arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱

نامزدهای ریاست جمهوری که نمی‌توانند نه بگویند!

درباره دلایل حضور نامزدها در انتخابات پیش رو، حرف وحدیث های مختلفی پیش می آید، گاهی توجیهات نامزدها برای حضور در انتخابات تنه به طنز می زند، از کسانی که می گویند احساس تکلیف کرده اند تا کسانی که از آن ها برای حضور در انتخابات درخواست شد و نتوانستند «نه» بیاورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: در ادبیات سیاسی، «نصاب» بیشتر یک اصطلاح پارلمانی است و برای رسمیت یافتن جلسات علنی، به کار برده می شود. اما علی فلاحیان وزیر پیشین اطلاعات این عنوان را وارد فضای انتخابات ریاست جمهوری کرد تا دلیلی نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری آورده باشد.  همین چند روز پیش بود که علی فلاحیان وزیر اطلاعات دوران هاشمی اعلام کرد که درخواست های مردمی از او برای حضور در انتخابات به «نصاب» رسیده است و باید در انتخابات شرکت کند، وی اشاره نکرد که کف درخواست های مردمی از یک نامزد برای حضور در انتخابات چقدر باید باشد که یک سیاستمدار را برای ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری قانع کند.

*** اخلاق سیاسی

کاش همه سیاستمداران مثل محمدرضا باهنر به پیوند اخلاق و سیاست عقیده داشته باشند که احیانا روز استیضاح وزیر تعاون، کار  رفاه اجتماعی، فیلم مخفیانه ضبط شده ای از دیدار یکی از بستگان رییس مجلس با یک قاضی تعلیق شده پخش نشود که بعدا رئیس مجلس پاسخ بگوید و بگم بگم سیاسی در کشور راه بیفتد. محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اعلام نام کاندیداهای جبهه پیروان خط و امام رهبری گفته که  از بنده نیز به عنوان یکی از این سه کاندیدا اسم برده شده، که البته این به پیشنهاد تشکل‌ها و بدون تفاهم با من بوده است و من اراده‌ای برای این کار ندارم، «البته این هم که ما مخالفت کنیم اخلاقا درست نیست». یعنی اگر آقای فلاحیان به درخواست مردم نتوانسته که نه بگوید محمد رضا باهنر از نه گفتن به دوستانش در جبهه پیروان خط امام و رهبری مستاصل است.

*** خیانت است؟

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در انتخابات سال 84 با شعار انتخاباتی «دولت عشق» وارد کارزار انتخاباتی شد و دو روز قبل از انتخابات کناره گرفت و 4 سال بعد در انتخابات سال 88 با شعار «دولت ائتلافی» دوباره نامزد شد و نزدیک به هفتصد هزار  رای آورد حالا گفته که  تا کنون در انتخابات ها حضور جدی نداشتم. او هم طرف حساب خود را مردم می داند  می گوید که با توجه به مسائل پیش آمده اگر در دوره ای آینده کاندیدا نشوم کار خود را خیانت به مردم ایران می دانم. وی اشاره نکرده است که چرا خیانت به مردم می داند اما اشاره کرده که در آینده در این باره بیشتر توضیح خواهند داد.

*** این ها به من زنگ می زنند

«به نظرم همه مردم به طور نسبی مرا می ‌شناسند»، «اینها بدون اینکه من بگویم به من زنگ می‌ زنند و می ‌گویند آقا ما آماده فعالیت برای شما هستیم»، «تقریباً 90 درصد مردم وقتی با من مواجه می شوند، مرا می‌ شناسند»، «می‌ خواهم بیایم به مردم راست بگویم» این ها هم تک جمله های محمد سعیدی کیا وزیر مسکن دولت نهم است که گفته است حدود 300 تا 400 حکم مدیریتی گرفته است و حتما رای خواهد آورد.

مردم کلید واژه اصلی نامزدهای انتخابات است. هر شعاری به این واژه گره خورده است و ای کاش بعد از انتخابات هم این کلید واژه قربانی سیاست های غلط سیاستمداران نشده باشد.
نظرات بینندگان