arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۱

VPN قانونی برای دور زدن فیلترینگ نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگرچه ثبت نام اشخاص حقوقی برای VPN قانونی از 27 بهمن ماه آغاز شده و متقاضیان برای ثبت نام به سایت VPN.IR مراجعه می‎کنند، یادآوری این نکته ضروری به نظر می‎رسد که این VPN برای دور زدن فیلترینگ نیست و استفاده برای این منظور، پیگرد قانونی خواهد داشت.


به گزارش سیتنا (citna.ir)، در پایگاه ثبت نام رسمی VPN تشریح شده است: "شبکه‎های اختصاصی و امن برای انتقال اطلاعات سازمان ها روی بستر شبکه عمومی اینترنت به عنوان بخشی از کسب و کار سازمان های بزرگ، موضوعی است که امروزه قابل صرف نظر نمی­ باشد و اخلال در سرویس های مبتنی بر این نوع شبکه‎ها، هزینه‎های زیادی را برای سازمان ها در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر استفاده از سرویس دهنده های غیر مطمئن می­ تواند هزینه های سنگینی را بابت نشت اطلاعات به سازمان ها تحمیل نماید. لذا مقرر گردیده است در راستای ساماندهی به سرویس VPN مورد نیاز سازمان ها و شرکت­ ها و حمایت از حقوق استفاده کنندگان و نیز جلو گیری از ایجاد اخلال در سرویس­ کاربران قانونی این تکنولوژی­ ها، طرح ارائه VPN رسمی و قانونی اجرایی گردد.
در مرحله اول کلیه متقاضیان حقوقی اعم از سازمان­ ها، موسسات، دانشگاه ها، نمایندگی­ های خارجی و شرکت­ ها باید درخواست خود را در این سایت ثبت نمایند و بعد از بررسی و تایید درخواست متقاضیان و تعیین تکنولوژی­ های مختلف مورد نیاز این بخش ها، مجوز دریافت سرویس از تامین کنندگان تایید صلاحیت شده برای آنها صادر خواهد شد."

به گزارش سیتنا، از سوی دیگر در شرایط ثبت نام VPN قانونی آمده است:

• این ثبت نام صرفا برای ارتباط بین داخل و خارج از کشور می­ باشد و شامل VPN های داخلی نمی­ باشد.
• این VPN جهت دور زدن فیلترینگ نیست و در صورت استفاده برای این منظور، سوء استفاده محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. متقاضیان برای گذر از فیلترینگ می­ بایست با کمیته مصادیق مذاکره داشته باشند.
• در حال حاضر، این پیش ثبت نام تنها برای متقاضیان حقوقی اعم از سازمان­ ها، موسسات، دانشگاه ها، نمایندگی­ های خارجی و شرکت­ ها صورت می­ پذیرد.
• با توجه به اینکه ارتباطات بعدی با متقاضیان از طریق پست الکترونیک و پیام کوتاه خواهد بود، مسئولیت عدم تکمیل صحیح این موارد بر عهده متقاضی خواهد بود.
• پس از تکمیل مراحل پیش ثبت­ نام و دریافت کد رهگیری، لازم است تا مدارک خواسته شده به آدرس دبیرخانه ارسال گردد و چنانچه تا دو هفته این امر صورت نگیرد، پیش­ ثبت نام صورت گرفته ملغی خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات بینندگان