arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲

پورمحمدی: 450 میلیون یورویی کیش با دخالت سازمان بازرسی کل کشور رفع شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان عصر امروز در یک نشست خبری در بندرعباس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه منبع افزایش یارانه‌ها را از کجا تأمین خواهید کرد؟، گفت: منبع یارانه‌ها همان که در قانون است. مگر الآن همین منبع پرداخت‌ها را پرسیده‌اید که از کجا می‌آیند. ما گفته‌ایم یارانه‌ها را برای چند دهک که درآمدشان کفاف نمی‌دهد افزایش می‌دهیم. بخشی از یارانه‌ها نیز باید به تولید اختصاص یابد. بخش دیگر از یارانه‌ها باید به تأمین اجتماعی اختصاص یابد.
پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که ریشه‌های فساد اقتصادی را در چه می‌دانید و چه راهکاری برای ریشه کن کردن این فساد و بهبود وضعیت اقتصاد کشور دارید، گفت: ریشه‌های فساد طمع انسان‌ها است. هر انسانی یا قدرت‌طلبی کرده و یا زیاده‌خواهی دارد و به حقوق خود قانع نیست و به حقوق دیگران تجاوز می‌کند. اینکه چرا این اتفاق می‌افتد یا قوانین ما خوب از حقوق مردم دفاع نمی‌کند یا قانون داریم ولی اجرا نمی‌شود. بنده معتقدم الآن قوانین خوبی داریم. هر چند در اجرای قانون کسری داریم ولی خیلی از قانون اجرا می‌شود. باید در اجرای قانون تمرکز کنیم. ولی نکته مهم این است که ابزار اجرای قانون باید فراهم و هموار باشد. ما برای نظام سالم اقتصادی باید عوامل اقتصادی را در شرایط مناسب، مطلوب و متعادل قرار دهیم. مثلاً اگر جامعه می‌خواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد نیاز به بانک، بیمه، تأمین اجتماعی، گمرک و... دارد. این‌ها ابزار تعادل و سلامت اقتصادی است. اگر این نظام‌ها معیوب باشد هر روز با تولید فساد روبرو می‌شویم.

نظام بانکی از انجام مأموریت خود ناتوان است/ حتماً باید آن را اصلاح کرد
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید مجاری تعادل و تنظیم و رشد اقتصادی سالم باشد. الآن با معیوب بودن این مجاری روبرو هستیم. تا این مجاری اصلاح نشود پیوسته باید شاهد تولید فساد باشیم. بهترین راه مبارزه با فساد این است که این مجاری را مدیریت و کنترل کنیم؛ کاری که متأسفانه در سال‌های گذشته و حتی دو دهه گذشته به آن پرداخته نشد. یعنی بعد از جنگ همراه با توسعه و پیشرفت کشور باید همپا رشد و توسعه می‌دادیم. از این جهت یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم که باید جبران کنیم. نظام بانکی به هیچ وجه متناسب با گردش پولی ما، تسهیلات اعطایی و... ندارد. نظام بانکی عملاً از انجام مأموریت خود ناتوان است که حتماً باید آن را اصلاح کرد.

450 میلیون یورویی کیش با دخالت سازمان بازرسی کل کشور رفع شده است
پورمحمدی در خصوص فساد 450 میلیون یورویی کیش که محور سؤال یکی از خبرنگاران بود گفت: ما اصرار نداشتیم این پرونده رسانه‌ای شود ولی چون آقایان اصرار دارند ابتدای هفته آینده گزارش این فساد از سوی سازمان بازرسی کل کشور منتشر می‌شود. مقداری که آقایان مشکلشان حل شده و اطلاعاتشان تکمیل شود منتشر می‌شود.
وی در واکنش به اصرار خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آقای بقایی در این فساد نقش داشت، گفت: خبر این پرونده ناخواسته رسانه‌ای شد. آقای معاون رئیس جمهور گفتند که چنین پرونده‌ای مطرح نبود. قطعاً ایشان در این موضوع نقش داشتند که ما می‌خواهیم سندش را منتشر کنم. بحث میراث فرهنگی در این پرونده مطرح نیست و بحث مناطق آزاد مطرح است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره احتمال بازداشت در ارتباط با این پرونده گفت: در این پرونده بحث بازداشتی نداریم. قراردادی بود که با دخالت سازمان بازرسی لغو شده است.

تقاضای دادرسی مجدد برای پرونده فرودگاه قشم
وی در خصوص پرونده فرودگاه قشم در پاسخ به خبرنگاری گفت: ما گزارش داده‌ایم. انتظار داریم در دادگاه مورد رسیدگی دقیق قرار گیرد. از نظر ما رسیدگی دقیق نشده است. از رئیس قوه قضائیه تقاضای دادرسی مجدد دادیم و انتظار داریم حقوق بیت‌المال رعایت شود.

بی‌ثباتی در نظام اجرایی نگران‌کننده است/ باید مدیریت بومی تقویت شود
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه نظر شما درباره مدیریت استان هرمزگان از نظر اداری مبنی بر اینکه اداره‌ها در این استان مدیران مدت زیادی سرپرست هستند تا حکمشان صادر شود، چیست، گفت: بی‌ثباتی در نظام اجرایی فوق‌العاده نگران‌کننده است و به توسعه مناطق آسیب‌زده است. جابجایی‌ها و سرپرستی‌ها توسعه منطقه را متوقف می‌کند. اینکه ما نظام چانه زنی را فعال کرده‌ایم و مدیران باید برای تأمین منابع به تهران رفته و چانه بزند، اشتباه است. این موضوع حکایت از عدم برنامه است. وقتی برنامه باشد منابع به سمت هدف هدایت خواهد شد. زمان‌ها محدود است و اجازه نمی‌دهد که پروژه‌ها به طول بیانجامد. بنده معتقدم باید مدیریت بومی تقویت شود، مدیریت تمرکز زدایی شود، سیستم دولت الکترونیک به صورت مبنایی و پایه هم برای اعمال مدیریت بهتر و هم برای کم هزینه کردن مدیریت کشور و هم برای ارائه سریع خدمات به مردم و هم برای مبارزه با فساد باید اجرایی شود. متأسفانه احکام و قوانین دولت الکترونیک در کشور اجرایی نشده و اگر این احکام اجرایی شود بخش بزرگی از مشکلات کشور حل می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که مشکل آقای مشایی چیست که گفته می‌شود رد صلاحیت می‌شود و تهدیدات آقای احمدی نژاد بعد از رد صلاحیت‌های آقای مشایی چقدر جدی است؟، گفت: این موضوع مهمی نیست. آقای مشایی یک فرد مثل سایر کاندیداها است و اگر به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کرد شورای نگهبان صلاحیت او را بررسی می‌کند و اگر تأیید شد رقیب ما است و اگر رد صلاحیت شد که هیچ اتفاقی نمی‌افتد. درباره بخش دوم سؤال شما باید بگویم که مملکت محکم تر از آن است که با این تهدیدات دچار بحران شود. مقام معظم رهبری نیز فرموده افراد خیلی کوچک‌تر از آن هستند که با ملت ایران در بیافتند.

کابینه توانمند، سالم و با سابقه انتخاب خواهم کرد/ سازمان اداری را تنظیم و قانون‌مند خواهم کرد
پورمحمدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه در دولت شما کابینه بر اساس چه ملاکی انتخاب می‌شوند، گفت: در چهار دولت حضور داشتم که از دو دولت اخراج شدم. بنده کابینه را از افراد توانمند، سالم و با سابقه انتخاب خواهم کرد. در کابینه‌ای قطعاً از چهره‌های اصولگرا استفاده می‌کنم. کابینه شرکت سهامی نیست که بین افراد تقسیم کنیم. بین اصول‌گرایان مدیر به اندازه کافی موفق داریم. اما در رده‌های بعدی از افراد متخصص، مجرب و سالم باید جدا از گرایش‌شان استفاده کنیم. چرا که دولت به کارگزاران گسترده و توانمند احتیاج دارد که آنجا ملاک عمل تخصص و کارشناسی است. بنده اگر موفق شوم سازمان اداری را تنظیم و قانونمند خواهم کرد و از دست اندازی مدیران ارشد به بهانه‌های سیاسی و رفاقت جلوگیری خواهم کرد. می‌خواهم این طور نباشد که افراد بدون تجربه سلسله مراتب به یک‌دفعه مدیر یک بخش شود. در دنیا تیم پیروز حق ندارد به دلیل گرایش سیاسی خود رده‌های مختلف مدیریتی را تغییر دهد.

باید حریم خصوصی مردم حفظ شود/ برخوردها باید بر اساس قانون باشد
عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان در پاسخ به این سؤال که رئیس دیوان عدالت اداری اذعان داشته است که از طریق شنود برای مردم پرونده می‌سازند، واکنش شما چیست و چه برنامه‌ای برای حفظ حریم خصوصی شهروندان دارید، گفت: فکر می‌کنم روی پرونده خاصی گفتند. حتماً این رفتار غیر قابل قبول است. اینکه با کنترل‌های خاصی برای مردم پرونده سازی کنند حتماً ضد حقوق جامعه است. حتماً باید حریم خصوصی مردم را حفاظت کنیم. باید فضای جامعه را امن کنیم. اگر قرار است برخوردی شود باید بر اساس قانون شود. یعنی اگر کسی را محدود می‌کنیم باید بر اساس قانون انجام شود و هیچ کس حق تعرض در حقوق دیگران نخواهد داشت. اگر مراحل بعدی فعالیت‌های من ادامه پیدا کرد مباحث جدی تری در این زمینه اشاره خواهم کرد.

برخوردهای تند در عرصه دیپلماسی برای کشور خسارت‌بار است
وی در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس جمهور شوید چه زمانی طول می‌کشد شرایط سیاست خارجی به شرایط نرمال برسد، گفت: اولاً ما یک کشور مهم در موقعیت مهمی هستیم. خواهی و نخواهی با کشمکش‌ها و رقابت‌ها و درگیری‌هایی روبرو خواهیم بود. اگر ما به‌آنان کاری نداشته باشیم دیگران با ما کار دارند. اگر ایران یک کشور انقلابی و اسلامی هم نباشد ایران به‌خاطر ایران‌بودنش مورد تعرض خیلی‌ها قرار خواهد گرفت. کشوری بزرگ و با منابع غنی هستیم، خواهی و نخواهی باید از خود دفاع کرده و اجازه دست‌اندازی ندهیم. اما سیاست خارجی باید از تشنج به دور باشد. باید بر اساس منافع، مصالح و امنیت کشور ملاحظه کنیم تا اقتضای آن را بیابیم. همان‌طور که در مراودات شخصی برخورد تند زیان‌بار است در عرصه دیپلماسی هم برخوردهای تند برای مردم خسارت‌بار است. حتی‌الامکان باید روابط خود را ارتقابخشیده و دشمنان خود را به‌حداقل برسانیم. بخشی ازاین موضوع با توانمندی داخلی، بخشی با فرصت‌شناسی در فضای دیپلماتیک و چانه‌زنی دیپلماتیک است. اگر این‌ها را رعایت کنیم تلقی من این‌است که در یک دوره میان‌مدت و بلندمدت اوضاع روابط خارجی ما بهبود خواهدیافت.
پورمحمدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه سیاست تنش زدایی در مقابل همه کشورها است یا برخی کشورها، گفت: تنش زدایی که ما از آن سخن به میان می‌آوریم کلی است. اما معنی تنش زدایی تسلیم نیست. اشتباه نشود. آنکه شمشیرش را بالا گرفته تنها زبان زور می‌فهمد و زبان انسانی و مراودات برابر و حقوق برابر را قبول ندارد. آمریکا این موضع را قبول ندارد. باید به آمریکا تفهیم کنیم که این شرایط قابل تداوم نیست و باید دست از زور برداشته و در یک شرایط برابر قرار بگیرد و آن موقع همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند می‌توان گفت و گو و مذاکره کرد. ولی الآن شرایط مذاکره سازنده فراهم نیست. البته خیلی از کشورها شرایط آمریکا را ندارند و ما می‌توانیم با ارتباط گیری و تقویت ارتباط شرایط خود در منطقه و بین‌الملل را ارتقا دهیم.
نظرات بینندگان