arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۷۷۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
اسفند رسید ، بودجه نرسید؛

بودجه هم به بهار سلام می کند؟

آنچه از شواهد امر بر می آید ، این است که حتی اگر دولت در هفته آینده هم لایحه بودجه را به مجلس برساند، بررسی آن با توجه به زمان ارائه، عملا تا پایان اردیبهشت امکان‌پذیر نیست و بودجه امسال نیز همچون بودجه سال‌های گذشته چند دوازدهمی خواهد بود تا اداره کشور به صورت علی‌الحساب انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


بودجه یک کلمه فرانسوی است. معنای لغوی آن کیف پول است و تعریف آن: برنامه ریزی مالی و یک فهرست از تمام هزینه‌های برنامه ریزی شده و درآمد است .

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب، بودجه با ارائه پیش بینی درآمدها و هزینه در جهت ایجاد یک مدل عمیاتی برای اداره اقتصاد کشور، چگونگی هدایت تولید، بازار کسب و کار با ارائه استراتژی‌های خاص همراه در نظر گرفتن تمام اتفاقات ، رویدادها و برنامه های بلند مدت پیش روی کشور ، تمامی برنامه های سالانه کشور را بصورت مستقیم مدیریت می کند.

دولت ها می بایست هر ساله لایحه بودجه سالانه کشور را نوشته و در زمان مقرر در قانون (15 آذر هر سال بر اساس آیین نامه داخلی مجلس) به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند. البته رئیس جمهور بارها اعلام کرده قانون آیین‌نامه داخلی مجلس فقط به درد اداره داخلی مجلس می‌خورد و نمی‌تواند برای دولت تکلیف معین کند و شاید به همین دلیل باشد که لایحه بودجه دیر به مجلس ارائه می شود.

البته براساس ماده 213 قانون برنامه پنجم توسعه هم دولت موظف است، گزارش عملکرد برنامه پنجم را در قالب عملکرد بودجه هر سال همراه با لایحه بودجه سال آینده تهیه کند و این گزارش توسط رئیس جمهور تا 15 آذر تقدیم مجلس کند و بر اساس این 2 قانون دولت موظف است  لایحه بودجه را که معمولاً ستادهای تدوین آن از شهریور تشکیل می شود،به موقع به مجلس محترم ارائه کند.

 رئیس دولت نهم در 18 تیر 1386، پس از 60 سال سازمان مدیریت و برنامه ریزی را منحل کرد و بدین ترتیب وظایف این سازمان منحل شده به دو معاونت رییس جمهور تحت عناوین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی منتقل گردید.

پس از این اتفاق بود که دولت هر سال نسبت به ارائه لایحه بودجه در موعد مقرر دیرکرد داشت و هر سال هم  رکوردی تازه از این تخلف در ارائه بودجه در زمان مقرر قانونی برجای گذاشت ، تا امسال که حدود 80 روز از زمان قانونی برای ارائه لایحه بودجه به مجلس محترم می گذرد و فعلاً خبری نیست.
 
به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب، سال گذشته دولت بودجه را با 57 روز تاخیر به مجلس ارائه داد. به همین علت و براساس قانون، بودجه دو دوازدهم تصویب کرد، اما الان با توجه به شرایط خاص درآمدی که در بودجه سال 91 تحقق پیدا کرده است و نسبت به پیش بینی‌ها 50 هزار میلیارد تومان کمتر است، برای سال 92 باید بودجه براساس عملکرد بودجه امسال تصویب شود. بودجه امسال رقمی حدود 144 هزار میلیارد تومان بود در حالی که پیش بینی این است که تا پایان سال 95 تا 100 هزار میلیارد تومان از این رقم محقق شود.

قاسم عزیزی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس ششم و هفتم در این رابطه می گوید: زمانی که بودجه در پایان خرداد اجرایی می‌شود، تا وقتی که موافقتنامه‌های آن مبادله و دستورالعمل اجرایی آن تدوین و ابلاغ شود و بعد از آن در استان‌ها برای پروژه‌های مختلف عمرانی، فراخوان پیمانکار داده شود، عملاً 6 ماه از سال گذشته و این فرصت از دست می‌رود. در شورای برنامه‌ریزی استان هم باید این تصمیمات گرفته شود که نیاز به زمان دارد و طی شدن این فرایند، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع با این وضعیت در برخی استان‌ها  6 ماه اول سال هیچ کار عمرانی انجام نمی‌شود.

در این شرایط ،رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از ارائه لایحه بودجه سال 92 کل کشور در روز یکشنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب، آنچه از شواهد امر بر می آید ، این است که حتی اگر دولت در هفته آینده هم  لایحه بودجه را به مجلس برساند، بررسی آن با توجه به زمان ارائه، عملا تا پایان اردیبهشت امکان‌پذیر نیست و بودجه امسال نیز همچون بودجه سال‌های گذشته چند دوازدهمی خواهد بود تا اداره کشور به صورت علی‌الحساب انجام شود.

گویا بودجه هم قصد دارد به تاسی از آقای رییس جمهور به بهار سلام کند!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
CHINA
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
0
29
فکر کنم تنها کشور تو دنیا هستیم که رییس جمهور لایحه بودجه رو به موقع به مجلس نمیده و هیچکس هم کاری به کارش نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
سخت نگیربرادر حالا این چند ورق کاغذ دیرتر یا زودترش فرقی نداره که . مهم اینکه پول درمیاد و خرج میشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
0
23
ولی ازاینها گذشته یه خبر خوب برای کارمندان دولت دارم
چون امسال انتخابات هست افزایش حقوق که حتما بیش از5درصد هست تاآخر اردیبهشت یا دوروز قبل ازانتخابات پرداخت میشه
مثل اون افزایش قبل از شب عید91 که دستورداده بودند مدیران افزایش هرکس را پشت تلفن براش بخونند چون فرداش انتخابات بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
1
5
چراسازمان مدیریت وبرنامه بودجه حذف کرد؟؟؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
3
1
دستش درد نکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان