arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۷۶۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۱

خبرهای روسای جمهور قبل از سال 84 از سایت ریاست‌جمهوری حذف شد/ پاک کردن حافظه تاریخی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخلاف دو سایت (ریاست‌جمهوری) president.ir و (پایگاه اطلاع‌رسانی دولت) dolat.ir که هیچ اثری از دولت‌های قبلی در آنها نمی‌توان یافت در سایت‌های روسای‌جمهور و دولت‌های کشورهای دیگر، هم سوابق و عکس‌های روسای جمهوری پیشین وجود دارد و هم می‌توان اخبار دوره‌های آنها را رصد کرد.

به گزارش انتخاب، روزنامه شرق در گزارشی به حذف اخبار مربوط به روسای جمهور قبل از دولت نهم و دهم از سایت ریاست جمهوری اشاره کرده و آورده است؛

برای همه سوال است اما کسی پاسخش را نمی‌داند؛ اینکه چرا آرشیو سایت ریاست جمهوری و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت قبل از دولت نهم پاک شده یا دیگر در دسترس نیست Dolat .ir و Prisedent. ir  نام دوسایتی است که در سال77 راه‌اندازی شده اما اگر به بایگانی یا آرشیو آنها مراجعه کنید متوجه می‌شوید که هیچ سابقه‌ای از اخبار واطلاعات مربوط به قبل از مرداد 84 نیست. تاجایی که اگر برای نخستین‌بار به این دوسایت مراجعه کنید احتمالا تصور خواهید کرد این دو سایت با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد راه‌اندازی شده و تا پیش از این وجود نداشته، این در حالی است که بسیاری، از جمله خبرنگاران قدیمی حوزه دولت دقیقا به یاددارند که سابقه فعالیت این سایت‌ها به خیلی پیش‌تر باز می‌گردد. برخلاف  دو سایت (ریاست‌جمهوری) president.ir  و (پایگاه اطلاع‌رسانی دولت) dolat.ir که هیچ اثری از دولت‌های قبلی در آنها نمی‌توان یافت در سایت‌های روسای‌جمهور و دولت‌های کشورهای دیگر، هم سوابق و عکس‌های روسای جمهوری پیشین وجود دارد و هم می‌توان اخبار دوره‌های آنها را رصد کرد. در برخی کشورها حتی یک سایت‌های مرجع برای ثبت و ضبط این اخبار راه‌اندازی شده است. این سایت‌ها نه سایت شخصی رییس دولت بلکه سایت‌های اطلاع‌رسانی دولت و نهاد ریاست‌جمهوری است و انتظار می‌رود در بایگانی آنها سابقه دولت یا دولت‌های قبلی هم دیده شود. «محمدعلی ابطحی» که زمانی رییس دفتر دولت وقت بود با اشاره به اینکه تاریخ راه‌اندازی سایت ریاست‌جمهوری نیمه دوم سال77 بوده به «شرق» می‌گوید:«آن زمان هنوز اینترنت ، ای‌میل ، وب سایت و... این قدر رواج نداشت اما تازه بحث دولت الکترونیک باب شده بود برای همین لازم دیده شد که خود دولت هم در این زمینه پیشقدم شود ودولت یک پایگاه اطلاع‌رسانی راه‌اندازی کند.»

«مجید یزدی» هم که از سال 75 تا 87 رییس اداره رسانه‌ای دفتر رییس‌جمهوری بوده با اتکا به حافظه خود می‌گوید: «در دوره آقای هاشمی بحث اینترنت خیلی وجود نداشت اما با روی کار آمدن دولت اصلاحات و رونق یافتن استفاده از اینترنت دستگاه‌های اجرایی هم یواش‌یواش رو به این آوردند که سایت راه‌اندازی کنند، سایت رهبری هم همان زمان‌ها طراحی شد و قاعدتا ریاست‌جمهوری هم باید سایت راه‌اندازی می‌کرد.از همان زمان راه‌اندازی سایت تمام گزارش‌های تصویری سفرها، ملاقات‌ها، دیدارها و اخبارهای مربوط به ریاست‌جمهوری روی سایت قرار می‌گرفت تا اگر احیانا کسی دوست نداشت اخبار را از خبرگزاری‌های دریافت کند مستقیم به خود پایگاه مراجعه کند.» اما گویا با روی کار آمدن دولت فعلی، کم‌کم از حجم بایگانی سایت کم شد تا جایی که یزدی می‌گوید: «تا یک سال و نیم بعد هنوز دسترسی به محتوای سایت پیش از سال 84 امکان داشت اما بعد کم‌کم شروع کردند به حذف آنها.» یزدی درخصوص چرایی این اتفاق می‌گوید:«چرایش مثل بقیه چراها. قاعدتا باید می‌ماند. شاید اگر سوال کنید، بگویند که سرورها جواب نداد اما این منطقی نیست مگر اضافه کردن ظرفیت حافظه کاری دارد؟»

در پی پیگیری خبرنگار «شرق»، «فیضی» مسوول کنونی فنی سایت president.ir می‌گوید بحث حذف محتوا فنی نبوده و نیست چون«ما هیچ محدودیت فنی نداریم.» اگرچه برای او هم مانند دیگران سوال بوده که چرا محتوای گذشته را حذف کرده‌اند برای همین پرس وجو می‌کند و به این می‌رسد که«متوجه شدم در کشورهای دیگر هم مرسوم نیست محتوای مربوط به دولت‌های گذشته را در سایت نگهداری کنند.» او معتقد است بیشتر عکس‌های مربوط به آن دوره کم کیفیت و خبرها هم نه تولیدی که کپی‌برداری خبرگزاری‌ها بوده، از همین‌رو او استدلال می‌کند که پس ارزش چندانی برای باقیماندن نداشته‌اند. رییس اداره اخبار یعنی «یزدی» معتقد است«چون محتوای سایت شخصی نبوده قاعدتا باید می‌ماند تا در دسترس مردم و افراد قرار بگیرد.» مسوول دفتر وقت دولت اصلاحات می‌گوید در دوره‌ای که اینترنت در ایران خیلی رواج نداشت، سایت بیشتر خارج از کشور مراجعه‌کننده و بیننده داشت به ویژه که نسخه انگلیسی سخنرانی‌های بین‌المللی رییس‌جمهوری هم روی سایت قرار می‌گرفت. ابطحی نیز با ابراز تعجب از حذف آرشیو سایت در دولت هفتم و هشتم می‌گوید: «این تاریخ است نباید حذف شود. ثابت شده کسی که گذشته را حذف کرده سودی نبرده‌است.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
3
26
اون دولتها كه كاري نكردند كه اطلاع رساني كنند يا آماربدهند ! ضمنا حجم كاراين دولت مجال وفضاي خالي دراختيار دولت هاي گذشته نمي دهد!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
3
18
بعنوان طرفدار قاطع احمدي نژاد اين كار را "از جانب هركس ! " اشتباه و غير قابل قبول ميدانم
اميدوارم با پيگيري نمايندگان برگردانند
نظرات بینندگان