود.
 
رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) تایید کرد که این کشور، با وجود فشارهای مالی بر بودجه عمومی، ساخت یک ناو هواپیمابر هسته‌ای جدید را در دستور کار قرار داده است. اقدامی که توان دریایی فرانسه را به‌طور قابل‌توجهی تقویت خواهد کرد.
 
امانوئل ماکرون در سخنرانی خود خطاب به نیروهای فرانسوی در ابوظبی گفت تصمیم آغاز ساخت «ناو هواپیمابر نسل جدید» (PA-NG) همین هفته اتخاذ شده است.
 
او گفت: «در دوران شکارچیان، برای آن‌که از ما هراس داشته باشند باید قدرتمند باشیم، و به‌ویژه در دریا قدرتمند باشیم.»
 
آقای ماکرون افزود: «به همین دلیل، در چارچوب دو قانون اخیر برنامه‌ریزی نظامی و پس از بررسی دقیق و همه‌جانبه، تصمیم گرفتم فرانسه را به یک ناو هواپیمابر جدید مجهز کنم.»
 
آنچه درباره ناو هواپیمابر هسته‌ای جدید می‌دانیم
 
این ناو که با نام «هواپیمابر نسل جدید» (PA-NG) شناخته می‌شود، قرار است در سال ۲۰۳۸ وارد خدمت شود و جای ناو هواپیمابر سالخورده شارل دوگل را بگیرد که از سال ۲۰۰۱ در حال فعالیت است.
 
وزن جابه‌جایی این ناو حدود ۷۸ هزار تُن و طول آن ۳۱۰ متر خواهد بود؛ در حالی که شارل دوگل ۴۲ هزار تُن وزن و ۲۶۱ متر طول دارد.
 
با این حال، ناو جدید فرانسه همچنان کوچک‌تر از بزرگ‌ترین ناو جنگی جهان، یعنی یو‌اس‌اس جرالد فورد آمریکا خواهد بود که بیش از ۱۰۰ هزار تُن وزن و ۳۳۴ متر طول دارد.
 
مانند ناو فعلی، ناو جدید فرانسه نیز هسته‌ای خواهد بود و به جنگنده‌های رافال مجهز می‌شود. همچنین قرار است دارای دو یا سه سامانه پرتاب الکترومغناطیسی هواپیما باشد که امکان پرتاب سریع‌تر هواگردها را فراهم می‌کند.
 
آقای ماکرون اعلام کرد این پروژه برای حدود ۸۰۰ شرکت تامین‌کننده فرصت ایجاد می‌کند که ۸۰ درصد آن‌ها شرکت‌های کوچک و متوسط هستند.
 
او گفت: «من شخصا تضمین می‌کنم که از شرکت‌های ما حمایت شود و در ماه فوریه آینده برای دیدار با آن‌ها به کشتی‌سازی خواهم رفت.»
 
کاترین ووترن، وزیر نیروهای مسلح فرانسه گفت ناو جدید قادر خواهد بود در ماموریت‌های دوربرد، سنگین و طولانی‌مدت، با آمادگی بالا و در زمان کوتاه وارد عمل شود.
 
هزینه و چالش‌های مالی
 
هزینه این برنامه حدود ۱۰.۲۵ میلیارد یورو برآورد شده است. کار بر روی اجزای پیشران هسته‌ای از سال گذشته آغاز شده و سفارش نهایی باید در قالب بودجه سال ۲۰۲۵ ثبت شود.
 
با این حال، برخی نمایندگان میانه‌رو و چپ معتدل در پارلمان فرانسه اخیرا پیشنهاد داده‌اند که به دلیل وضعیت دشوار مالی دولت، اجرای این پروژه به تعویق بیفتد.
 
افزایش بودجه دفاعی
 
امانوئل ماکرون همچنین از اختصاص ۶.۵ میلیارد یورو بودجه اضافی نظامی طی دو سال آینده خبر داده است.
 
به گفته او، فرانسه قصد دارد هزینه‌های دفاعی خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۶۴ میلیارد یورو برساند؛ رقمی که دو برابر بودجه دفاعی سال ۲۰۱۷، زمان آغاز ریاست‌جمهوری او است.
 
در حال حاضر ارتش فرانسه حدود ۲۰۰ هزار نیروی فعال و بیش از ۴۰ هزار نیروی ذخیره دارد و پس از لهستان، دومین ارتش بزرگ اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.
 
فرانسه قصد دارد تعداد نیروهای ذخیره را تا سال ۲۰۳۰ به ۸۰ هزار نفر افزایش دهد.
 
فرانسه در کنار بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا یکی از معدود کشورهای اروپایی است که ناو هواپیمابر عملیاتی دارد. ناو جدید قرار است بزرگ‌ترین ناو جنگی ساخته‌شده در اروپا باشد.
 
در مقایسه، توان ناوگان‌های اروپایی همچنان بسیار محدودتر از ایالات متحده (با ۱۱ ناو هواپیمابر) و چین (با سه ناو) است. فرانسه تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپا و تنها کشور اروپایی دارای ناو هواپیمابر هسته‌ای است.
 
نقش شارل دوگل و مشکلات فنی
 
امانوئل ماکرون نخستین‌بار در سال ۲۰۲۰ از طرح ساخت ناو جدید سخن گفت. ناو شارل دوگل که پس از ۱۵ سال طراحی و ساخت در سال ۲۰۰۱ وارد خدمت شد، تنها ناو هواپیمابر فرانسه و تنها ناو هواپیمابر هسته‌ای خارج از نیروی دریایی آمریکاست.
 
این ناو نقش محوری در عملیات‌های ناتو ایفا کرده و در مأموریت‌هایی از افغانستان گرفته تا عملیات علیه داعش در سوریه و عراق حضور داشته است.
 
با این حال، شارل دوگل در طول عمر عملیاتی خود بارها با مشکلات فنی مواجه بوده؛ از جمله نقص در پروانه‌ها که نیازمند تعمیرات اساسی متعدد شده و باعث شده این ناو مدت‌های طولانی را در حوض خشک برای تعمیر و نگهداری بگذراند.
نظرات بینندگان