معاینه فنی، تنها وسیله نظارت مدیریت شهری و پلیس برای صحت و سلامت خودروهاست. اما این ابزار نظارتی که اگر کامل و به درستی اجرا شود، اتفاقا هم به کاهش تصادف و هم به کاهش آلودگی هوا کمک می کند، چندان جدی گرفته نمی شود. تاکنون تنها آنهایی که می خواستند طرح ترافیک بگیرند و یا قصد فروش خودرو داشتند، مجبور به داشتن برگه معاینه فنی هم بودند.
هرچند پلیس اعلام کرده داشتن برگه معاینه فنی مانند بیمه، الزامی است، اما تاکنون معاینه فنی فقط ابزار تشویقی بوده است. آماری که رییس پلیس راهور تهران و همچنین رییس مرکز معاینه فنی تهران ارائه می دهند، نشان می دهد مردم چندان به فکر معاینه فنی، تنظیم موتور و ارتقای ایمنی خودرویشان نیستند.
به گفته سردار حسین رحیمی، حتی با وجود قانون پر انتقاد فعلی که برای معاینه فنی دارد، در تهران بیش از یک میلیون خودرو باید معاینه فنی بگیرند. این درحالی است که پلیس توانسته تنها 10 درصد این خودروها را ملزم به گرفتن برگه معاینه فنی کند.
او صبح امروز در حاشیه آغاز طرح استقبال از بهار مراکز معاینه فنی تهران، گفت: یک میلیون دستگاه خودرو در پایتخت باید سالانه برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه کنند، متاسفانه تمامی این خودروها به مراکز مراجعه نمیکنند. از ابتدای سال جاری تاکنون 106 هزار خودرویی که دارای نقص فنی موثر بوده و یا فاقد برگه معاینه فنی معتبر بودند توسط پلیس متوقف و به مراکز معاینه فنی ارجاع شدند.
همچنین طبق آمار مراکز معاینه فنی تا دیماه 91، تنها 450 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده اند. یعنی حدود 10 درصد تمام خودروهایی که در تهران تردد می کنند.
نکته اینجاست که خودروهایی که سوخت و ساز نامناسبی دارند و به اصطلاح تنظیم موتور نشده اند، تا 30 برابر خودروهایی که احتراق کامل در موتور دارند و استانداردهای حداقلی یورو 2 را پاس می کنند، آلایندگی ایجاد می کنند. هر خودروی یورو 2 در هر کیلومتر پیماش، 2.7 گرم آلایندگی ایجاد می کنند و خودروهای فرسوده حداقل 59 گرم آلایندگی در هر کیلومتر از اگزوزشان خارج می شود؛ همان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که چندسالی است امان همه را بریده است.
اما پلیس برای الزامی شدن معاینه فنی، طرح جدیدی شروع کرده است. سردار رحیمی گفت: این پلاکها از امروز در طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی و دارای نقص فنی موثر، دودزا و یا فاقد چراغهای عقب و جلو و چراغ ترمز، روی این خودروها نصب میشود. پس از فک پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی پلاک تعمیرگاه روی آنها نصب و برای دریافت معاینه فنی به مراکز معاینه هدایت خواهیم کرد.
به گفته او این خودروها 10 روز مهلت دارند تا به مراکز معاینه فنی رجوع کنند و برگه معاینه فنی بگیرند: رانندگان 10 روز وقت دارند پس از فک پلاک خودروشان به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و پس از دریافت برچسب معاینه برای دریافت پلاک خود به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.
معاینه فنی جعل کنید، دادگاهی می شوید
اما چیزی که بسیار شنیده می شود، گرفتن معاینه فنی با برگه های جعلی و یا بدون حضور خودرو است. دراین باره پلیس با دستگاه قضایی هماهنگ کرده و خاطیان را دادگاهی می کند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در این باره هم گفت: در تهران هیچ مرکز معاینه فنی نداریم که بدون وجاهت قانونی برچسب معاینه فنی صادر کند. هرچند در سطح شهر تهران خودروهایی مشاهده میشود که دارای برچسب معاینه فنی تقلبی هستند که البته این خودروها مربوط به شهرستانهای اطراف تهران است. با هماهنگی که با دادسرای 32 صورت گرفته است با این افراد برخورد، دستگیر و پرونده آنها برای رسیدگی به دادسرا ارسال خواهد شد.
او همچنن گفت که در تهران معاینه فنی برای موتورها انجام نمی شود، هرچند که مراکز معاینه فنی آمادگی دارندسلامت موتور موتورسیکلت ها و ایمنی آنها را هم بررسی کنند: متاسفانه این خطوط معاینه فنی موتورسیکلتها در تهران فعال نیست اما پلیس موتورسیکلتهایی را که بالای هشت سال سن داشته باشند پس از توقیف دیگر به مالکانشان تحویل نمیدهد.
سردار رحیمی همچنین گفت: از مزایای داشتن معاینه فنی خودرو، کاهش آلودگی هوا و آلودگیهای زیست محیطی و کاهش تصادفات است که با معاینه فنی خودرو ایمنی وسایل نقلیه بالا میرود و همچنین در مصرف سوخت و بهبود وضعیت ترافیک تأثیر مثبت دارد.
امیدواریم یورو 4 تولید کنند
بحث تولید خودروهای یورو 4 و پلاک نشدن آنها از ابتدای سال 92 که پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان محیط زیست بارها وعده اش را داده اند، اما با مخالفت خودروسازان همراه شده است. آنها می گویند سوخت استاندارد وجود ندارد، پس تن به ارتقای فنی خودروها نمی دهند.
رحیمی دراین باره هم گفت: در حال حاضر اکثر کشورها از یورو 5 و یورو 6 استفاده میکنند و این در حالی است که در کشور ما همچنان از یورو 2 استفاده میکنیم. اما پلیس راهنمایی و رانندگی از ابتدای سال 92 به هیچ وجه خودروهای یورو 2 و انشالله یورو 3 را شمارهگذاری نخواهد کرد.
پلیس درحالی به تولید خودروهای یورو 4 تاکید می کند که حجم زیادی از آلودگی هوا را خودروهای فرسوده موجب می شوند. قرار بود مجوز تردد خودروهای فرسوده با بیش از 10 سال سابقه در تهران داده نشود. اما این اتفاق نیفتاد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره اجرا نشدن این طرح هم گفت: در جلسه ای که با شورای عالی ترافیک داشتیم به دلیل فراهم نبودن سایر زیر ساخت های مرتبط موضوع اجرای ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در تهران فعلا تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده.
به گفته او خروج خودروهای فرسوده در تهران در سال جاری روند نزولی داشته و حدود 100 هزار خودرو در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته کمتر از رده خارج شده است: البته امیدواریم با همکاری دستگاههای مسئول هرچه سریعتر مشکل خروج خودروهای فرسوده برطرف شده تا پلیس بتواند منع تردد خودروهای فرسوده را در تهران احصا کند.
رحیمی
درباره لایحه کاهش آلودگی هوا که مجلس هفته گذشته به دو فوریت آن رای نداد
هم گفت: این لایحه قرار بود به صورت دو فوریت بررسی شود که پس از بررسیهای
انجام شده قرار است به صورت عادی در صحن علنی مجلس مطرح شود و امیدواریم
در آینده نزدیک زیرساختهای خودروها و ایمنی آنها با همکاری سایر دستگاهها
و خودروسازان فراهم شود.
دوربین های ثبت تخلف، کار می کنند، منتظر فلاش نباشید
یک سوال مهم؛ دوربین های ثبت تخلف و سرعت غیرمجاز در اتوبان ها، همگی کار می کنند؟ به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، همه دوربین ها فعال هستند: دوربینهای ثبت سرعت در پایتخت از تکنولوژی جدیدی برخوردار هستند. به همین دلیل شهروندان منتظر فلاش زدن این دوربینها نباشند.
او درباره سرقت تعدادی از دوربینهای کنترل سرعت در بزرگراههای تهران گفت: سامانهای در این خصوص تهیه شده و این سارقان شناسایی و دستگیر شدهاند. 99 درصد دوربینهای ثبت سرعت در پایتخت سالم هستند و تمام بزرگراهها به جز دو بزرگراه هم اکنون به دوربینهای ثبت سرعت مجهزند که این بزرگراهها نیز با 130 دستگاه دوربین جدید تا سال آینده وارد سیستم کنترل الکترونیکی ثبت تخلف سرعت میشوند.
600 راننده تهرانی متخلف از سفر نوروزی محروم شدند
رییس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در نشست خبری خود در فرماندهی راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: به دلیل افزایش ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد در آستانه سال جدید، بر این اساس طرح ویژه تشدید برخورد با ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد از روز سه شنبه در تهران به مرحله اجرا گذاشته میشود.
به گفته او در این طرح ضمن برخورد با خودروهای متخلف، رانندگانی که پلاک ماشینشان را می پوشانند و یا دستکاری ام میکنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به تخلفات رانندگان تهرانی اشاره کرد و گفت: 600 راننده تهرانی در ایام نوروز به دلیل رسیدن نمره های منفی شان به 30، از سفر محروم شدند. از سوی دیگر 8000 راننده تهرانی نیز در مرز دریافت 30 نمره منفی و اخذ گواهینامه قرار دارند که این افراد باید حتما مراقب رانندگی خود باشند.
افزایش 18 درصد ترافیک
سردار رحیمی همچنین درباره ترافیک تهران گفت: با توجه به اینکه در اسفندماه ترافیک شهر تهران حدود 20 درصد افزایش پیدا میکند و گزارشهای واصله از مرکز کنترل ترافیک حاوی این است که در هفته چهارم بهمنماه و هفته نخست اسفند ترافیک شهر تهران 18 درصد افزایش داشته که 15 درصد از این افزایش از ساعت 6 صبح تا ساعت 11 بوده و 22 درصد از ساعت 17 تا 21 شب بوده است.
او علت افزایش ترافیک را پارکهای حاشیهایی و همچنین توقفهای ناشی از نقص فنی خودرو دانست: این توقفهای نقص خودرو در حدود 33 درصد از علت افزایش ترافیک است و 27 درصد هم مربوط به تصادفات مختلف به ویژه تصادفات خسارتی است. که ما در کل 60 درصد از افزایش ترافیک شهر تهران را ناشی از نقص فنی خودروها و تصادفات خسارتی میدانیم.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ طرح برخورد با پارک های حاشیه ای خبر داد و گفت: از اول اسفندماه طرح برخورد با پارکهای حاشیهایی را اجرا کردیم که در این طرح 70 درصد نیروهای ما در بعدازظهر به خدمت گرفته میشود.
سه طرح برای کاهش ترافیک
او همچنین درباره طرح های راهنمایی و رانندگی برای کاهش ترافیک هم گفت: پلیس با شناسایی مراکز خرید و پرتردد و خیابانهای منتهی به آنها حضور مأموران را در آن مناطق برای روانسازی ترافیک در اسفندماه در نظر گرفته است و با استقرار کامل مأمورین و افزایش تجهیزات از قبیل جرثقیل این طرح به اجرا در میآید.
رحیمی درباره طرحهای دیگر ترافیکی در اسفندماه گفت: ما طرح
تشدید برخورد با ورود وسایل نقلیه غیرمجاز به محدوده زوج و فرد و طرح
تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی را در این ماه در دستور کار خود
داریم. از 15 اسفندماه سعی میکنیم از اجرای کلیه پروژههای عمرانی
غیرضروری در سطح معابر پرتردد در شهرتهران جلوگیری کنیم.
* خبرآنلاین