arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

ظهور و سقوط ایران در افکار عمومی جهان عرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : "جیمز زاگبی"(زغبی) رییس موسسه " عرب – آمریکا" در کتاب جدید خود دلایل افزایش و کاهش محبوبیت ایران در بین 17 کشور عربی در دهه گذشته میلادی را تشریح کرده است.

به گزارش عصر ایران زاگبی در یادداشتی که در ستون ثابت خود در روزنامه " دیترویت فری پرس" منتشر کرده با اشاره به اینکه در کتاب جدید خود نگاهی به وضعیت محبوبیت ایران در افکار عمومی جهان عرب انداخته است، می نویسد: در حال حاضر لبنان تنها کشور عربی است که اکثریت افکار عمومی آن نظرگاه مثبتی نسبت به ایران و سیاست های آن دارند.

کتاب جدید زاگبی " نگاهی به ایران: ظهور و سقوط ایران در افکار عمومی" نام دارد که به تازگی به بازار نشر در آمریکا ارایه شده است.

زاگبی در این کتاب می نویسد: از زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما در آمریکا و وقوع بهار عربی ، به ویژه بحران داخلی سوریه و ادامه برنامه هسته ای ایران، موقعیت این کشور در بین افکار عمومی کشورهای عربی به شکل محسوسی افت داشته است به نحوی که هم اکنون تنها در لبنان اکثریت افکار عمومی طرفدار ایران و سیاست های این کشور هستند و در 16 کشور عربی(اصلی) دیگر اکثریت افکار عمومی نگاهی منفی نسبت به ایران دارد.

زاگبی در این کتاب جنگ های آمریکا در افغانستان و عراق و سیاست های بوش در منطقه و نیز مواضع خارجی محمود احمدی نژاد در دو سه سال نخست ریاست جمهوری و شکست اسراییل از حزب الله در جنگ 33 روزه تابستان 2006 را یکی از مهم ترین دلایل افزایش محبوبیت ایران در بین کشورهای عربی می داند و می گوید: در بیشتر کشورهای عربی این باور وجود داشت که این تنها ایران است که یک تنه در برابر سیاست های توسعه طلبانه آمریکا و اسراییل در منطقه ایستادگی می کند و بر این مبنا به طور میانگین نزدیک به 75  درصد افکار عمومی در بیشتر کشورهای عربی در مجموع نگاهی مثبت نسبت به ایران و سیاست های ضد امریکایی و اسراییلی آن داشتند.

 اما به باور این تحلیلگر آمریکایی لبنانی تبار، پس از به قدرت رسیدن اوباما و تلاش رییس جمهور جدید آمریکا در احیا و بازسازی وجهه آسیب دیده این کشور در جهان عرب و تلاش های اوباما برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه برنامه هسته ای ایران، اجتناب او از جنگ و تاکید او بر فشار های سیاسی و اقتصادی ، نقش "هدایتگری از پشت صحنه" آمریکا به جای ایفای نقش مستقیم در تحولات منطقه، اجتناب او از کاربرد نیروی نظامی در بحران سوریه و در عوض حمایت او از ناتو در جریان حمله به لیبی برای سرنگونی نظام قذافی و در نهایت افزایش شکاف های فرقه ای در منطقه همه و همه به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث شد موقعیت ایران در بین کشورهای عربی منطقه دگرگون شود و محبوبیت سابق این کشور دچار افت محسوسی شود.

زاگبی در نهایت به دولت اوباما توصیه کرده به سیاست های کنونی خود در قبال ایران و خاورمیانه ادامه دهد و اجازه دهد افکار عمومی عرب ، ایران را نه بر مبنای " شعار های ضد آمریکایی " بلکه بر مبنای " اقداماتش" مورد ارزیابی دهد.

در این راستا زاگبی به دولت اوباما توصیه کرده با فشار به اسراییل برای پذیرش کشور مستقل فلسطینی محبوبیت خود را در بین افکار عمومی عرب و جهان اسلام افزایش دهد.
نظرات بینندگان