arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۷۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱

افزایش قیمت کالاها؛ چرا خودرو نباید گران شود؟ + جدول

فرار رو به جلو در مسائل اقتصادی با خراب کردن تمام مشکلات بر سر یک بخش قابل انجام است. در این سالها دیوار خودروسازان کوتاه بوده و گویا برخی مسئولان انتظار دارند مشکلات اقتصادی حادث در کشور تاثیری بر بزرگترین بنگاههای تولید و صادرات نداشته باشد. به هر روی عدم تامین مطالبات خودروسازان از سوی بانک ها و در برخی موارد بی توجهی بانک مرکزی به حل این مشکل ، تبعاتی به همراه دارد. نمی توان با فرافکنی کم کاری های انجام شده درخصوص تامین مطالبات خودروسازان تمام مشکلات را به آنها نسبت داد و بجای حمایت از صنعت ملی آن را به حال خود رها کرد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قيمت لوازم مصرفي نظير لوازم خانگي براي هر خانوار ايراني از سال گذشته تا كنون با افزايش چشميگري مواجه شده است. بطوريكه در كمترين ميزان افزايش قيمت محاسبه شده در تحقيقات صورت گرفته، لوازم خانگي اعم از توليدات داخلي و وارداتي ها حداقل 123 درصد و حداكثربا 280 درصد افزايش مواجه بوده اند. مطلب قابل عنوان در جدول شماره 1 افزايش بيشتر از 130 درصدي يخچال فريز توليد داخل است.همچنين اين صنف در طي سال گذشته با انتقادات فراواني در خصوص عدم پاسخگویی به نیاز بازار در ایامی از سال مواجه بوده است.

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب، در عين حال بر اساس قوانين اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي، آمار توليد سازندگان زير نظر وزارت صنايع بوده و واردكنندگان نيز بايد بصورت مستمر آمار كالاهاي خود را به اين مرجع اعلام كنند.


  جدول شماره1- ميزان افزايش قيمت لوازم خانگي در بازار

نام كالا

مدل

قيمت در نيمه اول  سال90(به ريال)

قيمت كنوني (به ريال)

درصد افزايش قيمت

يخچال فريزر

سايدباي سايد

34.000.000

91.700.000

169%

يخچال فريزر داخلي

سايدباي سايد

18.000.000

41.500.000

130%

يخچال فريزر

دو در

11.500.000

29.000.000

152%

ماشين لباسشوئي

8 كيلوئي

14.500.000

38.600.000

166%

ماشين لباسشوئي

7 كيلوئي

8.500.000

19.000.000

123%

اجاق گاز

5 شعله

12.000.000

37.000.000

208%

تلويزيون

LCD40 اينچ

11.000.000

29.000.000

163%

تلويزيون

LED 42

12.500.000

38.500.000

208%










































مواد غذایی نيز در كمترين ميزان با 66 درصد افزايش و در بيشترين ميزان با 177 درصد افزايش قيمت در اقلام مورد بررسي مواجه شده اند. اين افزايش قميت ها در حالي صورت گرفته است كه بيشتر اين كالاها  تماماً توليد داخل بوده اند و هيچ نيازي به واردات ندارند و افزايش بي رويه وبدون توجيه اين مواد با انتقادات بسياري مواجه است. براي مثال كشور ايران يكي از بزرگترين توليدكنندگان زعفران بوده و افزايش 246 درصدي زعفران در بازار داخل يكي از پر شائبه ترين افزايش قيمت در بين محصولات مواد غذائي كشور محسوب مي شود كه در سكوتي مرموز با افزايش روبرو شده است.

   جدول شماره 2 -ميزان افزايش قيمت مواد غذائي در بازار

نام جنس

نوع

قيمت در نيمه اول  سال90

(به ريال)

قيمت كنوني (به ريال)

درصد افزايش قيمت

ماكاراني

700 گرمي

7000

15000

114%

چاي

نيم كيلوئي

54000

150000

177%

زعفران

نيم گرمي

13000

45000

246%

رب

800گرمي

12000

30000

150%

ماست

900 گرمي

12500

20000

66%

تخم مرغ

شانه اي _ هر عدد

2000

3500

75%

















 

قیمت خودرو طي سال گذشته تنها به ميزان افزايش قيمت ديگر اجناس موجود در بازار است. بايد توجه داشت كه حتي در توليد خودروهاي لوكس نيز درصد افزايش از150 درصد فراتر نرفته است.

   جدول شماره 3- ميزان افزايش قيمت خودرو در بازار طي 3 سال

نام خودرو

قيمت در سال 90

(به ريال)

قيمت كنوني (به ريال)

درصد افزايش قيمت طي 3 سال

پرايد

930.000.000

172.000.000

84%

سمند

151.000.000

275.000.000

82%

تيبا

118.000.000

197.900.000

67%

تندر 90

162.500.000

360.000.000

121%

پژو 206تيپ2

14.500.000

320.000.000

120%

پژو405

139.000.000

230.000.000

65%



 















آنچه كه مشخص است اينكه قيمت خودروهاي توليد داخل در مقايسه با ديگر اجناس و اقلام مصرفي موجود در كشور با افزايش بسيار محدود تري همراه بوده است. بر اين اساس بايد توجه داشت كه محصول نهائي همچون خودرو از بهم پيوستن قطعات متعددي است كه مواد اوليه آن از طريق واردات تامين مي شود توليد مي شود و همچنين مي توان در نظر داشت كه گستردگي در توليد مواد غذائي و اجناس نظير آن در مقايسه با توليد يك خودرو بسيار ناچيز است.

فرار رو به جلو در مسائل اقتصادی با خراب کردن تمام مشکلات بر سر یک بخش قابل انجام است. در این سالها دیوار خودروسازان کوتاه بوده و گویا برخی مسئولان انتظار دارند مشکلات اقتصادی حادث در کشور تاثیری بر بزرگترین بنگاههای تولید و صادرات نداشته باشد. به هر روی عدم تامین مطالبات خودروسازان از سوی بانک ها و در برخی موارد بی توجهی بانک مرکزی به حل این مشکل ، تبعاتی به همراه دارد. نمی توان با فرافکنی کم کاری های انجام شده درخصوص تامین مطالبات خودروسازان تمام مشکلات را به آنها نسبت داد و بجای حمایت از صنعت ملی آن را به حال خود رها کرد .


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۱
علی از تهران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
3
47
میشه به ما بگن تورم 31 درصد بر چه اساسیه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
1
51
شما که اینارو میزنی یه سطر هم واسه حقوق کارمندها(کارگرها و بازنشسته ها) هم میزدی افزایش همه کالاها از 65 تا 308 درصد حقوق کارمند 20%
عزيزي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
0
0
موضوع اينجاست كه در يخچال و ماشين لباسشوئي انتخاب با مشتري هست با ماكهاي مختلف و قيمتهاي متفاوت براي عامه مردم ولي در خودرو انحصار و خريد برخلاف ميل تحميلي تفاوت بسيار است
نظرات بینندگان