arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

گروه‌های غیر اصلاح‌طلب هم از خاتمی برای حضور در انتخابات دعوت كرده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زمان در حال گذر است و هنوز بحث‌ها بر سر حضور یا عدم حضور خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ادامه دارد. اما در این انتظار، بحث اجماع اصلاح‌طلبان هم در صورت عدم حضور سید محمد خاتمی به موازات مطرح می‌شود علاوه بر این، سوالات زیادی همچنان پیرامون انتخابات و شرایط فعلی کشور وجود دارد اینکه آیا اصلاح طلبان دوباره قدرت را به دست خواهند گرفت و پایگاه اجتماعی آن‌ها برای تکیه زدن به قدرت چگونه است. در این زمینه با علی شکوری راد یكی از فعالان سیاسی اصلاح طلب، گفت‌ و گویی کرده‌ایم که در پی می‌آید.

به نظر شما زمینه‌های حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آتی تا چه اندازه مهیا است؟

روشن است که اصلاح طلبان برخلاف اصولگرایان، با موانع متعددی مواجه هستند. واقعیت این است که اهمیت انتخابات ریاست جمهوری اقتضا می‌کند از ماه‌ها قبل جریانات سیاسی شرایط حضور برای کاندیداهای مد نظر خویش را فراهم بکنند اما متاسفانه اصلاح طلبان در چند ساله اخیر با مشکلات متعددی رو به رو بوده‌اند اما مشاهده می‌کنیم گروه‌های بسیاری از اقشار مختلف و حتی بخش‌هایی از حاکمیت، اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات ترغیب می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند در انتخابات آتی حضور داشته باشند و این مساله باعث شده که ما نسبت چند سال آینده در انتخابات امیدوار‌تر باشیم.

شما در ابتدای صحبت‌هایتان از موانعی صحبت کردید که اصلاح طلبان را با مشکل روبه رو می‌سازد. این موانع چیست؟

متاسفانه مشاهده می‌کنیم گروهی از افرادی که در قدرت حضور دارند، برای کاندیدای اصلی اصلاح طلبان که‌‌ همان آقای خاتمی است خط و نشان‌هایی می‌کشند و از رد صلاحیت وی سخن می‌گویند. اما باید گفت موضوع بررسی صلاحیت‌ها فرا‌تر از اعمال سلیقه‌های سیاسی و جناحی و در حد سیاست‌های کلی نظام است و اگر می‌خواهیم‌‌ همان طور که رهبری خواسته‌اند در کشور حماسه سیاسی ایجاد کنیم باید شرایط حضور همه جناح‌ها و سلایق سیاسی را در انتخابات آتی فراهم کنیم.

با توجه به شرایطی که از وضعیت اصلاح طلبان ترسیم کردید فکر می‌کنید تا چه اندازه حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو ضروری است؟

واقعیت این است که تقاضا برای حضور جریان اصلاح طلب و شخص آقای خاتمی در انتخابات پیش رو فرا‌تر از جریان اصلاح طلبی است. به هر حال اصلاح طلبان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند که ما فکر می‌کنیم که اکثریت جامعه هستند. لذا معتقدم در انتخابات آینده اصلاح طلبان باید با کاندیدای حداکثری خویش شرکت کنند.

این کاندیدای حداکثری آقای خاتمی است؟

بله، آقای خاتمی است.

آیا آقای خاتمی قصد حضوردر انتخابات را دارند؟

آقای خاتمی، از ابتدای مطرح شدن نامشان برای حضور در انتخابات تمایلی برای شرکت نداشتند اما مشاهده می‌کنیم که اصرار برای حضور ایشان روز به روز بیشتر می‌شود. این اصرار هم فقط مختص به یک جریان خاص نیست بلکه می‌بینیم که اقشار مختلفی از گروه‌های مردمی و حتی گروه‌های سیاسی غیر اصلاح طلب از آقای خاتمی می‌خواهند که در انتخابات شرکت کنند.

فکر می‌کنید که آقای خاتمی به چه میزان شانس پیروزی در انتخابات آتی را داشته باشد؟

به هر حال ایشان به مدت ۸ سال رئیس جمهور ایران بودند و تمامی مردم ایران، ایشان را می‌شناسند. اکثریت مردم مدیریت درخشان ایشان در دوره ریاست جمهوری را فراموش نکرده‌اند. در کنار این‌ها، بررسی‌های میدانی کیفی ما و همچنین نظرسنجی‌هایی که از قضا توسط نهادهای حکومتی صورت می‌گیرد نشان می‌دهد که این آقای خاتمی است که در صدر نظرسنجی هاست.

اگر به هر دلیلی آقای خاتمی کاندیدا نشوند، اصلاح طلبان چه خواهند کرد؟

نظر گروه‌های اصلاح طلب این است که شخص سید محمد خاتمی برای انتخابات پیش رو کاندیدا شود چون این را به نفع کشور و انقلاب و مردم می‌دانیم و خلق حماسه سیاسی واقعی نیز با حضور ایشان عملی می‌شود. حتی همه گروه‌های سیاسی اصلاح طلب و دیگر کاندیداهای اصلاح طلبی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، گفته‌اند که در صورت حضور خاتمی به نفع ایشان کناره گیری کرده و امکاناتشان را به ایشان واگذار خواهند کرد. اما در صورتی که ایشان اعلام کنند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، آقای هاشمی رفسنجانی شرایطی که آقای خاتمی دارند را دارا هستند.

اگر آقای هاشمی هم نیاید؛ چطور؟

ما هنوز به حضور آقای خاتمی امیدوار هستیم. امیدمان این است که ایشان شرکت بکنند اما در صورت عدم حضور ایشان و آقای هاشمی، اگر قصد معرفی كاندیدا در انتخابات را گرفتیم آن وقت از طریق ساز و کاری به یک نامزد اجماعی خواهیم رسید.

آقای خاتمی چه زمانی را برای اعلام نظر خویش اعلام کرده‌اند؟

ایشان زمان خاصی را اعلام نکرده‌اند و ممکن است تا زمان ثبت نام کاندیدا‌ها نیز مسئله آمدن یا نیامدن را اعلام نکنند.

فکر نمی‌کنید عدم معرفی نامزد اصلی اصلاح طلبان با توجه به اینکه زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده است به ضرر اصلاح طلبان خواهد بود؟

خیر چرا که در جناح مقابل نیز هنوز کاندیداهای اصلی مشخص نشده است.
نظرات بینندگان