arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۱

اصولگرایان حمایت از دولت را تکلیف شرعی خود می‌دانستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: دوستان ما طی سال‌های گذشته همواره این وعده را به ما می‌دادند که بسیاری از سخت گیری‌ها و مشکلاتی که نسبت به برخی از جریان‌های سیاسی به ویژه آن‌ها که درون نظام حرکت می‌کنند با نزدیک شدن به انتخابات سال ۹۲ حل خواهد شد اما متاسفانه هیچ نشانی از ایجاد این فضا مشاهده نمی‌شود.

حجت الاسلام رسول منتجب نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فضای انتخاباتی امروز کشور تصریح کرد: به طور معمول و در عرف سیاست مدار‌های دنیا وقتی بنا است انتخابات سرنوشت سازی برگزار شود، حضور یکپارچه و فعال مردم در جهت تقویت پایه‌های نظام نه تنها از سوی مسئولان بلکه از سوی همه افراد قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: اصول کار این است که در این زمان مسئولان در صورتیکه موانعی برای احزاب و فعالان سیاسی وجود دارد تلاش کنند تا برای احساس امنیت و آرامش بیشتر این گروه‌ها موانع را برداشته و فضا را باز کنند. هم اکنون نیز در کشورمان شرایط به گونه‌ای است که هم عقل سلیم اقتضا می‌کند و هم نخبگان سیاسی کشور از مسئولان انتظار دارند که در آستانه انتخابات با کرامت بیشتری نسبت به مسائل نگاه شود، تا مردم هم در این انتخابات با میل و رغبت وارد صحنه شوند.

نشانه‌ای از تغییر فضای سیاسی دیده نمی‌شود

منتجب نیا افزود: دوستان ما طی سال‌های گذشته همواره این وعده را به ما می‌دادند که بسیاری از سخت گیری‌ها و مشکلاتی که نسبت به برخی از جریان‌های سیاسی به ویژه آن‌ها که درون نظام حرکت می‌کنند، وجود دارد با نزدیک شدن به انتخابات سال ۹۲ حل و فضا به طور نسبی از صمیمیت بیش تری برخوردار خواهد شد اما متاسفانه هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، مشاهده می‌کنیم که نه تنها نشانه‌ای از این تصمصم در مسئولان دیده نمی‌شود بلکه گاهی شدت عمل‌ها و سخت گیری در خصوص این گروه‌ها نیز بیشتر می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه تا کنون اقداماتی که از سوی مسئولان صورت گرفته نشان داده است که هیچ اغماض و تجدید نظری قرار نیست صورت بگیرد، گفت: هم اکنون که در اواخر دی ماه قرار گرفته‌ایم می‌بینیم که زمان چندان زیادی به آغاز انتخابات باقی نمانده است. این روز‌ها احزاب و فعالان سیاسی باید تصمیم خود را گرفته و مقدمات حضور در انتخابات را فراهم کرده باشند. در میان دو جناحی که از پس از انقلاب همواره با یکدیگر رقابت داشته‌اند، جناحی موسوم به اصولگرا با اطمینان کامل و با تکیه بر همه ابزار‌ها و لوازم کافی خود را آماده می‌کند، به گونه‌ای که نه تنها یک کاندید بلکه کاندیدای متعددی در آن جناح مطرح و در حال بررسی هستند.

وی ادامه داد: در مقابل جناح رقیب اصولگرایان که همواره پس از انقلاب در سرنوشت کشور اثرگذار بوده و در انتخابات مختلف نقش آفرینی می‌کردند، امروز چنان در بوته ابهام به سر می‌برند که اتخاذ هرگونه تصمیمی برای آن‌ها قابل تصور نیست چرا که می‌بینند هنوز دیوار‌ها و موانعی سر راه آن‌ها قرار دارد که عبور از آن‌ها نه تنها دشوار بلکه رفته رفته نیز غیر ممکن شده است.

منتجب نیا با تاکید بر اینکه علی رغم وعده‌ها و اظهارات متفاوتی که بین چهره‌های شاخص اصولگرا شنیده می‌شود اما هیچ گونه نشانه‌ای از تجدید نظری در برخود با اصلاح طلبان وجود دارد، گفت: نمونه این برخورد‌ها را در خصوص برگزاری همایش بزرگ اصلاح طلبان مشاهده می‌کنیم به نظر می‌رسد با این وجود عده‌ای در تلاش هستند تا با تشویق چند حزب محدود اصلاح طلب برای حضور در انتخابات این طور وانمود کنند که اجازه شرکت در انتخابات به اصلاح طلبان داده شده است در حالیکه برای حجم گسترده‌ای از اصلاح طلبان موانعی برای شرکت در انتخابات وجود دارد.

دولت، مولود تصمیمات اصولگرایان است

وی افزود: طرف مقابل یعنی جریان اصولگرا در دوره‌های مختلف پس از انقلاب همواره به شکل منسجم وارد صحنه شده است، به گونه‌ای که کسی جرات مخالفت با این جریان را نداشت. اما در سال‌های اخیر تا حد زیادی این وحدت به هم خورده و در درون جریان اصولگرا اختلاف نظراتی پدید آمده است. همانطور که در انتخابات مجلس نهم نیز برخی ریش سفیدان این جریان تلاش کردند تا یک لیست واحد تهیه شود اما در ‌‌نهایت همه این تلاش‌ها ۱۳ لیست منسوب به این جریان بوجود آمد.

قائم مقام حزب اعتمادملی با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات بار دیگر اختلافات میان اصولگرایان برای آن‌ها تهدید کننده شده است، تاکید کرد: من بار‌ها گفته‌ام که جریان دولت مولود تصمیمات اصولگرایان است به گونه‌ای که آن‌ها نه تنها از زمان ایجاد جریان آبادگران تا دوره‌های اول و دوم دولت، از احمدی‌نژاد حمایت کردند. بلکه حتی حمایت از او را تکلیف شرعی و انقلابی خود دانسته و تا چند سال اجازه طرح هیچ گونه انتقادی را از دولت و رئیس جمهور نمی‌دادند.

جریان دولت اصولگرایان را تهدید می‌کند

وی با بیان اینکه هم اکنون جریان دولت به عنوان رقیب قدرتمند، اصولگرایان را تهدید می‌کند، گفت: همانطور که احمدی‌نژاد صراحتا اعلام کرد وی می‌خواهد در سیاست باقی بماند بنابراین هم اکنون نیز در صدد است تا در انتخابات حضوری فعال داشته باشد.

منتجب نیا با اشاره به اینکه طیف دولت برای حضور در انتخابات سال آینده از امکانات زیادی برخوردار است، تصریح کرد: طی این مدت تغییرات زیادی در جابه جایی برخی مسئولان صورت گرفت و تلاش شد تا همه استانداران و فرمانداران از این طیف انتخاب شوند به عبارت دیگر واضح است که همه این تحولات در راستای موفقیت در انتخابات صورت گرفته است.

وی افزود: دولت با پول زیادی که از فروش منابع نفت به دست آورده است تلاش می‌کند تا با طرح مسائلی همچون اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت سهام عدالت جمع زیادی از مردم را به خود متمایل کند علاوه بر این برخی مسائل خرافی نیز پیرامون دولت مطرح می‌شود که امیدواریم در حد شایعه باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه در مقابل در طیف سنتی اصولگرایان تلاش بر این است که لیستی منسجم تهیه و از تعدد کاندیدا جلوگیری شود، گفت: این طیف به خوبی می‌داند در صورتیکه عناصر جریان دولت در انتخابات را رد کند ممکن است این عده قبل و یا بعد از انتخابات اقداماتی انجام دهند. از سوی دیگر این را هم می‌دانند که در صورت تایید حضور آن‌ها در انتخابات رقیب سرسختی برای اصولگرایان سنتی محسوب می‌شوند بنابراین شخصا معتقدم تنها راه حلی که می‌تواند در این شرایط حافظ نظام شد، حضور گسترده اصلاح طلبان در عرصه انتخابات است.

نظرات بینندگان