arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۱

ممیزی جشنواره به فیلم «پوران درخشنده» رسید

اين مميزي ها به طور طبيعي با مقاومت فيلمسازان روبرو شد و دبيرخانه جشنواره با اعلام چند باره فيلم هاي رزرو و اعلام نرسيدن برخي فيلم ها فشار به اين فيلمسازان براي انجام مميزي ها را بيشتر كرده است. يكي از اين فيلم‌ها "هيس دخترها فرياد نمي زنند" پوران درخشنده است كه با اصلاحيه هاي گسترده اي كه پايان بندي فيلم را هم در بر مي گيرد روبرو شده.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
كافه سينما: به نظر مي سد فيلم هاي امسال با شكل هاي پيچيده تري از مميزي براي حضو در جشنواه فجر روبرو هستند. به گزارش كافه سينما بعد از اعلام فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره سي و يكم ااداره نظارت و رازشيابي مميزي هايي را درباره‌ی برخي از آنها اعلام كرد. مميزي هايي كه براي بعضي فيلمها بيشتر و براي بعضي كمتر بود. اين مميزي ها به طور طبيعي با مقاومت فيلمسازان روبرو شد و دبيرخانه جشنواره با اعلام چند باره فيلم هاي رزرو و اعلام نرسيدن برخي فيلم ها فشار به اين فيلمسازان براي انجام مميزي ها را بيشتر كرده است. يكي از اين فيلم‌ها "هيس دخترها فرياد نمي زنند" پوران درخشنده است كه با اصلاحيه هاي گسترده اي كه پايان بندي فيلم را هم در بر مي گيرد روبرو شده. هر چند ظاهرا مشكل اصلي طرح موضوع قصاص در اين فيلم است. درخشنده در اين مود به "كافه سينما" مي گويد:



موضوع من بحث درباره خانواده و جامعه است. در واقع فيلم من داراي يك موضوع روانشناختي- اجتماعي است و حرف من با جامعه اي است كه بحث ترس از آبرو را پیش انداخته و خيلي از مسايل دارد در پس اين ترس مي گذرد. و اتفاق هايي مي افتد كه متاسفانه خيلي وقت ها به جناياتي مي رسد  كه بايد از آنها حرف بزنيم و بحث اصلي و موضوع اصلي فيلم من اين است. موضوع من قصاص نيست. بحث، نگاه و حرف من طبق دغدغه هاي هميشگي ام، آسيب هاي اجتماعي است. بحث خانواده است و جامعه.  سلامت روحي و رواني جامعه مطرح است. اين سلامت و امنيت  در درجه اول از خانواده اي ناشي مي شود كه به دليل ترس از آبرو خيلي چيزها را رويش سرپوش مي گذارد و به متجاوزين اين فرصت را مي دهد كه رشد كنند. وقتي به دخترش مي گويد تو نبايد حرف بزني و ساكت باش و به كسي نگو، هرچند اين واقعيت وجود دارد كه اگر يك دختري حرف بزند اول انگشت اتهام به سمت خودش برود. بايد تلاشمان را بكنيم كه فرصت بدهيم بچه هايمان حرف بزنند حتي اگر بدترين اتفاق ها افتاده باشد. حرف من در اين رابطه است و فيلم من در ارتباط با يك بحث اجتماعي و جامعه و قربانياني است كه جامعه دارد مي دهد و ربطي به قصاص ندارد.

درخشنده درباره اينكه مشكل اصلي اداره نظارت با فيلم چیست، به کافه سینما گفت: تاكيد بخش مميزي بحث قصاص است و به نظرشان مي رسد فيلم  قصاص را زير سوال برده در حالي كه اصلا قصد فيلم اين نيست. كساني كه با سينماي من  آشنا هستند مي دانند كه در نهايت من اينقدر به آرامي از كنار خط قرمزها گذشتم كه به جايي برنخورد چون موضوع من طرح مسئله است درباره يك بحث مهم اجتماعي. الآن هم خيلي دير است كه راجع بهش حرف مي زنيم خيلي زودتر از اين ها بايد حرف مي زدیم.

درخشنده در پايان گفت: اميدوارم كساني كه تصميم گيرنده اند فيلم را با دقت ببينند و ببينند اين فيلم چه چيزي را مطرح مي كند. فيلم من موزاييكي است که گذشته و حال را به هم پيوند داده و كنار هم چيده و به اينجا رسيده و بحث هاي فيلم ربطي به قصاص ندارد. اين قرباني است كه جامعه به علت پنهان كاري هايش بايد بدهد.
نظرات بینندگان