پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کمتر از يک ماه مانده به تحويل سال نو و در حالي که بسياري از علاقمندان”کلاه قرمزي و پسرخاله" منتظر تماشاي سري جديد اين مجموعه بودند انتشار خبر احتمال توقف توليد و عدم پخش آن در تعطيلات نوروز 92 آن هم به دليل مشکلات مالي واقعاً دور از انتظار بود.
اغراق نيست اگر بگوييم يکي از خاطرات مشترک نوروزي در يکي دو سال اخير دورهمنشيني کودکان و بزرگان پاي برنامه تلويزيوني”کلاه قرمزي و پسرخاله" بودهاست. خاطره لذتبخشي که ماحصل خلاقيت زوج ايرج طهماسب و حميد جبلي و نيز سادگي شيرين کاراکترهاي خلق شده توسط اين دو است. به گزارش مهر,کلاه قرمزي با همراهي پسرخاله، پسر عمهزا، فاميل دور، ببعي و اين اواخر جيگر و آقاي همساده، پاي ثابت سرگرميهاي روزانه مخاطبان رسانه ملي در تعطيلات نوروز شدهاند و اين زماني بر همه ثابت شد که نظرسنجيهاي رسمي سازمان صداوسيما نشان داد اين عروسکهاي ابري، گوي سبقت را از تمام توليدات نوروزي سيما حتي سريالهاي ويژه شبکههاي مختلف با حضور بازيگران سرشناس سيما و سينما، نيز ربودهاند.
نوروز92؛ رسيدن يا نرسيدن!
حالا و در آستانه چهارمين نوروزي که مخاطبان انتظار تجديد ديدار با کلاه قرمزي و دوستانش را دارند، خبر رسيدهاست که احتمالاً به دليل مشکلات مالي اين تجديد ديدار منتفي خواهد شد! خبر اولين بار به نقل از مجيد مدرسي در مقام تهيهکننده اين مجموعه رسانهاي شد و ساعتي بعد با توضيخات مدير گروه کودک شبکه دو مشخص شد که هنوز هيچ چيز در اين زمينه قطعي نيست و بايد منتظر تصميمگيريهاي بعدي ماند.با وجود اين توضيح اما به همان ميزان که احتمال رفع مشکلات مالي و اتمام به موقع پروژه براي پخش در ايام نوروز وجود دارد گويا تعطيلي کار هم بهطور کامل منتفي نشدهاست. اتفاقي که در صورت وقوع آن، يکي از اصليترين برگ برندههاي سيما در جذب مخاطبان نوروزي خواهد سوخت.
پولسازترين کاراکتر تاريخ سينماي ايران
اجازه دهيد کمي به عقب بازگرديم تا شايد با مرور کارنامه کاري کلاه قرمزي در چند سال اخير و نيز دخل و خرج توليدکنندگان اين مجموعه راحتتر بتوانيم درباره شرايط امروز آن قضاوت کنيم. يکي از تازهترين توفيقات اين عروسک دوستداشتني در همين سال جاري و در گيشه سينماها به ثبت رسيد. فيلم سينمايي”کلاه قرمزي و بچه ننه" به کارگرداني ايرج طهماسب توانست در رقابت با فيلمهاي گيشهپسندي که با بهرهگيري از ستارههاي بفروش توليد و اکران شده بودند، عنوان پرفروشترين فيلم سال را از آن خود کند.اين فروش با رقمي بالغ بر 5 ميليارد تومان البته شايد در مختصات امروز سينماي ايران رقمي قابل تأمل بود اما بد نيست بدانيد در کارنامه کلاه قرمزي و پسرخاله رقم چشمگيري نيست. زوجي که عنوان پولسازترين کاراکترهاي تاريخ سينماي ايران را از آن خود کردهاند، دو دهه پيش با اولين حضورشان بر پرده سينما تعداد مخاطباني را به سالنها کشاندند که اگر همان تعداد امروز براي تماشاي فيلم جديد اين دو دست در جيب ميکردند و به سينما ميآمدند فروش گيشه آن به رقمي نزديک به 19 ميليارد تومان ميرسيد!
درآمد؛ ساعتي 200 هزارتومان!
چندي قبل هفتهنامه”همشهري جوان" در گزارشي خواندني درباره توفيقات اين زوج عروسکي با ضرب و تقسيم دخل و خرجشان به اين برآورد رسيده بود که ظرف دو دهه اخير، اين دو عروسک مجموعا بيش از 31 ميليارد تومان و روزانه نزديک به 4 ميليون و هشتصد هزار تومان درآمد ناخالص داشته است؛ يعني کمي کمتر از ساعتي 200 هزار تومان!هرچند بايد پذيرفت چنين رقمي با کمي اغماض قابل قبول است اما نميتوان پولسازي معجزهگون اين عروسکهاي ابري را در دو دهه اخير کتمان کرد. همين پشتوانه هم صداوسيما را مجاب کرد تا در نوروز 88 بارديگر اين مولودهاي مبارک خود را روانه آنتن کند و طبق شنيدهها براي آن قرارداد دقيقهاي يک ميليون و 200 هزار تومان منعقد کند. رقمي که بواسطه استقبال قابل توجه مخاطبان رسانه ملي سال بعد به دقيقهاي يک ميليون و 400 هزار تومان افزايش يافت.اگر همين افزايش دويست هزار توماني را براي نوروز 91 هم در نظر بگيريم و متوسط هر برنامه را 45 دقيقه و تعداد قسمتهاي هر سال را 13 قسمت فرض کنيم، طي سالهاي مذکور کلاه قرمزي بيش از 7 ميليارد و 300 ميليون از تلويزيون دستمزد گرفتهاست!
چشمپوشي از يک برند!؟
همين اقبال در تلويزيون سبب شد که خالقان کلاه قرمزي بار ديگر هوس پرده سينما کنند و”کلاه قرمزي و بچه ننه" را براي اکران سال 91 مقابل دوربين ببرند. کلاه قرمزي با فروش بيش از 5 ميليارد توماني در سالي که سينما دوران رکود بيسابقهاي را تجربه ميکند ثابت کرد که اين عروسک محبوب در آستانه 20 سالگي هنوز از رمق نيافتاده و هواداران خاص خود را دارد. هواداراني که معلوم نيست در نوروز 92 فرصت تجديد ديدار با کلاه قرمزي و دوستانش نصيبشان شود.با تمام آنچه در اين گزارش به آن اشاره شد فکر ميکنيد ميتوان پذيرفت مشکل مالي توليدکنندگان اين مجموعه تا آن حد جدي است که سازمان صداوسيما توانايي رفع آن را نداشته و احتمالاً ناگزير شده از اين برگبرنده که ديگر تبديل به يک”برند" شده چشمپوشي کند!؟ آيا فقر دامن سوپراستار ميلياردر سينما و تلويزيون را هم خواهد گرفت؟