arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱

نگاهی به حریفان تراکتورسازی در لیگ قهرمانان

تراکتورسازی تبریز در گروه A لیگ قهرمانان آسیا رقابت خود را سه شنبه آغاز می کند. در این گزارش نگاهی کوتاه به تیم های هم گروه قرمز پوشان انداختیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


تراکتوری سازی در فصل قبل لیگ برتر ایران با هدایت امیر قلعه نویی در جایگاه دوم قرار گرفت تا برای نخستین بار جواز صعود در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند.

به گزارش انتخاب ورزشی به نقل از ایسنا، این تیم پر طرفدار تبریزی در گروه A با تیم های الشباب عربستان، الجزیره امارات و الجیش قطر هم گروه است و در نخستین بازی خود سه شنبه در ورزشگاه خانگی خود از الجزیره امارات پذیرایی می کند.

برای آگاه شدن از حریفان قرمز پوشان در لیگ قهرمانان آسیا نگاهی اجمالی به آنها می اندازیم.

الشباب عربستان

نامی آشنا در فوتبال عربستان که 6 عنوان قهرمانی را در لیگ این کشور به دست آورده است و لقب شیرهای سفید را یدک می کشد. این باشگاه در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی قرار دارد و در سال ۱۹۴۷ با نام شباب الریاض تاسیس شد ولی در سال ۱۹۶۷ به الشباب تغییر نام داد. الشباب یکی از باشگاه‌های بازیکنان ساز است که بازیکنان بزرگی را به فوتبال عربستان معرفی کرده است. مانند سعید العویران مهاجم گلزن تیم ملی عربستان در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا و همچنین فواد امین اولین گلزن عربستان در جام جهانی در مقابل هلند.

ورزشگاه اختصاصی این تیم ملک فهد نام دارد و گنجایش آن 67 هزار نفر است.

الشباب اولین تیمی است که سه دوره پیاپی قهرمان لیگ حرفه‌ای عربستان شده است در ۱۹۹۱، ۱۹۹۲، ۱۹۹۳. نکته جالب درباره الشباب این است که این تیم تنها باشگاهی است که در یک روز دو بازی انجام داده است. در سال ۱۹۹۹ آنها باید عصر در فینال جام عرب در سوریه و شب در فینال جام ولیعهد عربستان بازی می‌کردند که این اتفاق به دلیل برنامه ریزی بد فدراسیون عربستان بود. بنابراین مسئولان تیم تصمیم گرفتند دو تیم تشکیل دهند که یک تیم در فینال جام عرب و تیم دوم در ریاض و در فینال جام ولیعهد در مقابل الهلال شرکت کند. به همین دلیل در سوریه شکست خودند و در ریاض قهرمان شدند.

الشباب با شش عنوان قهرمانی در لیگ حرفه ای عربستان و دو قهرمانی در جام حذفی بعد از الهلال و الإتحاد پر افتخارترین تیم عربستان به شمار می آید.

هدایت این تیم عربستانی را میشل پرودوم بلژیکی بر عهده دارد. پرودوم از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۵ برای تیم ملی فوتبال بلژیک بازی کرد و در دو جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا و ۱۹۹۴ آمریکا به میدان رفت.

او از اوت ۲۰۰۶ تا پایان فصل ۲۰۰۸ مربی استاندارلیژ بود و این تیم را پس از ۲۵ سال به قهرمانی لیگ بلژیک رساند و در فصل بعد به خنت دیگر تیم بلژیکی رفت.پس از آن از مه ۲۰۱۰ سرمربی باشگاه فوتبال توئنته هلند شد و این تیم را هم ، قهرمان لیگ برتر هلند کرد.

این مربی بلژیکی با کارنامه درخشانی که داشت توجه ملیاردرهای سعودی را به خود جلب کرد و به الشباب پیوست. او خیلی زود در این تیم هم جا افتاد و فصل گذشته پس از 6 سال این تیم را قهرمان لیگ حرفه ای عربستان کرد.

الشباب در فصل جاری هم نتایج خوبی کسب کرده است و با 42 امتیاز و تنها تفاضل گل کمتر نسبت به الهلال در رده دوم جدول رده بندی قرار دارد و با تیم صدرنشین الفتح تنها 7 امتیاز اختلاف دارد. شاگردان پرودوم در هفته جاری لیگ عربستان که دو روز قبل برگزار شد با نتیجه 3بر 2 برابر تیم پرمهره الهلال حریف استقلال به پیروزی رسیدند.

الشباب در چند دوره ای که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرده است به عنوان قابل توجه ای دست نیافته است.بهترین عملکرد این تیم به سال 2010 بر می گردد که به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

در این تیم بازیکنان شاخص زیادی در حال بازی کردن هستند که مهترین آنها استفان تیگالی آرژانتینی است که با زدن 15 گل در صدر بهترین گلزنان فصل جاری لیگ عربستان قرار دارد. این مهاجم آرژانتینی در فصل قبل هم نمایش نسبتا خوبی در ترکیب این تیم عربستانی داشت و با زدن 9 گل سهم بسزایی در قهرمانی تیمش داشت.ناصر الشمرانی مهاجم ملی پوش الشباب از دیگر بازیکنان تاثیر گذار در این تیم است که با زدن 10 گل بعد از تیگالی آرژانتینی بهترین گلزن تیمش به شمار می آید. از دیگر بازیکنان نام آشنای این تیم عربستانی می توان به سرور جباروف بهترین بازیکن آسیا در 2011 اشاره کرد که در مرکز میدان مهره ای کلیدی برای تیمش به شمار می آید. البته نباید مارسلو کاماچو برزیلی را که سابقه زیادی در تیم های عربستانی دارد فراموش کرد که او هم در میانه میدان بازیکنی تاثیر گذار و بازیساز به شمار می آید.

در این تیم عربستانی یک بازیکن کره ای هم به نام کواک تای هو بازی می کند که یک مدافع است.الشباب در نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا سه شنبه هفته‌ آینده در ریاض به مصاف الجیش قطر می رود.

الجزیره امارات

تیمی از امارات متحده عربی که رییس آن شیخ منصور بن زاید مالک متمول باشگاه منچستری سیتی انگلیس است. این باشگاه در شهر ابوظبی قرار دارد. باشگاه الجزیره هم اکنون جزء پرطرفدارترین باشگاه‌ها در امارات و شهر ابوظبی است. این تیم دارای ورزشگاهی با امکانات خوب است که به تقلید و الگوبرداری از استادیوم امارات (ورزشگاه باشگاه آرسنال) ساخته شده و ظرفیت آن 40 هزار نفر است.

باشگاه الجزیره در سال ۱۹۷۴ در پی ادغام دو باشگاه الخالدیه و البطین تاسیس شد و لقب "عنکوبت" را یدک می کشد.این باشگاه اماراتی باوجود آنکه تقریبا 40 سال از زمان تاسیس آن می گذرد اما تنها یک بار در لیگ امارات عنوان قهرمانی را به دست آورده است آن هم به سال 2010 بر می گردد که در دوران حضور همین شیخ بن زاید بود.

الجزیره در هفته هفدهم لیگ امارات با نتیجه چهار بر یک برابر میزبانش الظفره به پیروزی رسید اما سران این باشگاه در اقادامی غیر منتظره بنامیگو سرمربی برزیلی این تیم را که نتیایج خوبی کسب کرده بود از کار برکنار کرد و لوئیس میا اسپانیای را به عنوان جانشین او انتخاب کرد.

این مربی اسپانیایی در رقابت های المپیک لندن هدایت تیم ملی اسپانیا را بر عهده داشت اما پس از کسب نتایج ضعیف از کار برکنار شد.

این تیم اماراتی همچون دیگر تیم های عربی در خط حمله بازیکنان خوبی در اختیار دارد.ریکاردو اولیویرا برزیلی سرشناسترین مهاجم این تیم است که با زدن 9 گل در این فصل بهترین گلزن تیمش به شمار می آید. از دیگر بازیکنان مشهور این تیم می توان به ابراهیم دیاکیته ساحل عاجی اشاره کرد که در میانه میدان مهره ای تاثیر گذار و کلیدی به شمار می آید.کاپیتان این تیم سبیت خاطر است که در تیم ملی فوتبال امارات هم بازوبند کاپیتانی را بر بازو می بندد و از چهره های سرشناس فوتبال امارات است.

الجزیره فصل قبل نتایج ضعیفی کسب کرد و با 35 امتیاز و فاصله بیست امتیازی نسبت به العین در رده چهارم قرار گرفت اما در این فصل نتایج بهتری کسب کرده و با 31 امتیاز و فاصله 9 امتیازی در رده دوم قرار دارد.

الجزیره در نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا سه شنبه در ورزشگاه یادگار امام به مصاف تراکتور سازی تبریز می رود. این تیم امارتی فصل قبل در گروهی که استقلال،الریان و نسف قرشی را در کنار خود می دید با 16 امتیاز به عنوان تیم اول به دور بعد صعود کرد اما در مرحله بعد در ضربات پنالتی مغلوب الأهلی عربستان شد.

الجیش قطر

تیمی تازه تاسیس شده در قطر که در شهر الریان قرار دارد. این باشگاه در سال 2007 تاسیس شد و ریاست آن را حمد بن علی العطیه بر عهده دارد. اسم ورزشگاه این تیم احمد بن علی و گنجایش آن 27 هزار نفر است.

هدایت این تیم اماراتی را رازفان لوسیسکو رومانیایی بر عهده دارد. این مربی 44 ساله در تیم راپید بوخارست مربیگریی کرده است. او در سال 2009 به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال رومانی انتخاب شد و تا 2011 در این تیم باقی ماند.این مربی جوان سال گذشته به عنوان سرمربی الجیش انتخاب شد.

الجیش فصل گذشته نتایج بسیار خوبی کسب کرد و با 41 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت تا جواز صعود به لیگ قهرمانان اروپا را برای نخستین بار در تاریخ خود کسب کند.

این تیم قطری در فصل جاری هم نتایج نسبتا خوبی کسب کرده است و با 31 امتیاز در جایگاه چهارم جدول رده بندی قرار دارد و با تیم صدرنشین السد 9 امتیاز اختلاف دارد.

از بازیکنان شناخته شده و مشهور این تیم می توان به آدریانو مارتینس فریرا برزیلی اشاره کرد. این مهاجم برزیلی بازی های خوبی را برای تیمش به نمایش گذاشته و 7 گل هم به ثمر رسانده است. او در فصل گذشته ستاره بی چون و چرای تیمش بود و با زدن 18 گل آقای گل شد. از دیگر بازیکنان تاثیر گذار این می توان به واگنر ریبرو برزیلی اشاره کرد که در خط هافبک بازی می کند. این بازیکن برزیلی با وجود آنکه در خط هافبک بازی می کند اما شم گلزنی بالایی دارد و فصل گذشته با زدن 10 گل بعد از فریرا بهترین گلزن تیمش شد. او در این فصل هم 6 گل به ثمر رسانده است.

از بازیکنان قطری این تیم هم می توان از ماهر یوسف باکور نام برد که در خط میانی بازی می کند و هفت گل هم به ثمر رسانده است.

این تیم قطری در نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا سه شنبه هفته آینده میهمان الشباب عربستان است

نظرات بینندگان